Domů     Technika
Robot, který se naučil usmívat
21.stoleti 16.7.2009

Tvůrci robotů, kteří se krůček po krůčku přibližují co nejvěrnějšímu napodobení lidí, dokáží tvář robotů přinutit, aby vytvářela řadu typických lidských grimas. V nedávné době se jim dokonce podařilo sestrojit robota, který se výrazům tváře dokázal sám naučit! Tvář nezískal ledajakou – v americkém San Diegu se usmívá sám Albert Einstein!Tvůrci robotů, kteří se krůček po krůčku přibližují co nejvěrnějšímu napodobení lidí, dokáží tvář robotů přinutit, aby vytvářela řadu typických lidských grimas. V nedávné době se jim dokonce podařilo sestrojit robota, který se výrazům tváře dokázal sám naučit! Tvář nezískal ledajakou – v americkém San Diegu se usmívá sám Albert Einstein!

Jak se stane, že se dítě naučí ovládat své mimické svaly tak, aby dosáhlo kýženého výrazu tváře? Experimentální psychologové se shodují na tom, že dítě musí nejprve projít fází, kdy si ovládání svalů zkouší „nanečisto“. Mezi takové činnosti patří i například i dětské „žvatlání“, jehož prostřednictvím se děti učí ovládat mluvidla.  Poučeni tímto závěrem se američtí konstruktéři z University of California v San Diegu pustili do sestavení robota, který se dokáže nejen „tvářit“, ale dokonce  se i tomuto tváření sám naučit. Obličej robota ovládá asi 30 umělých „svalů“, jimiž pohybují drobné servomotory. Na začátku experimentu nechali konstruktéři zapnutého robota, aby sám sebe sledoval v zrcadle. Výrazy jeho  tváře, které „viděl“ před sebou v zrcadle, dekódoval zvláštní software. Tato data pak sloužila jako základ pro další algoritmy, díky nimž mohlo začít docházet k procesu učení. V počáteční fázi robot ovládal své umělé svaly víceméně chaoticky. Tuto fázi nazvali jeho autoři „tělesné žvatlání“ (body babbling). Po nějaké době však robot „pochopil“, že mezi určitým gestem a určitým pohybem motoru existuje vztah a začal vytvářet i zcela nové „obličeje“. A nejen to. Robot začal dokonce jevit i jisté známky „inteligence“. „Během experimentu jsme jeden ze servomotorků přetížili a on nám vyhořel. V experimentu jsme nicméně pokračovali i bez něj. Zjistili jsme však, že robot se začal snažit kompenzovat chybění tohoto „svalu“ tím, že aktivoval nejbližší „svaly“ v jeho blízkosti,“ sdělili autoři projektu užaslým divákům na Mezinárodní konferenci pro vývoj a učení v čínské Šanghaji.  Zatímco primárním cílem projektu bylo vytvořit robota s lidskou tváří, začalo postupně vycházet najevo, že robot může  poučit vědce i o tom, jak  fungují naše vlastní procesy učení.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz