Domů     Zajímavosti
O mozku, červené a modré barvě
21.stoleti
od 21.stoleti 10.2.2009

Možná vám přijde zvláštní, že někteří vědci zkoumají tak podivnou věc, jako jsou reakce našeho mozku na podněty různých barev. Důležité je ale uvědomit si, jak významné jsou podobné výzkumy například pro zadavatele reklamy. Je tedy lepší ladit reklamu na zubní pastu spíše do červena nebo do modra?Možná vám přijde zvláštní, že někteří vědci zkoumají tak podivnou věc, jako jsou reakce našeho mozku na podněty různých barev. Důležité je ale uvědomit si, jak významné jsou podobné výzkumy například pro zadavatele reklamy. Je tedy lepší ladit reklamu na zubní pastu spíše do červena nebo do modra?

Předcházející výzkumy ukázaly, že modrá a červená jsou spojeny vyššími myšlenkovými výkony. Nedokázaly se ale shodnout na tom, která z nich dokáže psychice nejlépe „zatopit pod kotlem“, říká vedoucí autorka studie, která nedávno vyšla v prestižním magazínu Science Juliet Zhu z ekonomické fakulty kanadské University of British Columbia. Její tým zkoumal během let 2007 a 2008  reakce na tyto dvě barvy u více než šesti set respondentů, převážně z řad univerzitních studentů. A která z nich  tedy dopadla lépe? Podle závěrů Kanaďanů neexistuje absolutní kritérium, podle něhož lze mezi oběma barvami rozhodnout. Záleží totiž na povaze úkolu, který měli respondenti za úkol vyřešit. Díky výstražným dopravním značkám, sanitkám či červeným perům, kterými učitelé opravují písemné projevy žáků, máme červenou asociovanou s nebezpečím, chybami a pozorností, říká Zhuová. Modrá zase asociuje  oblohu, oceán a vodu a lidé si ji tedy spojují s otevřeností, mírem a klidným stavem mysli. Není divu, že patří mezi oblíbené barvy většiny lidí.  Jaké jsou tedy praktické důsledky působení těchto barev? Nebude již překvapením, že červená, tedy výstražná barva zvyšuje naši koncentraci na detaily a vyhledávání informací v paměti. Stimulace mozku modrou barvou je na druhou stranu mnohem výhodnější v momentech, kdy před námi stojí úkoly, které vyžadují kreativitu. Modrá a červená barva mezi sebou ale  tradičně soutěží i o titul  nejoblíbenější barvy i mezi reklamními výtvarníky. Výzkum týmu dr. Zhuové byl tedy částečně zaměřen i na tuto oblast. Červená barva dobře fungovala v případě, že reklamní zpráva byla spojena s něčím negativním. U fiktivního druhu zubní pasty, který psychologové používali jako modelu,  varovali například  před záludným „zubním kazem“. Na modrou zase reagovali lidé pozitivně  naopak v případech, kdy byl obsah sdělení prezentován jako pozitivní, např. „za bělejší zuby“. Podobně jako v mnoha jiných případech tedy kanadští psychologové došli k závěru, že pro přijímání jakékoliv zprávy z okolí je podstatný také kontext, v němž se zpráva objevila.

reklama
Související články
Rod obojživelníků Atelopus, jehož zástupcům se v našich zemích někdy říká pralesničky, zastřešuje více než 100 druhů, které se vyskytují zejména ve Střední a Jižní Americe. Tyto malé, pestře zbarvené žabky jsou většinou prudce jedovaté a jejich jed používali místní domorodci do otrávených šipek. V 80. letech minulého století však tyto žabky zdecimovala parazitická houba Batrachochytrium […]
Biologická rozmanitost na celém světě dramatický klesá a mnoha druhům hrozí vyhynutí. Která společenstva přežijí? Ta, kde je velké množství rozmanitých druhů, nebo ta, kde jeden druh převládne? A vydrží déle druh, v němž jsou všichni jedinci stejní, nebo v němž se naopak odlišují? „Abychom vymírání druhů mohli zabránit, musíme tyto souvislosti znát,“ říká Jan […]
Vůle komunistických pohlavárů v Číně poroučí nejen větru, dešti, ale také i posmrtnému životu. Legislativní norma opravňuje stát rozhodovat o tom, kdo a zda může být novým převtělením dalajlámy. O jeho uznání pak musí buddhistické chrámy žádat v oficiálním reinkarnačním formuláři. Absurdní komedie? Ani ne… Linie spirituálních a později i politických vůdců Tibetu se ustanovila v 16. století, […]
Pocit „již viděného“ prožil alespoň jednou každý z nás. Zatímco mezi laickou veřejností vzbuzuje tento fenomén více otázek než odpovědí, čeští vědci možná našli k záhadě klíč Zatímco parapsychologové věří, že déjà vu souvisí se zážitky z našich minulých životů nebo s nadpřirozenými schopnostmi, odborná veřejnost stále zůstává u holých faktů a výzkumu. Ta (ne)dominantní […]
Společnost Honda podepsala smlouvu o výzkumu a vývoji s japonskou kosmickou agenturou Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) týkající se „systému oběhu obnovitelné energie“, který má dodávat elektřinu pro zachování funkčnosti životního prostoru a různých systémů lunárních vozítek. Na základě této smlouvy agentura JAXA pověří společnost Honda, aby nejprve provedla koncepční studie a poté do konce […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz