Pražské Masarykovo nádraží před 165 lety

K našemu hlavnímu městu neodmyslitelně patří Masarykovo nádraží, historicky první v Praze, pokud jde o parostrojnou železnici. Jeho umístění a kolejiště navrhl roku 1842 ing. Jan Perner. Pozdně klasicistní stavba se dvěma věžemi byla postavena v letech 1844 –1845 podle projektu ing.

Antonína Jünglinga. V roce 1919 nádraží dostalo pojmenování po 1. československém prezidentovi T. G. Masarykovi.K našemu hlavnímu městu neodmyslitelně patří Masarykovo nádraží, historicky první v Praze, pokud jde o parostrojnou železnici. Jeho umístění a kolejiště navrhl roku 1842 ing. Jan Perner. Pozdně klasicistní stavba se dvěma věžemi byla postavena v letech 1844 –1845 podle projektu ing. Antonína Jünglinga. V roce 1919 nádraží dostalo pojmenování po 1. československém prezidentovi T. G. Masarykovi.

První neoficiální – tzv. předvojový – vlak (s uvedeným ing. Janem Pernerem), tažený parostrojem Böhmen, na toto nádraží, zvané prostě Praha, přijel 4. 8. 1845.

Slavilo se tři dny!Slavnostní provoz začal o 16 dní později – premiérová souprava s lokomotivami Prag a Olmütz vyjela po z Olomouce v šest hodin ráno. Již po obědě se v Praze scházeli první diváci, kteří – většinou poprvé v životě – chtěli na vlastní oči vidět „ocelového oře“. Místa na tehdejším nádraží Praha byla onen historický den pouze pro zvané, a tak koleje před městskými hradbami doslova oblehli zvědavci. Velice výhodným pozorovacím místem se stal vrch Vítkov. Kolem půl páté odpoledne, za střelby z hmoždířů a vyzvánění pražských zvonů, dosupěl vlak do cíle.

Oslavy trvaly celé tři dny. Pravidelný osobní provoz začal 1. září 1845, nákladní o měsíc později. Mezi roky 1862–1919 platil název Praha – státní nádraží.

Areál se rozrůstal dálPůvodní nádraží tvořily dvě pozdně klasicistní budovy – odjezdová (u ulice Hybernské) a příjezdová (u dnešní Havlíčkovy ulice). Obě tyto haly slouží dodnes. Prostor uprostřed (1) byl úmyslně volný, aby se tudy odvětrával kouř a páry z lokomotiv.

Teprve v roce 1873 byla vystavěna dvoupodlažní budova (2) na rohu ulic Hybernské a Havlíčkovy, v přízemí s velkou nádražní restaurací. Ze střechy budovy při Hybernské ulici vyrůstají dvě patrové věže; jejich výška od chodníku je 31,5 m.

Nad vysokými okny jsou kulaté ciferníky věžních hodin.

Nádraží pro ně bylo benjamínkemTehdy již dávno městu, stejně jako nyní, dominovaly symboly Prahy. Jak dokazuje naše ilustrace z roku 1845, tenkrát Pražský hrad (založený v 9. století jako sídlo českých panovníků) nad městem čněl v mnohem menší podobě (3).

Postupnými přístavbami a úpravami vznikl z Hradu jeden z největších hradních komplexů na světě – Hradčany. (Podle Guinnessovy knihy rekordů jsou délkou 570 m a šířkou 130 m největší hradem na světě).

Další viditelné dominanty představují Prašná brána (4) (stavba začala roku 1475) a kostel Matky Boží před Týnem (lidově Týnský chrám) ze 14. století (5). U vrchu Petřína svým poklidným životem žil Strahovský klášter (6), založený premonstráty již roku1140.

Ovšem při příjezdu uvedeného prvního vlaku chyběla na Petříně typická rozhledna (7). Ta si na slavnostní otevření musela počkat na den přesně 46 let – do 20. 8. 1891.

Nic není definitivníS nadmořskou výškou 378 m n. m. mohla být (KDO??) svědkem další modernizace Masarykova nádraží a jeho blízkého okolí. V roce 1985 byla zrušena tramvajová trať v Hybernské ulici, protože kousek od nádraží je vstup na trasu B metra.

Po roce 1970 téměř celé nádraží přemostila Severojižní magistrála (8). Ke zlepšení osobní přepravy přispívá také nové kolejiště (9), směřující i na hlavní (Wilsonovo) nádraží. Krátce slouží další četné nové koleje, které vedou i moderním tunelem pod vrchem Vítkovem.

Pamětnické Masarykovo nádraží se má dočkat rozsáhlé rekonstrukce. Kolem ní se však nyní vedou velké dohady; např. v roce 2008 se plánovalo, že zde bude konečná stanice rychlodráhy z letiště Ruzyně, respektive z Kladna.

Dokonce se uvažovalo i o možném zrušení nádraží a prodeji lukrativních pozemků, především pro stavební účely.Více se dozvíte:Z. Míka: Zábavy a slavnosti staré Prahy, Ostrov, Praha, 2008http://cs.wikipedia.org/viki/http://stovezata.praha/eu-masarykovo-nadrazi.html

Jak se měnily názvy1845–1862 Praha 1862–1919 Praha – státní nádraží 1919–1940 Praha – Masarykovo nádraží 1940–1945 Praha – Hybernské nádraží (Prag Hibernerbahnhof) 1945–1952 Praha – Masarykovo nádraží 1.

ledna 1953–1990 Praha – střed Od března 1990 Praha – Masarykovo nádraží

Autor: Milan Koukal
Rubriky:  Historie
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Bitva na Bílé hoře v Národním muzeu

Bitva na Bílé hoře v Národním muzeu

Ačkoliv je rok 1620 v naší společnosti neomylně spjat s bitvou na Bílé hoře,...
Pohádková sešlost: Američané odhalili pravěké setkání mamuta, lenochoda a lidského dítěte

Pohádková sešlost: Američané odhalili...

Američtí vědci odhalili v národním parku White Sands stopy...
Vzácný dar z Izraele

Vzácný dar z Izraele

V knihách je veškeré vědění světa. „Každá kniha má duši – duši...
Objevili obří kočku

Objevili obří kočku

Kočku skutečně úctyhodných rozměrů se podařilo objevit archeologům v...
Jak přišel na svět pražský groš?

Jak přišel na svět pražský groš?

Roku 1300 vydal král Václav II. horní zákoník, který stanovoval nové podmínky...
Proč zemřela paní Troffea?

Proč zemřela paní Troffea?

Léto roku 1518 bylo v alsaské metropoli Štrasburku navýsost příjemné....
Čeští archeologové si připsali další úspěch

Čeští archeologové si připsali...

Archeologická skupina ze společnosti Archaia nalezla při průzkumu zadního traktu domu...
Nadšenci do numismatiky zamíří do Národního muzea

Nadšenci do numismatiky zamíří do...

Národní muzeum otevřelo začátkem července výstavu s názvem Poklady numismatických...
Jedinečná příležitost vidět poslední dopis Milady Horákové

Jedinečná příležitost vidět...

V Historické budově Národního muzea se nyní mohou zájemci přijít...
Výstava věnovaná státním symbolům České republiky

Výstava věnovaná státním symbolům...

Státní symboly reprezentují naši republiku, vycházejí z jejích...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Ferdinand V. Dobrotivý: Typický habsburský ret získal po dávném předkovi

Ferdinand V. Dobrotivý: Typický...

„To dítě nebude schopné vládnout,“ ozývá se na přelomu 18. a 19. století stále častěji na...
Bitva na Bílé hoře v Národním muzeu

Bitva na Bílé hoře v Národním muzeu

Ačkoliv je rok 1620 v naší společnosti neomylně spjat s bitvou na Bílé hoře,...
Projekt CROCODILE: Inteligentní doprava Evropy

Projekt CROCODILE: Inteligentní...

„Jak chcete vládnout zemi, kde se vyrábí 246 druhů sýra?“ vystřihl...
Kletba Svatováclavské koruny: Stojí za ní papež?

Kletba Svatováclavské koruny:...

Nejcennější součást českých korunovačních klenotů je výsledkem mravenčí a...
Očkování dětí neodkládejte, shodují se lékaři

Očkování dětí neodkládejte,...

Pohlavním stykem i dotyky – těmito způsoby se lze nakazit lidským papilomavirem...
Nová fakta o objevení Austrálie: Přepíše dějiny malá kresba klokana?

Nová fakta o objevení Austrálie:...

Nenápadná jeptiška Caterina de Carvalho, která žije v Caldas da Rainha na západě Portugalska, vytáhne malou...
Obří kolosy, které se dotýkají nebe: Znáte nejvyšší sochy světa?

Obří kolosy, které se dotýkají nebe:...

Všichni znají newyorskou sochu Svobody nebo brazilskou sochu Ježíše Spasitele....
Jakou barvu mají planety sluneční soustavy?

Jakou barvu mají planety...

Vliv na barvu planet má složení jejich povrchu, přítomnost atmosféry či...
Mohla za obezitu Jiřího z Poděbrad porucha látkové výměny?

Mohla za obezitu Jiřího z Poděbrad...

Padesátiletý muž se širokou tváří lemovanou hustým knírem s vlasy splývajícími na...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.