Sokol na ruské železnici

Bývaly doby, kdy ruské železnice byly spíše pro smích. To se tak v jednom vagonu na trati mezi Moskvou a Leningradem sešli dva Rusové. „Kampak?“ ptal se ten první. „Do Moskvy, a vy?“ „Do Leningradu.“ „Vot eto technika…!“ Bývaly doby, kdy ruské železnice byly spíše pro smích. To se tak v jednom vagonu na trati mezi Moskvou a Leningradem sešli dva Rusové. „Kampak?“ ptal se ten první. „Do Moskvy, a vy?“ „Do Leningradu.“ „Vot eto technika…!“

Pokud lokomotiva neměla poruchu, v dobách Sovětského svazu cestující mezi dvěma největšími ruskými městy strávili ve vlaku osm i více hodin. Ale to už je minulost. I Rusko už má své TGV nebo Šinkansen. Rychlovlak Sapsan, vyrobený v Německu, který na Západě jezdí pod označením Velaro, zkrátí cestu mezi Moskvou a Petrohradem na polovinu, tedy na čtyři hodiny. Vzdálenost mezi oběma sídly je přitom 650 kilometrů. Jen pro srovnání – české Pendolino zvládne 356kilometrovou vzdálenost mezi Prahou a Ostravou za tři hodiny a devět minut.
Sapsan je ruské označení pro sokola stěhovavého. Tento dravec dokáže vyvinout při střemhlavém útoku rychlost až 300 kilometrů v hodině. Jeho železniční jmenovec mu v tomto ohledu může směle konkurovat – mezi ruskými břízkami bude zatím svištět rychlostí 250 km/h, a v budoucnosti se jeho rychlost ještě o 80 kilometrů zvýší.
I vnitřní vybavení vlaku je na vysoké úrovni. Cestující budou mít k dispozici televizi i internet. Nabídka jídelního vozu má být srovnatelná s nejlepšími restauracemi. Jízdenka bude přitom pořád levnější než letecký spoj. V budoucnu by se Sapsan měl podívat i do dalších ruských měst, jako první na řadě bude páté největší město Ruské federace Nižnyj Novgorod.

Technické údaje

výrobce:   Siemens
doba výroby:   2008–2010
celková produkce:  8 kusů
rozchod:   1520 mm
délka vlaku:   250 metrů*
šířka:    3265 mm
váha lokomotivy:  667 t
max. rychlost:   250 km/h**
výkon:               8000 kW


*10 vagonů pro 604 sedících cestujících
** Po úpravách může dosáhnout až 330 km/h

Rubriky:  Kolejová doprava
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

T3 Coupé: V Praze bylo ke spatření pojízdné umělecké dílo

T3 Coupé: V Praze bylo ke spatření...

Když tato modrá kráska v rámci letošního Designbloku projížděla Prahou,...
V Německu začínají jezdit vlaky na vodík s nulovými emisemi

V Německu začínají jezdit vlaky na...

Především s ohledem na životní prostředí pracuje řada zemí na tom, aby v...
Tunel Seikan: Dopravní chlouba Japonska slaví třicátiny

Tunel Seikan: Dopravní chlouba...

Tunely jsou fascinující stavby. A postavit rekordně dlouhý tunel...
Když to jde ve Francii, proč ne v Česku?

Když to jde ve Francii, proč ne v...

Francie se rozhodla bojovat s dopravními zácpami a ochranou ovzduší zcela...
Soukromé vysokorychlostní vlaky na Floridě

Soukromé vysokorychlostní vlaky...

V USA začnou od prosince fungovat první soukromé...
Metro v Paříži aneb když to mají Angličani, Francouzi to chtějí také

Metro v Paříži aneb když to mají...

Řevnivost mezi Angličany a Francouzi je pověstná. Ale, co se týče výstavby...
Eurotunel: Suchou nohou na Britské ostrovy

Eurotunel: Suchou nohou na...

Velká Británie je sice evropská země, ale jakoby do Evropy až zas...
První přímý nákladní vlak vyrazil z Prahy do Číny

První přímý nákladní vlak vyrazil...

Zdá se to bláznovství. Ale je tomu skutečně tak. Minulý týden, přesněji 19....
Z dějin pražského krtka: Záhadná havárie i zatopené soupravy

Z dějin pražského krtka: Záhadná...

Stejně jako v jiných světových metropolích, i pod Prahou jsou desítky...
10 nejzajímavějších sítí podzemní dráhy

10 nejzajímavějších sítí podzemní...

Asi žádné milionové město si nedokáže představit svou existenci bez...

Nenechte si ujít další zajímavé články

(Ne)šťastný Richard Sandrak: Ztracené dětství malého Herkula

(Ne)šťastný Richard Sandrak:...

Možná jste ten televizní dokument kdysi viděli. Jmenoval se...
Proč má Čína tolik obyvatel?

Proč má Čína tolik obyvatel?

Kolik obyvatel má město, ve kterém žijete? Asi ne tolik, abyste se tam...
Vtipné video: Selfie tyče vymysleli Češi!

Vtipné video: Selfie tyče...

Seflíčka jsou dnes zřejmě nejčastějším motivem na fotografiích. Dělá si...
Nová a nebezpečná zbraň kyberzločinců: Dejte si pozor!

Nová a nebezpečná zbraň...

S rozvojem počítačových technologií narůstá rovněž kriminalita s touto oblastí...
Krimi z Francie: Špinavé pěsti v rajské zahradě

Krimi z Francie: Špinavé pěsti v...

Není obvyklé, aby pes takhle zuřivě štěkal. „Půjdu se tam podívat,“...
VIDEO: 5 největších hororových klišé

VIDEO: 5 největších hororových...

Taky si kolikrát u hororového snímku říkáte, proč ona hlavní...
Obrazem: Baťův mrakodrap ve Zlíně

Obrazem: Baťův mrakodrap ve Zlíně

Jedním z nejzajímavějších architektonických počinů na našem území je...
Podivný konec šlechtice: Otrávila krvavá Kateřina Vojtěcha z Pernštejna?

Podivný konec šlechtice: Otrávila...

„Odsuzuji vás k hrdelnímu trestu,“ zazní 23. ledna 1534 v Praze z úst předsedy...
O krok dále s levitací: Díky novému přístroji SoundBender

O krok dále s levitací: Díky...

Levitace je pro dnešní vědu metou, která už byla dávno pokořena. A přesto se v...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.