Domů     Medicína
Kde je nejméně lhářů? Ve voňavém prostředí!
21.stoleti 19.2.2010

Ať si kdo chce, co chce, říká, v čistém a příjemně vonícím prostředí se nakonec líbí i tomu největšímu lajdákovi. Podle výzkumu amerických psychologů nás takové prostředí dokonce podvědomě stimuluje k tomu, abychom se chovali čestně a velkoryse.
Ať si kdo chce, co chce, říká, v čistém a příjemně vonícím prostředí se nakonec líbí i tomu největšímu lajdákovi. Podle výzkumu amerických psychologů nás takové prostředí dokonce podvědomě stimuluje k tomu, abychom se chovali čestně a velkoryse.

Pod pojmem psycholog si většina lidí představí nejspíše soucitně naslouchajícího člověka, který dokáže lidem pomoci v nejrůznějších krizových situacích. Psychologická zkoumání se však stále častěji uplatňují i v mnohem běžnějších oblastech každodenního života. K nejžhavějším oblastem uplatnění psychologů patří v posledních letech například výzkumy spotřebního chování lidí (co, kdy a proč lidé kupují) či podrobný rozbor chování lidí v nejrůznějších typech organizací (školy, firmy či nemocnice). A právě v těchto oblastech jsme často podvědomě ovlivňováni čistotou a vůní prostředí. Tým, vedený prof. Katie Liljenquistovou z Brigham Young University v Provo v americkém Utahu, podložil pradávnou intuici o pozitivním vlivu vůně a čistoty jasně hovořícími čísly.

Do práce s umytýma rukama
 Ve slavném Shakespearově dramatu Macbeth se lady Macbethová snaží zahnat výčitky svědomí tím, že si z rukou drhne neviditelné skvrny po krvi zavražděného krále Duncana. Shakespeare není nadarmo nazýván největším dramatikem všech dob – i v tomto zdánlivě nepodstatném detailu se mu podařilo trefit hřebíček na hlavičku! Lidská touha po čistotě totiž nemá pouze hygienický význam. Zkušenosti širokého spektra vědců od religionistů po psychology potvrzují, že čistota rukou či celého těla má hluboký psychologický význam, který je spojen s naším vnímáním dobrého a zlého. Když se prof. Katie Liljenquistová začala před několika lety zabývat právě významem čistoty v každodenní mezilidské komunikaci, sáhla neomylně po postavě z dramatu velkého alžbětince a nazvala jej „efektem lady Macbethové“. V nedávné době pokročila ve svých výzkumech ještě o krok dále a začala se zajímat nejen o čistotu, ale i o příjemnou vůni, která se s čistotou pojí. A podle všeho opět nesáhla vedle.

Dobré skutky s vůní citronu
 Aby si Liljenquistová ověřila svou hypotézu o vlivu příjemné vůně na lidské morální jednání, rozdělila své pokusné osoby do dvou skupin a podrobila je dvěma zkouškám. První z nich je tradiční test, který znají psychologové pod názvem „hra na pravdu“. Během tohoto testu získá jedna z osob ostatním neznámý obnos peněz (12 dolarů). Poté by měla peníze „přesně“ rozpůlit a polovinu dát ostatním. V místnostech neošetřených vůní dopadl tento test katastrofálně. Průměrná částka („polovina“), kterou získali ostatní, byla 2,81 dolaru. V místnostech „navoněných“ příjemnou citronovou vůní však se však osoby chovaly mnohem „férověji“ – dělili se takřka přesně napůl (5,33 dolaru). Při druhém pokusu byly zase pokusné osoby požádány, aby darovaly peníze na dobročinné účely. I tady zvítězila na celé čáře „navoněná“ skupina. Darovat peníze bylo ochotno celých 22 % „navoněných“, ve druhé skupině to však bylo pouhých 6 %. „Obchodní společnosti často vymýšlejí náročná opatření, jak vylepšit etické jednání svých zaměstnanců. Taková opatření jsou však často buď příliš drahá, nebo příliš zasahují do jejich práv. Náš objev představuje velmi jednoduchý a přitom nenápadný způsob, jak jejich chování vylepšit,“ říká prof. Liljenquistová.

Vůně pomáhají obchodníkům
 To, že psychologická zkoumání čím dál častěji nacházejí své uplatnění právě ve světě obchodu, dokazuje i studie amerických psychologů, vedených dr. Aradhnou Krishnou z University of Michigan. Vědci zkoumali, jakým způsobem se lidem zapíší do paměti vůně spojené s různými produkty. Jako pokusný předmět použili obyčejné tužky, které nechali očichat 151 účastníkům pokusu. Třetina tužek neměla vůni žádnou, druhá třetina voněla přirozeně po borovém dřevě a konečně třetí třetina byla navoněná netypickou a výraznou vůní čajového oleje. „Zjistili jsme, že navoněné tužky se pamatují mnohem lépe než tužky nenavoněné. Tento efekt byl tím zřejmější, čím delší čas uplynul od prvního očichání. Nejdéle odolávala zapomnění netypická vůně čajového oleje,“ vysvětluje hlavní autorka studie. S navoněnými tužkami nebo například tenisovými míčky či židlemi se tak nejspíš budeme v budoucnu setkávat stále častěji.

Související články
Medicína 22.12.2025
Úloha červených a bílých krvinek je v rámci fungování našeho organismu klíčová. První se starají třeba o transport kyslíku, druhé mají obrannou funkci. Krevní destičky jsou zase důležité při zastavení krvácení. Aby všechno klapalo, jak má, musí být destiček a krvinek dostatek. Vznikají při takzvané krvetvorbě. A právě na krvetvorbu se soustředili čeští vědci. Experti […]
Medicína Zajímavosti 19.12.2025
Mnoho psychiatrů se po celá desetiletí domnívalo, že z ADHD neboli poruchy pozornosti s hyperaktivitou lze vyrůst. Nyní se ukazuje, že se mýlili. U řady osob porucha přetrvává až do dospělosti, mnoho dalších je naopak diagnostikováno až jako dospělí. Je však pravdou, že se příznaky AHDH s přibývajícím věkem mění. Kdy se nechat vyšetřit? Podle […]
Medicína Objevy 15.12.2025
Alkohol škodí zdraví – to je známá věc. Při metabolickém procesu v játrech z něj vzniká acetaldehyd. O něm se dá říct ledacos, ale určitě ne to, že je nám prospěšný. Koneckonců jde o toxickou látku. Tělo se s ním musí nějak vypořádat a svým způsobem po něm uklidit. Tým odborníků z Ústavu organické chemie […]
Medicína 14.12.2025
Jeden z nejcitovanějších amerických lékřů Eric Topol představuje ve své nové knize Super Agers: An Evidence-Based Approach to Longevity (Superstaříci: Vědecky podložená cesta k dlouhověkosti) optimistickou vizi, ve které lze výrazně posunout hranice zdravého stárnutí. Tvrdí, že přitom není třeba hledat zázračné elixíry ani slepě následovat různé šarlátany zaštiťující se duchovnem, ale důsledné využití toho […]
Coby silný halucinogen umí LSD radikálně zvýšit kreativitu a představivost, proto se stala vyhledávaným zdrojem inspirace pro umělce a vědce a symbolem 60. let minulého století. Na druhou stranu uměla rozvinout i skryté psychické poruchy a způsobit děsivé psychické stavy, tak zvané bad tripy. Proto byla jako droga nakonec zakázána. Dnes se k ní vědci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz