Domů     Technika
Konec emisí na silnicích
21.stoleti 19.11.2009

Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.

Jmenuje se Chevrolet Volt a jeho sériová výroba by měla být zahájena koncem roku 2010 nebo začátkem roku následujícího. A ona spotřeba jednoho litru na 100 kilometrů je skutečností, opravdu se nejedná o překlep. Chevrolet Volt totiž bude vybaven elektromotory a baterií, která vystačí na ujetí šedesáti kilometrů. Ropní producenti si tento model asi příliš neoblíbí.

Stačí jen nabít a jet

Novému vozu samozřejmě neschází ani klasický spalovací motor, ten však slouží toliko jako případný generátor. Při běžné jízdě městem, jejíž vzdálenost nepřesáhne 60 kilometrů, má normální auto průměrnou spotřebu k osmi litrům na 100 kilometrů. Chevrolet Volt má v této položce nulu. Nejen tedy, že neprodukuje žádné emise, ale zároveň značně šetří peněženku majitele. Za rok taková úspora může dosáhnout až 1900 litrů paliva, což rozhodně není málo.
S nabíjením lithium-iontové baterie nebude žádný problém, stačí ji prostě na určitou dobu připojit k elektrické síti. Takovým vozům se říká plug-in hybridy. Ve chvíli, kdy během jízdy bateriím dojde šťáva, naskočí motor a ten dodá potřebnou energii. Každopádně, podle průzkumů 75 % Američanů denně více než 60 kilometrů nenajezdí.

Levnější než pivo

Nabíjení elektromotorů u tohoto modelu žádnou kapsu nezruinuje. Vyjde totiž v přepočtu na 7 korun, za což si v restauraci lze koupit nanejvýš dva skrojky chleba. Samotný vůz ovšem nejlacinější nebude, v USA se má prodávat za 40 000 dolarů, tedy zhruba za 730 000 korun. Ale vzhledem k provozním nákladům se taková investice jistě vyplatí. Na americkém trhu jich bude dostatek, podle zástupců společnosti General Motors by se během první roku mělo vyrobit 60 000 vozů.
Chevrolet Volt dosáhne maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jeho elektromotor má výkon 111 kW, tedy 149 koňských sil. Dá se očekávat, že na americkém trhu bude zájem o něj velký, podobně jako o jiný hybridní vůz Toyota Prius. Ten je schopen 100 kilometrů ujet se spotřebou pěti litrů benzinu. 
Boj o slavnou značku

Značka General Motors bývala synonymem amerického úspěchu. Nyní se však, podobně jako řada jiných automobilek, dostala do vážných problémů. V loňském roce GM po celém světě prodala 8,35 milionu vozidel a v konečné bilanci vykázala ztrátu 30,9 miliardy dolarů (asi 625 miliard korun). Byť americká vláda poskytla společnosti mnohamiliardové úvěry, General Motors se nevyhnula bankrotu, což její reputaci značně poškodilo. Rozhodnutí konkurzního soudu však umožnilo firmě převést většinu aktiv na nově vytvořeného nástupce a poté vystoupit z režimu bankrotové ochrany. GM prodala své evropské značky Saab a Opel a vůz Chevrolet Volt má být symbolem jejího zmrtvýchvstání.

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) ukončil vývoj vozítka VIPER. Jeho úkolem mělo být pátrání po vodě či dalších zdrojích na Měsíci. Jako důvod uvedla rostoucí náklady, odkládání startu, ale také možné ohrožení dalších projektů Původně měl VIPER započít svou misi k Měsíci už na sklonku minulého roku. Nakonec však NASA požádala o odložení […]
Na dně moře u japonského pobřeží bylo objeveno gigantické naleziště klíčových prvků pro výrobu baterií do elektromobilů, ložisko niklu a kobaltu. První vrty u ostrova Minami-Torišima budou zahájeny příští rok. Využívání ložiska v průmyslovém měřítku má být zahájeno v roce 2026. Podle nadace The Nippon Foundation, která v posledních měsících zkoumala mořské dno u ostrova […]
Filmový průmysl se neustále vyvíjí a nové technologie mu umožňují vytvářet stále realističtější a poutavější zážitky pro diváky. Jaké nejmodernější technologie se v současné době používají ve filmech k tomu, aby zmátly smysly diváků? Technologií, která posouvá současný filmový průmysl neuvěřitelným způsobem vpřed, jsou tak zvané počítačově generované obrazy neboli computer generated imagery (CGI). Jedná […]
Svět se mění… Elektrifikuje se Severní Amerika, Evropa i Čína. Musejí. Statisíce vědců ze všech koutů planety přicházejí se znepokojivými čísly. Jenže v blízké budoucnosti nebude nutné bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, zároveň se budeme potýkat s nedostatkem lithia, potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz