Domů     Zajímavosti
O mozku, červené a modré barvě
21.stoleti 10.2.2009

Možná vám přijde zvláštní, že někteří vědci zkoumají tak podivnou věc, jako jsou reakce našeho mozku na podněty různých barev. Důležité je ale uvědomit si, jak významné jsou podobné výzkumy například pro zadavatele reklamy. Je tedy lepší ladit reklamu na zubní pastu spíše do červena nebo do modra?Možná vám přijde zvláštní, že někteří vědci zkoumají tak podivnou věc, jako jsou reakce našeho mozku na podněty různých barev. Důležité je ale uvědomit si, jak významné jsou podobné výzkumy například pro zadavatele reklamy. Je tedy lepší ladit reklamu na zubní pastu spíše do červena nebo do modra?

Předcházející výzkumy ukázaly, že modrá a červená jsou spojeny vyššími myšlenkovými výkony. Nedokázaly se ale shodnout na tom, která z nich dokáže psychice nejlépe „zatopit pod kotlem“, říká vedoucí autorka studie, která nedávno vyšla v prestižním magazínu Science Juliet Zhu z ekonomické fakulty kanadské University of British Columbia. Její tým zkoumal během let 2007 a 2008  reakce na tyto dvě barvy u více než šesti set respondentů, převážně z řad univerzitních studentů. A která z nich  tedy dopadla lépe? Podle závěrů Kanaďanů neexistuje absolutní kritérium, podle něhož lze mezi oběma barvami rozhodnout. Záleží totiž na povaze úkolu, který měli respondenti za úkol vyřešit. Díky výstražným dopravním značkám, sanitkám či červeným perům, kterými učitelé opravují písemné projevy žáků, máme červenou asociovanou s nebezpečím, chybami a pozorností, říká Zhuová. Modrá zase asociuje  oblohu, oceán a vodu a lidé si ji tedy spojují s otevřeností, mírem a klidným stavem mysli. Není divu, že patří mezi oblíbené barvy většiny lidí.  Jaké jsou tedy praktické důsledky působení těchto barev? Nebude již překvapením, že červená, tedy výstražná barva zvyšuje naši koncentraci na detaily a vyhledávání informací v paměti. Stimulace mozku modrou barvou je na druhou stranu mnohem výhodnější v momentech, kdy před námi stojí úkoly, které vyžadují kreativitu. Modrá a červená barva mezi sebou ale  tradičně soutěží i o titul  nejoblíbenější barvy i mezi reklamními výtvarníky. Výzkum týmu dr. Zhuové byl tedy částečně zaměřen i na tuto oblast. Červená barva dobře fungovala v případě, že reklamní zpráva byla spojena s něčím negativním. U fiktivního druhu zubní pasty, který psychologové používali jako modelu,  varovali například  před záludným „zubním kazem“. Na modrou zase reagovali lidé pozitivně  naopak v případech, kdy byl obsah sdělení prezentován jako pozitivní, např. „za bělejší zuby“. Podobně jako v mnoha jiných případech tedy kanadští psychologové došli k závěru, že pro přijímání jakékoliv zprávy z okolí je podstatný také kontext, v němž se zpráva objevila.

Související články
Světelný zábavní park Winter Wonderland znovu otevřel. Na 30 000 m² přináší více než 200 nových zářivých instalací inspirovaných pohádkovými a fantasy příběhy. V ceně vstupenky jsou zároveň neomezené jízdy na desítkách zábavných a adrenalinových atrakcí. Zvídavé děti čeká v parku naučná stezka o přírodě a o původu nejznámějších pohádek. Yvetta Blanarovičová, Lejla Abbasová, Lucie Benešová, Ivana Korolová […]
„Co si myslíte o našem úžasném firemním večírku?“ Asi by vám dalo trochu přemáhání říci, že večírek byl příšerný. Váš skór na tomto pomyslném dotazníku spokojenosti s večírkem by byl totiž ovlivněn nevhodně formulovanou otázkou. Sugestivní otázky jsou jedním z problémů v dotaznících, kterých se chtějí jejich tvůrci vyvarovat. Když se jim to nepovede, může to vypadat třeba […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
Péče o domácnost byla v minulosti nikdy nekončící dřinou. Postupem času naštěstí vznikly nejrůznější stroje, které hospodyňkám jejich práci usnadnily. Dnes už si domácnost bez pračky či ledničky ani neumíme představit. Jak dlouhá byla cesta k efektivním domácím spotřebičům? Praní prádla bylo zpočátku náročnou fyzickou aktivitou, pralo se v řece či potoce a špína se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz