Domů     Technika
Budou v Grónsku topit žraloky?
21.stoleti 24.7.2009

V sítích grónských rybářů často uvíznou i obrovití žraloci, jejichž těla dříve přicházela nazmar. Dánské vědce napadlo, že je to vlastně škoda a snaží se najít cestu, jak tyto nevítané úlovky využít. Jedním ze způsobů by mohla být i výroba „zelené“ energie.V sítích grónských rybářů často uvíznou i obrovití žraloci, jejichž těla dříve přicházela nazmar. Dánské vědce napadlo, že je to vlastně škoda a snaží se najít cestu, jak tyto nevítané úlovky využít. Jedním ze způsobů by mohla být i výroba „zelené“ energie.

Žralok malohlavý (Somniosus microcephalus) zvaný též žralok grónský patří k největším druhům žraloků. Dosahuje délky úctyhodných 7 metrů a váhy 1000 kg. Zvíře těchto rozměrů je z pohledu severských rybářů  považováno za nebezpečného škůdce, který dokáže životadárným populacím halibutů pěkně zatopit pod kotlem. Těchto obrů uvízne v rybářských sítích ročně na několik tisíc a tvoří tak až polovinu nevítaného rybářského odpadu. Jeho maso je však člověka toxické a rybáři se jich dnes proto musí bez dalšího užitku zbavovat. Izolované rybářské vesničky na členitém pobřeží Grónska však neřeší pouze problém s přemírou žraloků ve svých sítích. Snad ještě více je trápí problém s nedostatkem energie. Vědci z Arktického technologického ústavu (ARTEK) dali hlavy dohromady a vyšlo jim, že k řešení problému s nedostatkem energie by mohla napomoci právě biomasa z rybářského odpadu. „Maso žraloků smíchané s mořskými řasami a odpadními vodami by mohlo tvořit biomasu, sloužící k výrobě bioplynu,“ popisuje podstatu projektu Marianne Joergensenová z Dánské technické univerzity. V rybářské vesničce Uummannaq, která má nyní okolo 2 500 obyvatel, by takto získaný bioplyn mohl pokrýt asi 13% spotřeby energie. Zdaleka ne všichni vědci jsou však projektu „žraločí energie“ nakloněni. „O životě těchto žraloků, kteří žijí ve velmi omezené oblasti v severských mořích, toho víme stále velmi málo. Velikost jeho populací je stále neznámá. Není ani jisté, zda tito žraloci znamenají pro grónské rybáře skutečně závažný problém,“ říká Anne-Marie Bjergová ze Světového fondu na ochranu přírody (WWF), která by energii pro rybářské osady raději hledala nějakém jiném obnovitelném zdroji.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz