Domů     Technika
Jak pracuje: Automatická převodovka
21.stoleti 19.6.2009

Jsou řidiči, kteří si vůz bez ručního řazení nedokážou představit. Ale čím dál více motoristů dává přednost jízdě pohodlnější, při které stačí držet volant a automobil ovládat jen dvěma pedály, přičemž se nemusí na křižovatce dupat na spojku.Jsou řidiči, kteří si vůz bez ručního řazení nedokážou představit. Ale čím dál více motoristů dává přednost jízdě pohodlnější, při které stačí držet volant a automobil ovládat jen dvěma pedály, přičemž se nemusí na křižovatce dupat na spojku.

Zní to skoro neuvěřitelně, ale prababička automatické převodovky spatřila světlo světa už v roce 1904. Stroječek z dílny bostonské firmy Sturtevant brothers měl dva rychlostní stupně, ovšem byl velmi často poruchový. Problémem převodovky se pochopitelně zaobíral i guru automobilového průmyslu Henry Ford. Jeho Model T byl vybaven dvěma rychlostmi, které byly ovládány pomocí pedálu. V některých ohledech byl tento princip méně náročný na řidičovy schopnosti než manuální převodovky.
V roce 1934 General Motors představuje poloautomatickou převodovku, ovšem spojka je zde stále ještě nutná. Do soutěže vstupuje i další americká automobilka – Chrysler, která do svých vozů funguje převodovku s názvem Fluid Drive. Primát ale nakonec patří General Motors, když v roce 1939 představil převodovku Hydra Matic, která již byla plně automatizována. Zprvu se objevila v oldsmobilech a později v cadilacích.
Automatickou převodovku využívala ve svých vozech za 2. světové války i americká armáda. V padesátých letech pak 20. století dojde v USA k masovému rozšíření automatických převodovek. Je zajímavé, že zatímco Američan si svůj vůz bez automatické převodovky jen těžko dokáže představit, Evropané její možnosti objevili poměrně nedávno.

Související články
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz