Domů     Technika
Sokol na ruské železnici
21.stoleti 19.11.2009

Bývaly doby, kdy ruské železnice byly spíše pro smích. To se tak v jednom vagonu na trati mezi Moskvou a Leningradem sešli dva Rusové. „Kampak?“ ptal se ten první. „Do Moskvy, a vy?“ „Do Leningradu.“ „Vot eto technika…!“ Bývaly doby, kdy ruské železnice byly spíše pro smích. To se tak v jednom vagonu na trati mezi Moskvou a Leningradem sešli dva Rusové. „Kampak?“ ptal se ten první. „Do Moskvy, a vy?“ „Do Leningradu.“ „Vot eto technika…!“

Pokud lokomotiva neměla poruchu, v dobách Sovětského svazu cestující mezi dvěma největšími ruskými městy strávili ve vlaku osm i více hodin. Ale to už je minulost. I Rusko už má své TGV nebo Šinkansen. Rychlovlak Sapsan, vyrobený v Německu, který na Západě jezdí pod označením Velaro, zkrátí cestu mezi Moskvou a Petrohradem na polovinu, tedy na čtyři hodiny. Vzdálenost mezi oběma sídly je přitom 650 kilometrů. Jen pro srovnání – české Pendolino zvládne 356kilometrovou vzdálenost mezi Prahou a Ostravou za tři hodiny a devět minut.
Sapsan je ruské označení pro sokola stěhovavého. Tento dravec dokáže vyvinout při střemhlavém útoku rychlost až 300 kilometrů v hodině. Jeho železniční jmenovec mu v tomto ohledu může směle konkurovat – mezi ruskými břízkami bude zatím svištět rychlostí 250 km/h, a v budoucnosti se jeho rychlost ještě o 80 kilometrů zvýší.
I vnitřní vybavení vlaku je na vysoké úrovni. Cestující budou mít k dispozici televizi i internet. Nabídka jídelního vozu má být srovnatelná s nejlepšími restauracemi. Jízdenka bude přitom pořád levnější než letecký spoj. V budoucnu by se Sapsan měl podívat i do dalších ruských měst, jako první na řadě bude páté největší město Ruské federace Nižnyj Novgorod.

Technické údaje

výrobce:   Siemens
doba výroby:   2008–2010
celková produkce:  8 kusů
rozchod:   1520 mm
délka vlaku:   250 metrů*
šířka:    3265 mm
váha lokomotivy:  667 t
max. rychlost:   250 km/h**
výkon:               8000 kW


*10 vagonů pro 604 sedících cestujících
** Po úpravách může dosáhnout až 330 km/h

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz