Domů     Technika
Nový iontový pohon pro rakety budoucnosti
21.stoleti 12.8.2009

Inženýři z amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA) dokončili testování nového motoru, který by měl v budoucnu výkonnější pohon jak u orbitálních, tak u meziplanetárních letů. Pod jejich rukama se zhmotnil zatím nejvyspělejší ze všech iontových motorů. První zařízení by mohl pohánět už v roce 2013.Inženýři z amerického Národního úřadu pro letectví  a kosmonautiku (NASA) dokončili testování nového motoru, který by měl v budoucnu výkonnější pohon jak u orbitálních, tak u meziplanetárních letů. Pod jejich rukama se zhmotnil zatím nejvyspělejší ze všech iontových motorů. První zařízení by mohl pohánět už v roce 2013.

Proč je vlastně „iontový motor“ již delší dobu označovaný za pohon budoucnosti pro kosmické lety? Jeho hlavní výhodou je lehkost. Tradiční motory totiž fungují díky energii uvolněné při spalování pevných či tekutých paliv. Kosmická loď je proto ve svých možnostech omezena tím, kolik paliva může na svou palubu vzít. Iontový motor tuto nevýhodu nemá, neboť energii získává jednodušeji: ze solárních článků. První návrh iontového motoru spatřil světlo světa v laboratořích NASA už na počátku 60. let.  O té doby byly rakety s iontovým pohonem využity ještě několikrát, např. v projektu Deep Space 1 z roku 1998. Posledním velkou misí nesenou iontovými motory byla Dawnova mise (NASA) vypuštěná v roce 2007, jejímž úkolem je prozkoumat trpasličí planetky Ceres a Vesta. Nový iontový motor, který vylepšuje starší modely využité DS1 a Dawnově misi,  vznikl v laboratořích Glenn Research Centra v Clevelandu v americkém Ohiu. „Vyrobili jsme motor, který je sice větší, ale lehčí. Abychom zvýšili jeho životnost, zjednodušili jsme jeho složitost a  co je nejdůležitější – zvýšili jsme jeho účinnost,“ říká šéf konstrukčního týmu Michael Patterson. S jeho výrobou začnou Američané v lednu příštího roku, v roce 2013 už by měl být připraven pro využití pro některý z letů ke vzdáleným tělesům.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz