Pražské Masarykovo nádraží před 165 lety

K našemu hlavnímu městu neodmyslitelně patří Masarykovo nádraží, historicky první v Praze, pokud jde o parostrojnou železnici. Jeho umístění a kolejiště navrhl roku 1842 ing. Jan Perner. Pozdně klasicistní stavba se dvěma věžemi byla postavena v letech 1844 –1845 podle projektu ing.

Antonína Jünglinga. V roce 1919 nádraží dostalo pojmenování po 1. československém prezidentovi T. G. Masarykovi.K našemu hlavnímu městu neodmyslitelně patří Masarykovo nádraží, historicky první v Praze, pokud jde o parostrojnou železnici. Jeho umístění a kolejiště navrhl roku 1842 ing. Jan Perner. Pozdně klasicistní stavba se dvěma věžemi byla postavena v letech 1844 –1845 podle projektu ing. Antonína Jünglinga. V roce 1919 nádraží dostalo pojmenování po 1. československém prezidentovi T. G. Masarykovi.

První neoficiální – tzv. předvojový – vlak (s uvedeným ing. Janem Pernerem), tažený parostrojem Böhmen, na toto nádraží, zvané prostě Praha, přijel 4. 8. 1845.

Slavilo se tři dny!Slavnostní provoz začal o 16 dní později – premiérová souprava s lokomotivami Prag a Olmütz vyjela po z Olomouce v šest hodin ráno. Již po obědě se v Praze scházeli první diváci, kteří – většinou poprvé v životě – chtěli na vlastní oči vidět „ocelového oře“. Místa na tehdejším nádraží Praha byla onen historický den pouze pro zvané, a tak koleje před městskými hradbami doslova oblehli zvědavci. Velice výhodným pozorovacím místem se stal vrch Vítkov. Kolem půl páté odpoledne, za střelby z hmoždířů a vyzvánění pražských zvonů, dosupěl vlak do cíle.

Oslavy trvaly celé tři dny. Pravidelný osobní provoz začal 1. září 1845, nákladní o měsíc později. Mezi roky 1862–1919 platil název Praha – státní nádraží.

Areál se rozrůstal dálPůvodní nádraží tvořily dvě pozdně klasicistní budovy – odjezdová (u ulice Hybernské) a příjezdová (u dnešní Havlíčkovy ulice). Obě tyto haly slouží dodnes. Prostor uprostřed (1) byl úmyslně volný, aby se tudy odvětrával kouř a páry z lokomotiv.

Teprve v roce 1873 byla vystavěna dvoupodlažní budova (2) na rohu ulic Hybernské a Havlíčkovy, v přízemí s velkou nádražní restaurací. Ze střechy budovy při Hybernské ulici vyrůstají dvě patrové věže; jejich výška od chodníku je 31,5 m.

Nad vysokými okny jsou kulaté ciferníky věžních hodin.

Nádraží pro ně bylo benjamínkemTehdy již dávno městu, stejně jako nyní, dominovaly symboly Prahy. Jak dokazuje naše ilustrace z roku 1845, tenkrát Pražský hrad (založený v 9. století jako sídlo českých panovníků) nad městem čněl v mnohem menší podobě (3).

Postupnými přístavbami a úpravami vznikl z Hradu jeden z největších hradních komplexů na světě – Hradčany. (Podle Guinnessovy knihy rekordů jsou délkou 570 m a šířkou 130 m největší hradem na světě).

Další viditelné dominanty představují Prašná brána (4) (stavba začala roku 1475) a kostel Matky Boží před Týnem (lidově Týnský chrám) ze 14. století (5). U vrchu Petřína svým poklidným životem žil Strahovský klášter (6), založený premonstráty již roku1140.

Ovšem při příjezdu uvedeného prvního vlaku chyběla na Petříně typická rozhledna (7). Ta si na slavnostní otevření musela počkat na den přesně 46 let – do 20. 8. 1891.

Nic není definitivníS nadmořskou výškou 378 m n. m. mohla být (KDO??) svědkem další modernizace Masarykova nádraží a jeho blízkého okolí. V roce 1985 byla zrušena tramvajová trať v Hybernské ulici, protože kousek od nádraží je vstup na trasu B metra.

Po roce 1970 téměř celé nádraží přemostila Severojižní magistrála (8). Ke zlepšení osobní přepravy přispívá také nové kolejiště (9), směřující i na hlavní (Wilsonovo) nádraží. Krátce slouží další četné nové koleje, které vedou i moderním tunelem pod vrchem Vítkovem.

Pamětnické Masarykovo nádraží se má dočkat rozsáhlé rekonstrukce. Kolem ní se však nyní vedou velké dohady; např. v roce 2008 se plánovalo, že zde bude konečná stanice rychlodráhy z letiště Ruzyně, respektive z Kladna.

Dokonce se uvažovalo i o možném zrušení nádraží a prodeji lukrativních pozemků, především pro stavební účely.Více se dozvíte:Z. Míka: Zábavy a slavnosti staré Prahy, Ostrov, Praha, 2008http://cs.wikipedia.org/viki/http://stovezata.praha/eu-masarykovo-nadrazi.html

Jak se měnily názvy1845–1862 Praha 1862–1919 Praha – státní nádraží 1919–1940 Praha – Masarykovo nádraží 1940–1945 Praha – Hybernské nádraží (Prag Hibernerbahnhof) 1945–1952 Praha – Masarykovo nádraží 1.

ledna 1953–1990 Praha – střed Od března 1990 Praha – Masarykovo nádraží

Autor: Milan Koukal
Rubriky:  Historie
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

Facebook a spol.: Algoritmy světem vládnou

Facebook a spol.: Algoritmy...

Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, YouTube, Qzone a spousta dalších. Se...
Odpadní termoplasty se stávají novým materiálem pro stavebnictví

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...
Fakultní nemocnice Bulovka oslavila 90 let

Fakultní nemocnice Bulovka...

Před devadesáti lety byla uvedena do provozu jedna z pěti největších pražských...
Když se z UFO vyklube raroh…

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...
Uhlíkové nanotrubičky – současnost, budoucnost a komerční potenciál

Uhlíkové nanotrubičky – současnost,...

Uhlíkaté materiály jsou v současné době studovány jak v oblasti základního...
Sonda v nesnázích: Americký InSight brzy přestane fungovat

Sonda v nesnázích: Americký...

Již dva a půl roku trvající mise na Marsu bude pro americkou robotickou...
V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo

V pravěku to bez „ostrých loktů“...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v pravěku se válčilo „hlava...
Virtuplex pomáhá rodinám s vážně nemocnými dětmi

Virtuplex pomáhá rodinám s vážně...

I virtuální realita může pomoci dobré věci. Důkazem je česká...
Technologie známá „z kriminálek“ odhalí zločince

Technologie známá „z kriminálek“...

Dostat i z té nejrozmazanější fotky rozpoznatelnou podobu pachatele, to...
Historie zábavnou formou

Historie zábavnou formou

Městská kulturní zařízení v Bělé pod Bezdězem stejně jako mnoho dalších...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Mezihvězdná komunikace: Pozemšťané volají vesmír!

Mezihvězdná komunikace: Pozemšťané...

Za necelé tři miliony let své existence člověk dokázal urazit slušný kus...
Proč „zanikne“ podmokelský poklad?

Proč „zanikne“ podmokelský poklad?

Píše se rok 1771 a české země sužují vytrvalé deště. Krajinami se...
Pěšky kolem světa za 13 let!

Pěšky kolem světa za 13 let!

Letadlem je možné obletět planetu zhruba za 2,5 dne. Autem by se to...
Nejzvláštnější historické zbraně: Drápy

Nejzvláštnější historické zbraně:...

Mezi historickými nejznámějšími zbraněmi si asi nejčastěji...
Záchrana divokých koní Převalského

Záchrana divokých koní Převalského

Říká se, že není hezčího pohledu na svět než ze hřbetu koně. Nikdo ještě...
Pochod navzdory mrazu: Sebevražedné rozhodnutí přežil jediný voják

Pochod navzdory mrazu: Sebevražedné...

Na konci první anglo-afghánské války (1839 – 1842) mezi Brity a Rusy o politický vliv na afghánské...
Andělská hora: Působí zde dva druhy energií?

Andělská hora: Působí zde dva...

Andělská hora na Karlovarsku je výjimečná z několika důvodů: kvůli...
Jak pomoci ochrnutým opět chodit?

Jak pomoci ochrnutým opět chodit?

Strach. Bezmoc. Ale i naděje. Pro ochrnuté pacienty je možnost opět...
Silně ohroženým rybákům se na pokusných ostrovech na Lipně zalíbilo

Silně ohroženým rybákům se na...

Sedm hnízd a čtrnáct malých ptáčat rybáka obecného napočítali jihočeští...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.