Domů     Technika
Čichači nastupují do akce!
21.stoleti 19.8.2009

V současnosti neexistuje technické zařízení, které by bylo schopno nahradit lidský nos a zejména rozpoznat, zda nám něco voní, nebo naopak páchne. Mnozí se možná setkali s povoláním čichačů v parfumářské profesi, kteří posuzují svými jemnými nosy vůně nových lákadel, zejména pro ženy. S renomovanými čichači se však můžeme setkat i jinde.
Například společnost Volvo Cars nedávno vytvořila „komisi čichového testování“.
V současnosti neexistuje technické zařízení, které by bylo schopno nahradit lidský nos a zejména rozpoznat, zda nám něco voní, nebo naopak páchne. Mnozí se možná setkali s povoláním čichačů v parfumářské profesi, kteří posuzují svými jemnými nosy vůně nových lákadel, zejména pro ženy. S renomovanými čichači se však můžeme setkat i jinde. Například společnost Volvo Cars nedávno vytvořila „komisi čichového testování“.

Speciální „tým Nos“ sestává z osmi vybraných odborníků s „normovanými“ nosy, kteří radí designérům při volbě materiálů a výrobních postupů, zejména v rámci interiéru vozu. Nové Volvo zkrátka musí vonět jako Volvo!

Nové materiály se odpařují
Posouzení, zda něco voní, nebo páchne, je subjektivní. „Různí lidé mají odlišné vnímání vůní,“ říká Patrik Libander, testovací inženýr, který je odpovědný za komisi čichového testování. „Je to způsobeno rozdíly mezi generacemi a kulturami a také různými asociacemi, které jsou odvislé od individuálních zkušeností jednotlivců. Je to jedna z věcí, které činí mou práci velmi zajímavou.“
Interiér moderního vozu je tvořen řadou různých materiálů, jako jsou například plasty. Ty pak obsahují chemické látky. Přestože většina těchto látek zůstává „uzavřena“ v materiálu, malá množství se mohou odpařovat a vytvářet vůni typickou pro nový vůz. Společnost Volvo Cars tyto látky a čichové vjemy, které mohou v kabině vznikat, sleduje. Úkolem „komise čichového testování“ je zajistit, aby doplňky vnitřního obložení vozu voněly tak, jak mají. Členové čichacího týmu museli projít důkladným výběrem, který měl zajistit, aby každý z nich měl „normální“ čich a aby se v tomto ohledu navzájem citelně nelišili. Při každém testování je přítomna čtveřice těchto lidí.

Kuřáci nemají šanci
„Lidé, jimž je příjemná vůně, kterou ostatní v komisi považují za nepříjemnou, jsou vyloučeni,“ vysvětluje Patrik Libander, „stejně jako ti, kteří buď nic necítí, nebo jsou vůči vůním přecitlivělí. Všichni členové komise musí být nekuřáci, neboť kouření může čichové vnímání ovlivnit.“
Komise vyhodnocuje vůně součástí vnitřního obložení vozu pomocí stupnice od 1 do 6, přičemž „1“ značí „neznatelná“ a „6“ „nesnesitelná“. Pokud má vnitřní vybavení vozu projít schválením, nesmí hodnoty testování přesáhnout stupeň „3“, který značí „citelný, ale ještě nikoli nepříjemný“.


Auta pro alergiky
V dnešní době trpí 45 procent populace nějakou formou alergie a více než deset procent lidí má astma. Jednou z příčin tohoto dramatického nárůstu, který započal v padesátých letech minulého století, jsou i látky znečišťujícím ovzduší, jako jsou například oxidy dusíku, přízemní ozon, ale i chemické látky, odpařující se z řady nových výrobků. Dnešní modely Volvo S80, V70 a XC70 jsou alergikům přímo doporučovány Švédskou společností pro astma a alergie. Proč? Vzduch v jejich kabině je totiž mnohem čistší než venku, a to s ohledem na vzduch nasávaný do kabiny i na emise z materiálů v kabině.
To, čemu se často říká, „že vůz je cítit novotou“, jsou ve skutečnosti nízké úrovně emisí z materiálů, jako například plastů, PVC a určitých kovů. Tyto úrovně jsou tak nízké, že nepředstavují žádné nebezpečí, avšak pokud dojde k zahřátí automobilu, mohou se objevit koncentrace, které budou dráždit hypersenzitivní osoby. Tyto látky lze z kabiny rychle odvětrat, avšak cílem společnosti Volvo Cars je výpary zcela odstranit.
„Snažíme se minimalizovat všechny z nich, jelikož silné pachy mohou spustit astma,“ říká Andreas Andersson, který je ve Volvo Cars odpovědný za čistotu interiérů.


Systémy, které čistí
Aby bylo zaručeno, že je vzduch vnikající do kabiny co nejčistší, vyvinula společnost dva speciální systémy: IAQS (Interior Air Quality System = systém zkvalitňování vzduchu v interiéru) a CZIP (Clean Zone Interior Package = systém čištění vzduchu v interiéru). Systém IAQS monitoruje kvalitu vnikajícího vzduchu a automaticky zavře větrací otvory v případě, že se úrovně škodlivých látek příliš zvýší. Vícečetný filtr odstraňuje částice a pyl, ale používá také vrstvu aktivního uhlí k odstranění zápachů a přízemního ozonu.
Tento systém za pasažéry myslí a uzavře větrací otvory například v případě, že auto projíždí tunelem. Vzduch v automobilu Volvo s nainstalovaným systémem IAQS by měl být vždy pod limity znečištění pro městské prostředí. Systém CZIP zaručuje, že je vzduch v automobilu automaticky vyvětrán do jedné minuty od okamžiku, kdy je automobil odemknut pomocí dálkového ovládání. Interiéry vozů se v několika fázích a při různých teplotách testují a na těchto testech se podílejí právě i členové čichacího týmu.


Nikl a chrom
V rámci neutralizování kontaktních alergií je minimalizováno množství niklu, který se uvolňuje z kovových povrchů. Pro vydělávání kůže je místo chromu použit přírodní rostlinný extrakt. Všechny textilie a kůže v automobilech Volvo splňují požadavky normy Oeko-Tex Standard 100, tj. mezinárodního institutu, který monitoruje škodlivé látky v textiliích.

Související články
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz