Domů     Technika
Jak se mění utržené sluchátko
21.stoleti 19.6.2009

Někdo jej proklíná, jiný miluje. Další jej bere za nutné zlo, najdou se i tací, kteří jsou na něm závislí. O čem že řeč? O mobilním telefonu – přístroji, který změnil naše životy jako málokterý jiný.Někdo jej proklíná, jiný miluje. Další jej bere za nutné zlo, najdou se i tací, kteří jsou na něm závislí. O čem že řeč? O mobilním telefonu – přístroji, který změnil naše životy jako málokterý jiný.

Současné ultratenké a ultralehké mobily disponující mnoha doplňkovými funkcemi by se asi divily, kdyby si prohlédly své dědečky. Těžké krabice, vážící až deset kilogramů, by se v dnešní době asi těžko uchytily. Jejich baterie byla podobná té, kterou nejdeme v autě. Telefon byl sice mobilní, ale přenášet ho znamenalo slušný fyzický výkon.

První mobil za šest týdnů!
V roce 1940 spatří světlo světa příruční radiostanice od společnosti Motorola. Využívá ji především americká armáda. Krátce po skončení války se objevuje první radiotelefon a v roce 1955 i první pager. Ten se dočká uplatnění třeba v továrních provozech. Není bez zajímavostí, že mobilní transporder od Motoroly používali i američtí astronauti, kteří se prošli po Měsíci.
Za praotce mobilních technologií je považován americký technolog Rudy Kroloppa. Ten začátkem roku 1973 se svými spolupracovníky sestrojil během pouhých šesti týdnů vůbec první mobil. Samotný vývoj tedy trval velmi krátkou dobu, ovšem širší veřejnost se prvních mobilních telefonů na trhu dočkala až o deset let později. A nejednalo se o levnou záležitost – po zakoupení přístroje o hmotnosti 900 gramů a pamětí na 30 telefonních čísel byla peněženka hubenější o 4000 dolarů.

Počítače do kapsy
Zpočátku kralovaly mobily, které byly určeny pro použití v autech. Touto cestou se vydala třeba i Nokia nebo Siemens. V druhé polovině osmdesátých let se však cesta mobilních telefonů vydává směrem nám už dobře známým. V Československu je první mobilní síť spuštěna v roce 1991. Přístroj tehdy stál 30 000 korun a možná si ještě leckdo vybaví muže ve fialových sakách, kteří dávali okatě najevo vlastnictví mobilu hlasitým hovorem do jakési podivné krabice s dlouhou anténou.
Dnešní mobily jsou polyfunkčními přístroji. Mohou se připojit na internet, fotí, natáčejí videa, hlídají zdravotní stav, navigují nás na cestách, fungují de facto jako miniaturní osobní počítače. V této technologické oblasti jde pokrok zatraceně rychle, takže kdoví, co všechno mobilní telefon dokáže třeba za dalších deset let.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz