Domů     Technika
Čichači nastupují do akce!
21.stoleti
od 21.stoleti 19.8.2009

V současnosti neexistuje technické zařízení, které by bylo schopno nahradit lidský nos a zejména rozpoznat, zda nám něco voní, nebo naopak páchne. Mnozí se možná setkali s povoláním čichačů v parfumářské profesi, kteří posuzují svými jemnými nosy vůně nových lákadel, zejména pro ženy. S renomovanými čichači se však můžeme setkat i jinde.
Například společnost Volvo Cars nedávno vytvořila „komisi čichového testování“.
V současnosti neexistuje technické zařízení, které by bylo schopno nahradit lidský nos a zejména rozpoznat, zda nám něco voní, nebo naopak páchne. Mnozí se možná setkali s povoláním čichačů v parfumářské profesi, kteří posuzují svými jemnými nosy vůně nových lákadel, zejména pro ženy. S renomovanými čichači se však můžeme setkat i jinde. Například společnost Volvo Cars nedávno vytvořila „komisi čichového testování“.

Speciální „tým Nos“ sestává z osmi vybraných odborníků s „normovanými“ nosy, kteří radí designérům při volbě materiálů a výrobních postupů, zejména v rámci interiéru vozu. Nové Volvo zkrátka musí vonět jako Volvo!

Nové materiály se odpařují
Posouzení, zda něco voní, nebo páchne, je subjektivní. „Různí lidé mají odlišné vnímání vůní,“ říká Patrik Libander, testovací inženýr, který je odpovědný za komisi čichového testování. „Je to způsobeno rozdíly mezi generacemi a kulturami a také různými asociacemi, které jsou odvislé od individuálních zkušeností jednotlivců. Je to jedna z věcí, které činí mou práci velmi zajímavou.“
Interiér moderního vozu je tvořen řadou různých materiálů, jako jsou například plasty. Ty pak obsahují chemické látky. Přestože většina těchto látek zůstává „uzavřena“ v materiálu, malá množství se mohou odpařovat a vytvářet vůni typickou pro nový vůz. Společnost Volvo Cars tyto látky a čichové vjemy, které mohou v kabině vznikat, sleduje. Úkolem „komise čichového testování“ je zajistit, aby doplňky vnitřního obložení vozu voněly tak, jak mají. Členové čichacího týmu museli projít důkladným výběrem, který měl zajistit, aby každý z nich měl „normální“ čich a aby se v tomto ohledu navzájem citelně nelišili. Při každém testování je přítomna čtveřice těchto lidí.

Kuřáci nemají šanci
„Lidé, jimž je příjemná vůně, kterou ostatní v komisi považují za nepříjemnou, jsou vyloučeni,“ vysvětluje Patrik Libander, „stejně jako ti, kteří buď nic necítí, nebo jsou vůči vůním přecitlivělí. Všichni členové komise musí být nekuřáci, neboť kouření může čichové vnímání ovlivnit.“
Komise vyhodnocuje vůně součástí vnitřního obložení vozu pomocí stupnice od 1 do 6, přičemž „1“ značí „neznatelná“ a „6“ „nesnesitelná“. Pokud má vnitřní vybavení vozu projít schválením, nesmí hodnoty testování přesáhnout stupeň „3“, který značí „citelný, ale ještě nikoli nepříjemný“.


Auta pro alergiky
V dnešní době trpí 45 procent populace nějakou formou alergie a více než deset procent lidí má astma. Jednou z příčin tohoto dramatického nárůstu, který započal v padesátých letech minulého století, jsou i látky znečišťujícím ovzduší, jako jsou například oxidy dusíku, přízemní ozon, ale i chemické látky, odpařující se z řady nových výrobků. Dnešní modely Volvo S80, V70 a XC70 jsou alergikům přímo doporučovány Švédskou společností pro astma a alergie. Proč? Vzduch v jejich kabině je totiž mnohem čistší než venku, a to s ohledem na vzduch nasávaný do kabiny i na emise z materiálů v kabině.
To, čemu se často říká, „že vůz je cítit novotou“, jsou ve skutečnosti nízké úrovně emisí z materiálů, jako například plastů, PVC a určitých kovů. Tyto úrovně jsou tak nízké, že nepředstavují žádné nebezpečí, avšak pokud dojde k zahřátí automobilu, mohou se objevit koncentrace, které budou dráždit hypersenzitivní osoby. Tyto látky lze z kabiny rychle odvětrat, avšak cílem společnosti Volvo Cars je výpary zcela odstranit.
„Snažíme se minimalizovat všechny z nich, jelikož silné pachy mohou spustit astma,“ říká Andreas Andersson, který je ve Volvo Cars odpovědný za čistotu interiérů.


Systémy, které čistí
Aby bylo zaručeno, že je vzduch vnikající do kabiny co nejčistší, vyvinula společnost dva speciální systémy: IAQS (Interior Air Quality System = systém zkvalitňování vzduchu v interiéru) a CZIP (Clean Zone Interior Package = systém čištění vzduchu v interiéru). Systém IAQS monitoruje kvalitu vnikajícího vzduchu a automaticky zavře větrací otvory v případě, že se úrovně škodlivých látek příliš zvýší. Vícečetný filtr odstraňuje částice a pyl, ale používá také vrstvu aktivního uhlí k odstranění zápachů a přízemního ozonu.
Tento systém za pasažéry myslí a uzavře větrací otvory například v případě, že auto projíždí tunelem. Vzduch v automobilu Volvo s nainstalovaným systémem IAQS by měl být vždy pod limity znečištění pro městské prostředí. Systém CZIP zaručuje, že je vzduch v automobilu automaticky vyvětrán do jedné minuty od okamžiku, kdy je automobil odemknut pomocí dálkového ovládání. Interiéry vozů se v několika fázích a při různých teplotách testují a na těchto testech se podílejí právě i členové čichacího týmu.


Nikl a chrom
V rámci neutralizování kontaktních alergií je minimalizováno množství niklu, který se uvolňuje z kovových povrchů. Pro vydělávání kůže je místo chromu použit přírodní rostlinný extrakt. Všechny textilie a kůže v automobilech Volvo splňují požadavky normy Oeko-Tex Standard 100, tj. mezinárodního institutu, který monitoruje škodlivé látky v textiliích.

reklama
Související články
Pátrání po ztraceném miniaturním zdroji radioaktivního césia 137 dokázalo v uplynulých dnech vytížit úřady a záchranné složky v západní Austrálii. Zdroj nebezpečného beta a gama záření se po intenzivním nasazení záchranářů a hasičů a speciálních přístrojů nakonec našel, ale alarmující incident bude i nadále vzbuzovat řadu otázek. Na vývoji řešení, které by pomohlo záchranářům v […]
Svět nebude v blízké budoucnosti bojovat jen s růstem CO2 v ovzduší, ale zároveň se bude potýkat s nedostatkem lithia potřebným pro výrobu baterií do elektromobilů. Do roku 2040 poptávka podle analýzy Benchmark Minerals Intelligence několikanásobně vzroste a vytvoří se deficit 1,8 megatun ročně. Tomuto problému by se podle ředitele výzkumu Toyoty Motor Corporation Gilla […]
Pomocí malé skřínky byl schopen manévrovat modelem lodičky, a to bez jakéhokoliv viditelného spojení. Vědecké kouzlo, které Nikola Tesla předvedl v Madison Square Garden vyvolalo senzaci. Jeho bezdrátové ambice ale byly mnohem větší. Nadšený profesor představoval druhákům pokrokový přístroj. Grammovo dynamo, které si nechal na Polytechnickou školu ve Štýrském Hradci v Rakousku přivézt až z Paříže, bylo vybaveno […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
Německo se opět přiblížilo k dlouhodobé ekologičtější náhradě za ruský zemní plyn a uhlí. Německá energetická společnost RWE s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva, uvedla to CNN. Dohoda je součástí německé snahy do roku 2030 postupně vyřadit všechny […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz