Domů     Zajímavosti
Kytovce je lepší pozorovat, než zabíjet
21.stoleti 17.7.2009

Lidská touha po zisku dokázala přivést na pokraj vyhubení již pěknou řádku živočišných i rostlinných druhů. O málokteré skupině organismů to platí do takové míry, jako o největších tvorech naší planety – mořských kytovcích. Podle posledních kalkulací lze ale velké množství peněz vydělat i na jejich pouhém pozorování!Lidská touha po zisku dokázala přivést na pokraj vyhubení již pěknou řádku živočišných i rostlinných druhů. O málokteré skupině organismů to platí do takové míry, jako o největších tvorech naší planety – mořských kytovcích. Podle posledních kalkulací lze ale velké množství peněz vydělat i na jejich pouhém pozorování!

Kytovci, zvláště ti největší z nich (pravé velryby, plejtváci, keporkakové či vorvani) jsou tak majestátními a půvabnými zvířaty, že se ani nechce věřit, že je lidé byli schopní vybíjet v tak obrovských počtech. Řada druhů (např. plejtvák obrovský či tři druhy pravých velryb) byly přivedeny na samotný pokraj vyhubení, před nímž je zachránily pouze přísné mezinárodní úmluvy. Jejich počty se díky tomu začínají postupně zvyšovat. Lidem však netrvalo dlouho a přišli na další způsob, jak na těchto zvířatech vydělat peníze. Tentokrát jde však o způsob podstatně milosrdnější. Vysoké zisky totiž dokáže přinést i „velrybí turistika“. Na nedávném zasedání Mezinárodního velrybářské komise (IWC)  v Madeiře přednesli odborníci referát, z něhož vyplývá, že příjmy z tohoto druhu turistiky neustále rostou.  Jen během loňského roku se na takovou poznávací vyjížďku vydalo 13 miliónů lidí a celkových obrat činil okolo 1,2 miliardy dolarů. Každoroční nárůst objemu příjmů je asi 3,7 procenta, oproti předcházejícímu desetiletí stoupl obrat dvojnásobně. Celosvětově poskytují dnes velryby práci 13 000 lidí ve 119 zemích světa. „Jedná se bezpochyby o dlouhodobě nejudržitelnější způsob využívání velryb. Velrybu si totiž můžete prohlédnout kolikrát chcete. Zabít ji však můžete jen jednou,“ říká Patrick Ramage z neziskového Mezinárodního fondu na ochranu zvířat (IFAW).

Související články
Výrok Billa Gatese zněl jasně. Výroba mléčných produktů má až příliš vysokou uhlíkovou stopu. Aby tuto skutečnost zvrátil, rozhodl se podpořit kalifornský start-up, jež hodlá klasické máslo nahradit umělým. Společnost Savor ze San Jose využívá k výrobě tuku podobného živočišnému termochemický proces, který by měl být levný a zároveň energeticky nenáročný. „Vycházeli z faktu, že […]
Co se stane, když si dva bratři vezmou dvě sestry a mají dvě děti? Normálně by děti byli bratranci, ale co když otcové jsou dvě identická dvojčata a matky také dvě identická dvojčata? Pak podle genetiky jsou vlastně sourozenci a ne bratranci. Vědci jsou dvojčaty fascinováni odjakživa. Už multižánrový vědec Francis Galton v roce 1875 […]
Žijeme v době plastové jako generace „plastic people“, v barevném, naleštěném a nerozbitném. Zatímco z kdysi zázračného produktu se stal veřejný nepřítel číslo jedna, dnes ho bereme na milost. Plasty ale nejsou zlo. „Špatnou reklamu plastům dělají obalové výrobky s krátkou dobou použitelnosti, ale především lidské chování, jak s nimi nakládáme…“ řekl nám ředitel Ústavu makromolekulární chemie […]
Pohádky, které dnes známe a milujeme, jsou oproti svým původním verzím jen slabými odvary. Jádra mrazivých nebo lechtivých příběhů, z nichž kdysi povstaly, v nich nicméně přetrvávají dodnes.   Lidové pohádky bývaly lechtivých motivů, vulgarit a jadrného humoru plné. Vyprávěli si je totiž hlavně dospělí, třeba pro zpestření dlouhých zimních večerů. K proměně těchto často velice nekompromisních a […]
Experimenty s koloniemi hlodavců, kterým americký etolog John Calhoun dopřál vše potřebné ke spokojenému životu, s výjimkou životního prostoru, patří k nejvlivnějším psychologickým studiím vůbec. Mluvilo se o nich mezi odborníky a laiky a staly se „vědeckým důkazem“ sociálního rozkladu moderní společnosti. Calhoun přitom dobře věděl, jak se „myší ráj“ může zvrhnout.   Svou nejznámější kolonii, tzv. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz