Hra se smrtí: Auto, které nedohoní ani kulka z pistole

Píše se rok 2011. Do kokpitu vozu, který spíše připomíná kosmický modul, usedá odvážný řidič. Je jím pilot britského královského letectva Andy Green. Před sebou má výzvu – se svým futuristickým vozem hodlá překonat hranici 1000 mil za hodinu (1609 km/h). Ustanovil by tak světový rekord v jízdě po zemském povrchu.Píše se rok 2011. Do kokpitu vozu, který spíše připomíná kosmický modul, usedá odvážný řidič. Je jím pilot britského královského letectva Andy Green. Před sebou má výzvu – se svým futuristickým vozem hodlá překonat hranici 1000 mil za hodinu (1609 km/h). Ustanovil by tak světový rekord v jízdě po zemském povrchu.

Andy Green není za volantem superrychlých vozů žádným nováčkem. Už v roce 1997 usedl za volant tzv. raketového vozidla. Green s ním pokořil rychlost zvuku. Nakonec mu rozhodčí tehdy naměřili úctyhodných 1228 kilometrů v hodině.

1000 mil v hodině

To, že Britové jsou konzervativní, je všeobecně známým faktem. Kvůli této své vlastnosti jsou terčem mnoha vtipů. A i když Británie už přijala metrický systém (není bez zajímavosti, že se tak stalo teprve před devíti lety, v Čechách je přitom tato soustava užívána již od roku 1876), se svými oblíbenými mílemi a yardy se jen tak rozloučit nechce. To se týká i rychlostních rekordů. Proto si tým konstruktérů nejrychlejšího vozu lidských dějin vytyčil jako svůj cíl pokoření hranice tisíce mil za hodinu.
Je jasné, že vůz, který má vyvinout tuto šílenou rychlost, nemůže být jen tak ledajaký. Jeho výroba připomíná spíše výrobu kosmické rakety. Kokpit bude zcela vzduchotěsný, vyrobený z karbonových vláken, kola budou titanová. „Běžné auto udělá na silnici v průměru 1500 otáček za minutu. Naše vozidlo udělá 10 500 otáček za minutu. Běžné pneumatiky by se při takové rychlosti rozpadly,“ nechal nahlédnout do zákulisí vedoucí mechanik John Piper.

Motor z rakety

Srdcem každého automobilu je motor. Ani nejrychlejší auto světa nemůže být výjimkou. Ovšem vzhledem k tomu, jaký výkon se od něj očekává, jistá specifika lze najít i pod kapotou. Motory tu budou hned tři – jeden benzinový, druhý tryskový (Eurojet EJ200 pocházející z letounu Eurofighter Typhoon) a třetí raketový. „Tryskový motor vůz rozjede, a poté, co bude dosaženo rychlosti 480 kilometrů v hodině, zažehne se raketový motor,“ přibližuje princip pohonu další z mechaniků Daniel Jubb. Vůz pojede tak rychle, že kdyby po něm někdo vystřelil z pistole, auto by kulce ujelo.
Pilot vozu Andy Green si celkem užije. Při gigantické odstředivé síle se bude muset soustředit na to, aby auto udržel v požadovaném směru. I sebemenší poryv větru může způsobit nedozírné problémy. Bez zajímavosti není ani to, kolik paliva automobil během své minutové jízdy spotřebuje. Podle propočtů bude vůz v cíli o dvě tuny lehčí. Přesně tolik spotřebuje během své jízdy paliva. Při startu bude vážit šest tun, po jízdě jen čtyři tuny. Brzdit bude podobně jako raketoplán, v zadní části budou na svou příležitost čekat dva padáky.

Krvavý pes není bez rizika

Název pro podobná vozidla mívá svá specifika. Svého času fanoušci obdivovali superrychlé vozy, které se jmenovaly třeba Modrý plamen nebo Zelená příšera. Vůz, do kterého usedne Andy Green, ponese název Bloodhound, což v překladu může znamenat třeba „slídil“, ale pro tento případ se asi lépe hodí termín „Krvavý pes“. „Je to jedna z nejúžasnějších věcí, kterou můžete na Zemi udělat, a když máte příležitost ji udělat opravdu dobře s nejnovějšími technologiemi, tak té výzvě nemůžete odolat,“ sebevědomě prohlašuje šéf projektu Bloodhoundu Richard Noble.
Rychlost 1609 kilometrů v hodině by Krvavý pes měl překročit za 40 sekund, které uplynou od startu. Ovšem konstruktéři musí dbát i na bezpečnost vozu, a ne pouze na jeho výkon. Andy Green však svým mechanikům důvěřuje. „Auto je navrženo tak, aby bylo bezpečné,“ říká a poté nastíní i svou životní filozofii: „Když se mě zeptáte, jestli vozidlo úplně vylučuje riziko, tak odpovím, že ne. Ale život bez rizika zároveň není život.“
Tým také řeší, v jaké lokalitě by se experiment měl uskutečnit. Úsek by měl být rovný a dlouhý přinejmenším 25 kilometrů. K dosažení maximální rychlosti bude stačit úsek dlouhý 8 km, k bezpečnému zabrzdění pak ale aspoň 10 km. A samozřejmě, není od věci, když je k dispozici určitá rezerva. Jako vhodné místo by se mohly jevit některé lokality v pouštích ve středu Spojených států.

Harmonogram Bloodhoundu

Cesta k překonání rekordu má svůj pevný jízdní řád. Už letos Bloodhound vyjede na první testy. Vůz, na jehož výrobě společně kooperuje více než 300 společností i vědeckých pracovišť, by v tomto ruce měl překonat hranici osmi set mil za hodinu, tedy 1287 kilometrů v hodině. Už tím by ustanovil nový světový rekord.
Rok 2010 by měl znamenat další posunutí hranic. Pokud vše půjde podle plánu 900 mil v hodině (1448 km/h). A konečně v roce 2011 by mělo dojít k úspěšnému završení celého projektu. Za předpokladu, že hranice tisíce mil skutečně padne, se dá předpovědět, že nový rekord dlouho nevydrží. Už nyní vznikají přinejmenším tři podobné projekty, které si na Bloodhounda brousí zuby.

Modrý plamen – legenda mezi superrychlými vozy

Blue Flame (Modrý plamen) byl speciální automobil, poháněný raketovým motorem, který byl navržen pro překonání rychlosti 1000 km/h na zemi. Jako palivo používal tento vůz zkapalnělý zemní plyn, jako okysličovadlo peroxid vodíku. Rychlostního rekordu 1001,67 km/h na měřeném úseku 1 míle dosáhl vůz na Velkém solném jezeru v Utahu 28. října 1970. Tento rekord nebyl překonán po dalších 13 let. Při měření rychlosti v úseku 1 km bylo dosaženo rychlosti 1014,656 km/h. Řidičem byl Gary Gabelich, rodák ze San Pedra v Kalifornii.

Rychlostní rekordy

výtah   budova Sluneční svit v Tokiu    37 km/h  
člověk    Usain Bolt (USA)       43,9 km/h  
těžní klec   důl Western Deep Levels (JAR)    65,8 km/h  
gepard           69,8 km/h *           
motorizovaná pohovka Marek Turowski (Brit.)     148 km/h  
kolo     Marcus Stoeckl (Rak.)      210 km/h**                     
truck     David Vršecký (ČR)       281,7 km/h  
sokol             350 km/h***
automobil  Andy Green, vůz Thrust SSC   1228 Km/h
pilotovaný stroj experimentální raketoplán X-15     7295 km/h    
raketové saně, americká produkce, bez posádky     9851 km/h  

* Měřeno na oválné dráze v Londýně. Gepardice ovšem měla problémy v zatáčkách, tudíž nemohla dosáhnout své maximální rychlosti. Ve volné přírodě dokáže na krátkou vzdálenost vyvinout gepard rychlost až 100 kilometrů za hodinu.
** Sjezd na kole v chilských Andách
*** Testováno v Německu

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Heslo zapsané v hlavě? Ani zde není zcela v bezpečí!

Heslo zapsané v hlavě? Ani zde...

Staré úsloví tvrdí, že co má člověk v hlavě, to mu nikdo neukradne. Na první...
OBRAZEM: Příběh vzducholodi Hindenburg

OBRAZEM: Příběh vzducholodi...

Obyvatelé Paříže toho dne mysleli, že je šálí zrak. Zatímco kalendář...
Tank Karrar vyrazí do akce ještě v letošním roce

Tank Karrar vyrazí do akce ještě v...

Podle dostupných informací by se mělo jednat o velmi účinnou zbraň,...
Věda a sport: Odborníci se ptali na vítěze fotbalového MS umělé inteligence

Věda a sport: Odborníci se ptali na...

Celý projekt je výsledkem spolupráce belgických a německých vědců, kteří...
Zdroj nepřátelské palby zvládne najít zbraňový senzor PEARL

Zdroj nepřátelské palby zvládne...

Tento nový, přenosný systém lze nainstalovat na ruční zbraň. Výhodou je,...
Rozpoznají drony násilí v davu lidí?

Rozpoznají drony násilí v davu...

Vědcům z anglické univerzity v Cambridge se podařilo najít řešení umělé...
Legendy 2018 pokračují i v neděli

Legendy 2018 pokračují i v neděli

Redakce 21. století se dnes zúčastnila největší české motoristické...
Robot měnící během letu svou konstrukci

Robot měnící během letu svou...

Vědcům z institutu Étienne Jules Marey Institute of Movement Sciences...
Čeští policisté posílí svou letku dronů

Čeští policisté posílí svou letku...

Policie České republiky je se svými stávajícími pěti drony natolik spokojená, že...
Nejrychlejší a největší 3D tiskárna je velká jako autobus

Nejrychlejší a největší 3D...

V letošním roce představila australská společnost Titomic 3D tiskárnu,...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Frank: Město, na které dopadne 90 milionů tun skály!

Frank: Město, na které dopadne 90...

Když je něco pevné jako skála, tak to ještě nemusí být pevné. A když...
VIDEO: Děti tak nemocné, že musejí žít ve speciální bublině

VIDEO: Děti tak nemocné, že musejí...

Vzácná porucha imunity má za následek to, že dítě musí žít...
Proč si čeští diplomati dovolil kritizovat samotného papeže?

Proč si čeští diplomati dovolil...

Nikdo dodnes přesně neví, kdo panoš Jaroslav vlastně byl! Například historik...
Průzkum: Manželství zdraví neprospívá!

Průzkum: Manželství zdraví...

Dlouhá léta se čtenáři společenských rubrik mohli seznamovat s výzkumy, že...
Krok ke stálé základně na Měsíci: Cihly z měsíčního prachu

Krok ke stálé základně na Měsíci:...

Evropští výzkumníci vytvořili ze simulovaného měsíčního regolitu pomocí...
Městečko Pyramiden: Opuštěný skanzen socialismu

Městečko Pyramiden: Opuštěný...

Na podzim roku 1998 město Pyramiden na Špicberkách vypadalo, jako by...
Pohledný mladík Elliot Rodger: Vraždění si plánuje několik let!

Pohledný mladík Elliot Rodger:...

Pohledný mladík sedí v autě. Na jeho levou tvář dopadá odpolední...
Ve fastfoodech ve starém Římě se jídlo balilo do fíkového listu

Ve fastfoodech ve starém Římě se...

Mladý Říman Antonius zamíří k thermopoliu na rohu ulice. Teď, na počátku léta roku 200 n. l. ho...
Japonské Kobe: Steak na jedničku s kytičkou

Japonské Kobe: Steak na jedničku...

Před 150 lety ještě v Japonsku masu příliš neholdují, tehdy ale jistý anglický...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.