Domů     Zajímavosti
Proč se rádi smějeme?
21.stoleti 21.10.2009

Každá lidská kultura má některá specifika, která nenajdeme u žádné jiné na světě. Na druhou stranu však existuje řada typů chování, která jsou společná všem lidem bez výjimky. To už je dobrý důvod pro to, aby si americký antropolog Robert Lynch položil zcela vážnou otázku: „Proč se vlastně smějeme?“ Každá lidská kultura má některá specifika, která nenajdeme u žádné jiné na světě. Na druhou stranu však existuje řada typů chování, která jsou společná všem lidem bez výjimky. To už je dobrý důvod pro to, aby si americký antropolog Robert Lynch položil zcela vážnou otázku: „Proč se vlastně smějeme?“

Čas od času se zasměje i ten největší bručoun –  zdaleka ne všichni lidé se však smějí stejným věcem. Prvním problém, který se antropolog Lynch  snažil rozlousknout tedy bylo, co v nás vlastně smích probouzí. Na stopu jej přivedlo sledování jedné z epizod kultovního seriálu Simpsonovi. V jedné z nich se totiž  tlouštík Homer začne bujaře smát poté, co zcela vážným a slavnostním hlasem pronese  nesmrtelný přípitek: „Na alkohol, zdroj a zároveň řešení všech životních problémů!“ Lynchovi svitlo a připravil si proto následující experiment. Svých 60 pokusných osob různého pohlaví i rasy si nejprve proklepnul psychologickým testem, aby dopodrobna zmapoval jejich názory na svět. Poté je nechal sledovat video se záznamem populárního komika Billa Burra. Výběr sledované komickou show přirozeně nebyl nahodilý. Burr je totiž známý tím, že se při svých vystoupeních „nebere servítky“ a terčem jeho vtipů se tak může stát prakticky kdokoliv: ženy, muži, bílí, asiaté, černoši, heterosexuálové i   homosexuálové. Lynch své „ovečky“ při sledování komedie filmoval a poté záznam pečlivě vyhodnotil pomocí počítačového programu. V souladu  jeho výchozími předpoklady  mu nakonec  vyšlo, že  lidé se nejčastěji smějí právě v momentech, kdy se nejvíce podobají Homeru Simpsonovi:  když mají podobně jako on příležitost zasmát se tomu, co alespoň částečně považuje za pravdivé, tedy vlastně zasmát se i tak trochu sám sobě. Přesto, že je podstata humoru takto subjektivní, má však i svou objektivní stránku. Podle Lynche je společný smích důležitým poutem, které k sobě váže členy společnosti. Ti, kdo se dokáží společně smát, se totiž mají radši a mnohem hladčeji spolupracují. A to už za chvilkové přerušení práce rozhodně stojí!

Související články
Americká kosmická agentura NASA využije vodíkové vozidlo Toyota Lunar Cruiser pro svou nadcházejí pilotovanou misi na Měsíc. Šestikolové vozítko pro jízdu po povrchu umožní vědcům ještě detailnější průzkum zemské družice. Zapojení lunárního křižníku je jedním z hlavních bodů dohody o spolupráci, kterou NASA uzavřela s Japonskou agenturou pro výzkum vesmíru JAXA. Projekt stavby lunárního křižníku […]
Někteří sociologové a psychologově tvrdí, že žijeme v éře postfaktické, tedy v době, kdy jsou fakta a racionalita upozaděny a prim hrají emoce. Že na tom něco je, ukazuje letmý pohled na sociální sítě, kde mnohdy vládne agresivita, často zabalená do potrhlých konspiračních teorií. Začátkem května oběhlo internet virální video, ve kterém šedesátiletý Peter Abbott […]
Výrok Billa Gatese zněl jasně. Výroba mléčných produktů má až příliš vysokou uhlíkovou stopu. Aby tuto skutečnost zvrátil, rozhodl se podpořit kalifornský start-up, jež hodlá klasické máslo nahradit umělým. Společnost Savor ze San Jose využívá k výrobě tuku podobného živočišnému termochemický proces, který by měl být levný a zároveň energeticky nenáročný. „Vycházeli z faktu, že […]
Co se stane, když si dva bratři vezmou dvě sestry a mají dvě děti? Normálně by děti byli bratranci, ale co když otcové jsou dvě identická dvojčata a matky také dvě identická dvojčata? Pak podle genetiky jsou vlastně sourozenci a ne bratranci. Vědci jsou dvojčaty fascinováni odjakživa. Už multižánrový vědec Francis Galton v roce 1875 […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Zatímco z kdysi zázračného produktu se stal veřejný nepřítel číslo jedna, dnes ho bereme na milost. Plasty ale nejsou zlo. „Špatnou reklamu plastům dělají obalové výrobky s krátkou dobou použitelnosti, ale především lidské chování, jak s nimi nakládáme…“ řekl nám ředitel Ústavu makromolekulární chemie […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz