Domů     Technika
Jak pracuje: Automatická převodovka
21.stoleti 19.6.2009

Jsou řidiči, kteří si vůz bez ručního řazení nedokážou představit. Ale čím dál více motoristů dává přednost jízdě pohodlnější, při které stačí držet volant a automobil ovládat jen dvěma pedály, přičemž se nemusí na křižovatce dupat na spojku.Jsou řidiči, kteří si vůz bez ručního řazení nedokážou představit. Ale čím dál více motoristů dává přednost jízdě pohodlnější, při které stačí držet volant a automobil ovládat jen dvěma pedály, přičemž se nemusí na křižovatce dupat na spojku.

Zní to skoro neuvěřitelně, ale prababička automatické převodovky spatřila světlo světa už v roce 1904. Stroječek z dílny bostonské firmy Sturtevant brothers měl dva rychlostní stupně, ovšem byl velmi často poruchový. Problémem převodovky se pochopitelně zaobíral i guru automobilového průmyslu Henry Ford. Jeho Model T byl vybaven dvěma rychlostmi, které byly ovládány pomocí pedálu. V některých ohledech byl tento princip méně náročný na řidičovy schopnosti než manuální převodovky.
V roce 1934 General Motors představuje poloautomatickou převodovku, ovšem spojka je zde stále ještě nutná. Do soutěže vstupuje i další americká automobilka – Chrysler, která do svých vozů funguje převodovku s názvem Fluid Drive. Primát ale nakonec patří General Motors, když v roce 1939 představil převodovku Hydra Matic, která již byla plně automatizována. Zprvu se objevila v oldsmobilech a později v cadilacích.
Automatickou převodovku využívala ve svých vozech za 2. světové války i americká armáda. V padesátých letech pak 20. století dojde v USA k masovému rozšíření automatických převodovek. Je zajímavé, že zatímco Američan si svůj vůz bez automatické převodovky jen těžko dokáže představit, Evropané její možnosti objevili poměrně nedávno.

Související články
Latence v řádu mikrosekund, rychlost přenosu dat 1 terabit za sekundu, mobilní síť čtyřikrát rychlejší než úder blesku – zní to jako hudba budoucnosti? Zatím ano, technologie 6G je ale momentálně ve vývoji, aby změnila realitu bezdrátové komunikace. Kdy ji můžeme čekat a proč ji vůbec potřebujeme? Přibližně každých 10 let sledujeme nástup nové generace mobilních […]
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz