Domů     Technika
Konec emisí na silnicích
21.stoleti 19.11.2009

Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.Spotřeba jeden litr na sto kilometrů v běžném městském provozu? Taková představa je jistě lákavá pro každého motoristu. Ale nemusí zůstat jen u představy. Společnost General Motors se svezla na vlně ekologického nadšení a oznámila, že takový úsporný automobil je již na světě.

Jmenuje se Chevrolet Volt a jeho sériová výroba by měla být zahájena koncem roku 2010 nebo začátkem roku následujícího. A ona spotřeba jednoho litru na 100 kilometrů je skutečností, opravdu se nejedná o překlep. Chevrolet Volt totiž bude vybaven elektromotory a baterií, která vystačí na ujetí šedesáti kilometrů. Ropní producenti si tento model asi příliš neoblíbí.

Stačí jen nabít a jet

Novému vozu samozřejmě neschází ani klasický spalovací motor, ten však slouží toliko jako případný generátor. Při běžné jízdě městem, jejíž vzdálenost nepřesáhne 60 kilometrů, má normální auto průměrnou spotřebu k osmi litrům na 100 kilometrů. Chevrolet Volt má v této položce nulu. Nejen tedy, že neprodukuje žádné emise, ale zároveň značně šetří peněženku majitele. Za rok taková úspora může dosáhnout až 1900 litrů paliva, což rozhodně není málo.
S nabíjením lithium-iontové baterie nebude žádný problém, stačí ji prostě na určitou dobu připojit k elektrické síti. Takovým vozům se říká plug-in hybridy. Ve chvíli, kdy během jízdy bateriím dojde šťáva, naskočí motor a ten dodá potřebnou energii. Každopádně, podle průzkumů 75 % Američanů denně více než 60 kilometrů nenajezdí.

Levnější než pivo

Nabíjení elektromotorů u tohoto modelu žádnou kapsu nezruinuje. Vyjde totiž v přepočtu na 7 korun, za což si v restauraci lze koupit nanejvýš dva skrojky chleba. Samotný vůz ovšem nejlacinější nebude, v USA se má prodávat za 40 000 dolarů, tedy zhruba za 730 000 korun. Ale vzhledem k provozním nákladům se taková investice jistě vyplatí. Na americkém trhu jich bude dostatek, podle zástupců společnosti General Motors by se během první roku mělo vyrobit 60 000 vozů.
Chevrolet Volt dosáhne maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jeho elektromotor má výkon 111 kW, tedy 149 koňských sil. Dá se očekávat, že na americkém trhu bude zájem o něj velký, podobně jako o jiný hybridní vůz Toyota Prius. Ten je schopen 100 kilometrů ujet se spotřebou pěti litrů benzinu. 
Boj o slavnou značku

Značka General Motors bývala synonymem amerického úspěchu. Nyní se však, podobně jako řada jiných automobilek, dostala do vážných problémů. V loňském roce GM po celém světě prodala 8,35 milionu vozidel a v konečné bilanci vykázala ztrátu 30,9 miliardy dolarů (asi 625 miliard korun). Byť americká vláda poskytla společnosti mnohamiliardové úvěry, General Motors se nevyhnula bankrotu, což její reputaci značně poškodilo. Rozhodnutí konkurzního soudu však umožnilo firmě převést většinu aktiv na nově vytvořeného nástupce a poté vystoupit z režimu bankrotové ochrany. GM prodala své evropské značky Saab a Opel a vůz Chevrolet Volt má být symbolem jejího zmrtvýchvstání.

Související články
Ostatní Technika 2.12.2024
Vodíkové vozy nejsou na silnicích příliš obvyklé, Toyota v nich ale vidí vedle elektromobilů alternativu pro ekologickou mobilitu budoucnosti. Důležitým aspektem je také bezpečnost. Tu zajišťuje speciálně zkonstruovaná nádrž, která musí vydržet tlak až 700 barů. Tvoří ji proto tři pláště. První obal je plastový, který zabraňuje unikání plynu, druhý je kompozit s uhlíkovými vlákny […]
Kvantové technologie zažívají boom. Spolu s ním také výrazně roste počet odborných publikací, které tuto technologii zkoumají. Od stostránkových článků přiznávajících, že algoritmy bude možné nasadit nejprve za 10 let, až po třístránkové zprávy oznamující zdařilou implementaci algoritmů, avšak s velmi omezenými výsledky. Jen málo odborných článků splňuje obojí, a tak je i pro řadu […]
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz