Domů     Technika
Vulkán St. Helens hlídají propojení mikroroboti
21.stoleti 14.8.2009

Vulkán St. Helens je stále aktivní a velmi nepříjemnou sopkou v americkém státě Washington. Panují dokonce obavy, že by pod ní mohl dřímat nebezpečný supervulkán. Američtí geologové se proto rozhodli hlídat spícího obra pomocí drobounkým propojených robůtků. Vulkán St. Helens je stále aktivní a velmi nepříjemnou sopkou v americkém státě Washington. Panují dokonce obavy, že by pod ní mohl dřímat nebezpečný supervulkán. Američtí geologové se proto rozhodli hlídat spícího obra pomocí drobounkým propojených robůtků.

Drobní robůtci byli do kráteru vulkánu spuštěni pomocí helikoptéry. Mají zde jediný úkol: pečlivě dohlížet na vulkán, jehož opětovné probuzení by mohlo stát životy mnoha lidí. Aby bylo zprávu o nutnosti evakuovat celé rozsáhlé oblasti možno doručit co nejdříve, jsou drobní hlídači skvěle technicky nadizajnováni. Každý z „pavoučích robotů“, jak jim je přezdíváno, je v první řadě  vybaven velkou řadou nejrůznějších čidel. Jejich konstruktéři jim „nadělili“ např. senzory, které odhalí mračna sopečného prachu, infračervené senzory na zjišťování vulkanických explozí či seismometry k odhalení otřesů půdy. Na celé „kolonii“ robotů je však nejzajímavější ještě jiná věc. Jejich „pavoučí“ schopnosti nekončí jejich vzhledem. Podobně jako pavouci totiž dokáží utkat síť. Tato síť je ovšem neviditelná:  počítačoví odborníci znají takovou inteligentní síť pod anglickým názvem „mesh network“. Takto propojení roboti dokáží jednat prakticky jako jeden velký organismus. Další výhodou takové sítě je, že když je jeden uzel vyřazen z provozu, statní si samy nejdou cestu k nové konfiguraci, která bude stejně funkční, jako ta předchozí. Díky vzájemnému propojení spolu jednotliví roboti jednají přímo na místě a zprávy nemusí být vyhodnocovány až v řídícím uzlu. Do počítačů či satelitů už zasílají zprávy o chování vulkánu jakožto celku. Steve Chien z NASA, který pomáhal celý projekt uskutečnit, doufá, že stejný systém, který vědci užili v americkém vulkánu, bude moci být v budoucnu využit při průzkumu povrchu Marsu či Jupiterova měsíce Europa.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz