Domů     Technika
Nový objev: žraločí oblek pro letadla
21.stoleti 21.10.2010

Proč vymýšlet něco, co už příroda dávno vytvořila. Vědci se právě přírodou nechávají často inspirovat a výsledkem jsou velmi zajímavé a užitečné věci. Tentokrát roli inspirátora sehrál postrach moří a oceánů – dravý žralok.

Proč vymýšlet něco, co už příroda dávno vytvořila. Vědci se právě přírodou nechávají často inspirovat a výsledkem jsou velmi zajímavé a užitečné věci. Tentokrát roli inspirátora sehrál postrach moří a oceánů – dravý žralok.

Žraloci bývají někdy označováni za krále vodního světa. K rychlému pohybu jim pomáhá stavba těla, ale nejen ona. Rychlost dodává žralokům i struktura jejich kůže. A je-li žraločí kůže vskutku tak zajímavá, proč ji nevyužít i v těch nejmodernějších technologiích?

Odolnost především

Žraločí kůže pod mikroskopem je poseta trojrozměrnými útvary, které připomínají diamanty. Mezi těmito útvary jsou úzké žlábky. Těchto žlábků jsou na jediném čtverečním centimetru tisíce. Je to k nevíře, ale právě takový materiál dokáže výrazně omezit energetickou náročnost lodí či letadel. Zmenšuje totiž tření a prostředí tak při pohybu klade nižší odpor.
Tým výzkumníků z německého Fraunhoferova institutu vyvinul speciální nátěr, který kopíruje vlastnosti žralokovy kůže. Jejím základem jsou nanočástice, které zajistí i to, že nátěr je odolný vůči teplotním výkyvům, vůči ultrafialovému záření i vůči mechanickému poškození. Zkrátka, vydrží toho hodně.

Nejen pro dopravu, ale i pro elektrárny

Drobné rýhy v tomto materiálu mění proudění okolního prostředí tak, že výrazně omezují turbulence. Je jedno, zda se jedná o vzduch nebo vodu. Podle jednoho z autorů vynálezu, doktora Volkmara Stenzela, má nátěr na žraločí bázi řadu dalších výhod: „Není nutné na něj nanášet jakýkoliv další materiál. V případě nového přelakování letadla, ke kterému dochází zhruba jednou za pět let, se nátěr může jednoduše odebrat a poté znovu aplikovat.“
Pokud by se lak aplikoval na každé letadlo, dle jeho vynálezců by se ročně ušetřilo čtyři a půl milionu tun paliva. Tolik paliva se vejde do nádrží 22 Boeingů 747. Není to až tak závratné číslo, ale ve chvíli, kdy hrozí nárůst energetické krize, je každá ušetřená kapka dobrá. Navíc, podobné úspory by se daly očekávat i v lodní dopravě. Kromě toho by nový lak mohl najít uplatnění u větrných či vodních elektráren, kde by díky němu mohlo dojít ke zvýšení účinnosti systémů a v důsledku toho i k energetickým ziskům.

Žraločí kůže poslouží i v medicíně

Kůže žraloků je vskutku nesmírně zajímavá. Nové objevy ukazují i to, že by mohla být velmi prospěšná i v lékařství. Ačkoliv by v nemocnicích mělo být sterilní prostředí, ne vždy tomu tak je. Některým rezistentním baktériím se zde naopak velmi daří. Pomoc v boji proti těmto bakteriím přinesl tým vědce Anthonyho Brennana z amerického Úřadu pro námořní výzkum. Ten původně hledal technologii, jak omezit usazování slizovatého povlaku na trupu lodí. Našel však něco úplně jiného.
Na základě struktury žraločí kůže vznikl materiál nazvaný Sharklet. „Už jsme vyzkoušeli její použití na jednotkách intenzivní péče,“ řekl Brennan a pokračoval: „Zjistili jsme, že povrch ošetřený tímto materiálem zamezuje uchycení všech bakterií a je vhodný zvláště na místech, která se obtížně udržují čistá.“ V současnosti se sharklet testuje na přístrojích, které se implantují do těla.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz