Domů     Technika
7 nejdelších světových jachet
21.stoleti 19.2.2010

Jachty jsou v současnosti symbolem luxusu. Přitom se původně jednalo o lehké vojenské lodě, dlouhé nanejvýš 23 metrů a vyzbrojené několika málo kanony. Poté, co se na jedné jachtě vrátil Karel II. Stuart do Anglie a patnáct těchto plavidel zařadil do britského námořnictva, stala se tato loď známá i jako plavidlo pro vysoce postavené osobnosti. A tak je tomu dodnes.Jachty jsou v současnosti symbolem luxusu. Přitom se původně jednalo o lehké vojenské lodě, dlouhé nanejvýš 23 metrů a vyzbrojené několika málo kanony. Poté, co se na jedné jachtě vrátil Karel II. Stuart do Anglie a patnáct těchto plavidel zařadil do britského námořnictva, stala se tato loď známá i jako plavidlo pro vysoce postavené osobnosti. A tak je tomu dodnes.

Eclipse
Délka: 171 m
Majitel: Roman Abramovič
Výrobce: Blohm + Voss
Místo výroby: Německo
Rok: 2010

Ruský oligarcha Roman Abramovič, podobně jako jeho další zámožní krajané, dává rád na odiv své bohatství. Proto asi nepřekvapí, že tento podnikatel, bývalý gubernátor Čukotky a majitel londýnského fotbalového klubu Chelsea si v loňském roce objednal nejdelší jachtu, jaká kdy brázdila vlny moří.
Její původní cena se měla pohybovat okolo 340 milionů eur, nakonec se však zvýšila na celých 800 milionů eur, což je v přepočtu přes 20 miliard korun. Je vybavena dvěma heliporty, jedenácti ohromnými pokoji pro hosty, dvěma plaveckými bazény. Personál jachty tvoří sedmdesát lidí. Každá kajuta je vybavena obrazovkou s třímetrovou úhlopříčkou. Neschází zde ani diskotéka, takže o zábavu návštěvníků je na jachtě postaráno.
O zábavu případných útočníků se pak stará německý armádní obranný systém s řízenými střelami. Eclipse totiž nemá daleko k vojenskému plavidlu. Neprůstřelná skla v oknech jsou zde samozřejmostí, stejně tak důkladné pancéřování či možnost vyhledávání podmořských balistických raket. Loď je vybavena i systémem, který má odradit dotěrné fotografy z bulvárních tiskovin. Lasery okolo jachty pátrají po CCD, což je elektronická součástka používaná pro snímání obrazové informace. Uplatnění má například ve videokamerách nebo digitálních fotoaparátech. Jakmile systém zjistí přítomnost CCD, vyšle jejím směrem oslňující kužel světla a drzý fotograf má smůlu.
Jachta je tak dlouhá, že by se nevešla ani na stadion Abramovičova fotbalového klubu Chelsea a plout by měla rychlostí nad 40 km/hod. Nicméně, ruský oligarcha si bude muset na svou vysněnou loď ještě počkat. Původně plánoval, že s ní dopluje do Jihoafrické republiky, kde se v létě bude konat fotbalové mistrovství světa. Už nyní je ovšem jasné, že si bude muset najít jiný způsob dopravy, německé loděnice mají totiž ve svých pracích skluz.


Dubai
Délka: 160 m
Majitel: Mohammed bin Rashid Al Maktoum
Výrobce: Blohm + Voss
Místo výroby: Sjednocené arabské emiráty
Rok: 2006

Ty nejdelší a nejluxusnější jachty bývají zpravidla majetkem ropných šejků ze zemí kolem Perského zálivu. Sjednocené arabské emiráty nyní zažívají těžké časy, které jsou způsobené i jejich megalomansvím z let minulých. Jachta Dubai je toho příkladem, ještě loni byla nejdelší lodí svého druhu, než ji předhonila Abramovičova Eclipse. Majitelem Dubaie je dubajský emír Mohammed bin Rashid Al Maktoum.
O pohon jachty se starají čtyři motory s celkovým výkonem 9000 koňských sil, které jí udělí rychlost přes 35 km/hod. Její luxusní vybavení je pověstné, je tu pět apartmánů, několik dalších kajut, foyer má velikost běžného bytu. Před dvěma lety zde proběhla modernizace klimatizačního systému, aby odpovídal podmínkám, které v okolí Perského zálivu panují. Originální design systému totiž spíše vyhovoval středomořskému klimatu.


Al Said
Délka: 156 m
Majitel: Kabus ibn-Said
Výrobce: Lürssen
Místo výroby: Německo
Rok: 2007

Třetí nejdelší jachtu vlastní ománský sultán. Je téměř stoprocentním pravidlem, že arabští monarchové o vybavení svých jachet mlčí, takže informace o Al Said jsou velmi kusé, ománská vládní místa loď zahalila tajemstvím. Už samotná konstrukce lodi byla utajována, společnost Lürssen stavbu lodi zákodovala jako projekt Slunečnice.
Letecké snímky ukazují heliport na zádi, zvláštní důležitost byla při stavbě lodi kladena na klimatizaci. V útrobách plavidla je údajně prostor pro koncerty padesátičlenného orchestru. Al Said má terasovitou strukturu a má barvu písku. Šířka lodi je 24 metrů a její maximální rychlost dosahuje 28 kilometrů za hodinu, což ji řadí mezi spíše pomalejší plavidla svého druhu.


Prince Abdulaziz
Délka: 147 m
Majitel: Král Abdulláh
Výrobce: Helsingør Værft
Místo výroby: Dánsko
Rok: 1984

To by tak hrálo, aby král ropné velmoci, Saúdské Arábie, neměl nějakou pořádnou jachtu. Slouží na ní 65 lidí, od kapitána lodi, přes komorníky, kuchaře až po uklízeče. Ománský sultán má sice svou loď delší, ale kdyby došlo na závody, Abdulláh by jej hravě strčil do kapsy. Jachta Prince Abdulaziz totiž dokáže vyvinout rychlost přesahující 40 kilometrů v hodině.
Podobně jako u jiných plavidel zde neschází rychlý motorový člun pro rychlou plavbu kolem lodi. Velká hala uvnitř jachty je kopií haly na Titaniku, což je celkem odvážné, leč se zdá, že saúdský král není pověrčivý. Může zde relaxovat 22 hostů, kajut je zde celkem dvanáct. Každá má balkón a je do ní přiváděn zvlhčený vzduch.


Al Salamah
Délka: 139 m
Majitel: Sultan bin Abdul Aziz Al Saud
Výrobce: Lürssen
Místo výroby: Německo
Rok: 1999

I saúdský korunní princ má svou osobní jachtu. Může na ní přebývat 36 hostů, svou rychlostí 40 km/hod, je srovnatelná s lodí Prince Abdulaziz. Jako většina ostatních luxusních jacht byla postavena v Německu, práce na ní zahájila kielská společnost HDW, nakonec ji však dokončila Lürssen sídlící v Brémách. Celá stavba trvala jeden rok.
Vybavení samozřejmě odpovídá tomu, aby saúdský princ nezaostával za jinými majiteli podobných plavidel. Pravdou však je, že rozsáhlá knihovna je na jachtách spíše výjimkou. Loď je dále vybavena kinem, plně vybavenou lékařskou ordinací, dvěma salóny krásy, tělocvičnou a lázněmi. Podrobnosti o vybavení lodi si však princ nechává pro sebe, či pro své pečlivě vybrané hosty, kteří jsou vázáni mlčenlivostí.


Rising Sun
Délka: 138 m
Majitel: Larry Ellison a David Geffen
Výrobce: Lürssen
Místo výroby: Německo
Rok: 2004

Americký filmový a divadelní producent David Geffen a podnikatel Larry Ellison jsou společnými majiteli šesté nejdelší jachty světa. Oba patří mezi světové miliardáře, však ani jejich loď nebyla nejlevnější, stála 200 milionů dolarů. Její motory mají výkon 50 000 koňských sil a patří mezi rychlejší jachty, žádný ropný panovník by ji se svým „miláčkem“ nedohnal. Je totiž schopna dosáhnout rychlosti přes 50 kilometrů v hodině.
Jedním z amerických námořních sportů je basketbal, takže asi nebude žádným šokem fakt, že na lodi je basketbalová palubovka. Ta ovšem zároveň slouží i jako přistávací místo pro vrtulník. Na pěti podlažích je zde 82 místností, dále kino s gigantickou plasma obrazovkou, vířivé koupele, lázně, tělocvična a sauna. Na lodi neschází ani vinný sklípek, ten ovšem vypadá poněkud jinak než jejich jihomoravští bratříčci. Ideální teplotu kolem 13 stupňů zde udržuje komplikovaný klimatizační systém.
Jachta měla původně měřit 120 metrů, Ellison ji však nechal prodloužit o téměř 20 metrů. Poté, co zjistil, že s ní obtížně kotví v přístavech, nechal si postavit další loď. Zdá se, že loďařský průmysl má o budoucnost postaráno.


Savarona
Délka: 136 m
Majitel: Turecká republika
Výrobce: Blohm + Voss
Místo výroby: Německo
Rok: 1931

Kým je pro Čechy Tomáš G. Masaryk, tím je pro Turky Mustafa Kemal Atatürk, zakladetel moderního tureckého státu. Právě jemu v roce 1938 turecká vláda věnovala tehdy nejdelší jachtu světa Savaronu, kterou předtím odkoupila od dědičky po Johnu Augustu Roeblingovi, autorovi známého brooklynského mostu. Mustafa Kemal však na lodi strávil jen několik týdnů, protože krátce po zakoupení lodi zemřel. Poté řadu let kotvila v úžině Bospor, pak ji využívala turecká námořní akademie. Po roce 1989 loď prošla rozsáhlou rekonstrukcí, mimo jiné byly vyměněny původní parní turbíny a instalován moderní dieselový pohon. V současnosti zde turecká vládní místa občas pořádají recepce a loď trvale připomíná Kemalovu památku.
Stálou posádku tvoří 44 lidí, na lodi je 17 dvoulůžkových kajut. Maximální rychlost lodi je něco málo přes 33 kilometrů v hodině, při běžném provozu však nepřekročí třicítku. Jachta je vybavena bazénem, biografem a depozitářem, ve kterém návštěvníci naleznou řadu Kemalových osobních věcí.

Z jachty muzeum

Jednu z neluxusnějších jachet vlastnil i jugoslávský diktátor Josip Broz Tito. Nesla jméno Galeb, což je chorvatsky racek, a měřila 116 metrů. Tito na ní přivítal například Winstona Churchilla, egyptského prezidenta Násira, ale i hvězdy filmového plátna, jakými byly a jsou Sophia Lorenová nebo Elizabeth Taylorová. Historie lodi je zajímavá, v roce 1938 patřila italskému námořnictvu, v roce 1943 ji Němci přestavěli na minonosku. V roce 1944 byla potopena spojeneckými letadly, ovšem o dva roky později byla vyzvednuta a přestavěna na luxusní jachtu. A v loňském roce ji odkoupilo chorvatské město Rijeka, které plánuje na její palubě zřídit muzeum.

Související články
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava už dávno strhla nálepku hornické univerzity. Naopak se v reakci na aktuální problémy skrze spojení technických, ekonomických, přírodovědných a uměleckých oborů v moderní studijní programy zaměřuje na udržitelnost. Nejlepším příkladem, jak tento posun v oblasti udržitelnosti demonstrovat, jsou jednotlivé iniciativy, které v kampusu univerzity probíhají. Spolupráce studentů, akademických pracovníků a vědců […]
Automobilka JLR na výrobu a testování elektromobilů v Coventry rozšířil svůj seznam nových zaměstnanců o nevšedního kolegu v podobě čtyřnohého robotického psa jménem Rover. Vzhledem k tomu, že testovací centrum je složité a energeticky náročné prostředí s tisíci zařízeními, které vyžaduje neustálý dohled, má Roverova role hlídacího psa pro JLR a její lidské kolegy zásadní […]
Plánovaná dostavba jaderných bloků v Dukovanech se blíží a s tím se zvyšuje i zájem studentů o jaderné obory – skoro 40% nárůst zapsaných eviduje i Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská ČVUT v Praze (FJFI), která je v Česku i ve střední Evropě již od svého založení vůdčí institucí v oblasti vzdělávání jaderných inženýrů. Studenti FJFI se teď mohou těšit […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz