Zugspitze: Vlakem do království ledu

Od prvního zaseknutí krumpáče při stavbě „železnice snů“, vedoucí až pod vrchol nejvyšší německé hory v v Bavorských Alpách Zugspitze (2964 m), uplynulo právě letos 80 let. První myšlenky na pokoření Zugspitze lidskou technikou jsou dokonce přesně 100 let staré. Radní Garmisch-Partenkirchenu totiž požádali Královské bavorské ministerstvo o vypracování plánů na zpřístupnění Zugspitze lanovkou už v roce 1908!Od prvního zaseknutí krumpáče při stavbě „železnice snů“, vedoucí až pod vrchol nejvyšší německé hory v v Bavorských Alpách Zugspitze (2964 m), uplynulo právě letos 80 let. První myšlenky na pokoření Zugspitze lidskou technikou jsou dokonce přesně 100 let staré. Radní Garmisch-Partenkirchenu totiž požádali Královské bavorské ministerstvo o vypracování plánů na zpřístupnění Zugspitze lanovkou už v roce 1908!

Devatenáctikilometrová trať ozubnicové železnice (německy Zahnradbahn) vede dnes z Garmisch-Partenkirchenu těsně pod vrchol Zugspitze do téměř třítisícové výšky. Posledních 4,8 kilometru vede tunelem, vykopaným v masivu majestátní hory. Celkové převýšení trati je 1883 metrů. Panoráma Alp a zelenkavá hladina tajemného jezera Eibsee v údolí pod Zugspitze, to jsou jedny z nejkrásnějších alpských výhledů, jaké můžete vidět pouze z pomalu stoupající vlakové soupravy Zugspitzbahn.

Stavba v extrémních podmínkách
Stavitelé trati se potýkali při její stavbě s neuvěřitelně těžkými podmínkami – nestálým počasím, extrémnímu mrazy, problémy s vysokou nadmořskou výškou i s dopravou materiálu. Výchozí stanicí, odkud dodnes vlaky Zugspizbahn vyjíždějí, je Garmisch-Partenkirchen. Leží v nadmořské výšce 700 metrů. Původně měla celá trať vést po povrchu, ale nakonec se jako výhodnějším a dokonce i levnějším řešením ukázalo její ukrytí ve skalním tunelu. Při jeho ražbě se nejprve museli stavitelé vypořádat s dopravou materiálu a odvážením vyrubané horniny. K tomu sloužilo několik stavebních otvorů – oken, která byla proražena z povrchu do míst budoucího tunelu. Z těchto oken pak vedly stavební lanovky k již vybudovanému úseku trati z Eibsee. V jednom z těchto oken došlo při stavbě k tragédii, kdy vypukl požár a dva z dělníků se zde udusili. Tunel pod vrchol Zugspitze byl na tehdejší dobu skutečně revolučním řešením a vyloučil provždy nebezpečí padajícího kamení a častých lavin, které by otevřenou trať neustále ohrožovaly.

Od počátku na elektřinu
Chytří stavitelé dráhy využili její stavby i k tomu, aby propojili turisticky významná místa na západ od Garmisch-Partenkirchenu příměstskou železnicí, sloužící místní dopravě. Ryze turistický je až úsek z nádraží Eibsee u stejnojmenného jezera na ledovec pod vrcholem Zugspitze. Dráha o rozchodu 1000 mm byla již od počátku koncipována podle nejmodernějších technologií a počítalo se s elektrickým pohonem. Ten byl také realizován o napětí 1500 V. Samotná stavba začala v městečku Grainau, kde se dodnes nachází celé technické zázemí železnice. Ozubnicová kolej se začíná až u Grainau a pokračuje až k vrcholku Zugspitze. Nejstrmější úsek překonává železnice právě ve 4,8 kilometru dlouhém tunelu pod vrcholem, který začíná v nadmořské výšce 1640 metrů a končí na Zugspitzplatte ve výšce 2558 metrů. Na vrchol pak vede 750 metrů dlouhá lanová dráha z roku 1931. Provoz na trati byl slavnostně zahájen v červenci roku 1930.

Turistická atrakce č. 1.
Jízda Zugspitzbahn je pro každého návštěvníka Bavorských Alp nezapomenutelným zážitkem. Provoz je díky bezpečné technologii celoroční. V roce 1991–1993 prošla celá trať kompletní rekonstrukcí. Prodloužen byl rovněž tunel v posledním úseku, který nyní končí přímo uprostřed ledovce na Zugspitze. I když je jízdné na vrcholovém úseku z Eibsee na Zugspitzplatt pro většinu běžných turistů hodně drahé, o návštěvníky nemá Zugspitzbahn rozhodně nouzi.

Riggenbachův ozubnicový systém
S tímto systémem, navrženým speciálně pro horské železnice, přišel švýcarský vynálezce Niklaus Riggenbach v roce 1863. První zkušební horská dráha, na které byl použit, byla otevřena již v roce 1871 nedaleko švýcarského Bernu. Samotný princip je jednoduchý. Jde vlastně o dva ocelové profily spojené příčkami, ve kterých se pohybuje poháněné ozubené kolo.

10 obětí stavby
Podobné stavby se počátkem dvacátého století nikdy neobešly bez smrtelných úrazů. Dobové statistiky uvádějí, že ražba alpských tunelů si vyžádala na každý kilometr jednoho mrtvého. Při stavbě celé 19kilometrové Zugspitzbahn zahynulo 10 lidí. Dva při výbuchu trhaviny (tunel), jeden při dopravě materiálu, jeden v závalu (tunel), dva se zřítili ze skály, dva zavalil padající štěrk a dva se zadusili při požáru v tunelu.

Technické údaje trati
Délka celé dráhy: 19 km
Délka dráhy z Grainau na Zugspitzplatt: 11,5 km
Maximální stoupání: 25 %
Délka vagonů: 13,8 m
Šířka vagonů: 2,5 m
Max. počet cestujících: 86
Kapacita ozubené dráhy: 720 osob/hod
Nejvyšší rychlost na trati: 70 km/hod
Rychlost Eibsee – Zugspitzplatt: Nahoru 20 km/hod
Dolů: 15 km/hod

Rubriky:  Technika
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Léčba rakoviny sítnice pomocí injekce do oka poprvé v Česku

Léčba rakoviny sítnice pomocí...

Vůbec poprvé v České republice lékaři využili metody injekčního vpravení...
Dobrá zpráva pro milovníky pizzy

Dobrá zpráva pro milovníky pizzy

Jednou z novinek představených na veletrhu CES 2020 v Las Vegas byl také stroj...
V Číně byl spuštěn největší „dalekohled“ světa

V Číně byl spuštěn největší...

Zkoumání dalekého vesmíru je opět trochu blíž. V neděli 12. ledna 2020...
Pozor na projíždějící cyklisty! Tesla možná zavede funkci blokování dveří

Pozor na projíždějící cyklisty! Tesla...

Muskova Tesla možná v následujících měsících zapracuje na způsobech, jak...
V Číně jezdí bez strojvůdce

V Číně jezdí bez strojvůdce

Byl představen zbrusu nový rychlovlak dosahující rychlosti až 350 km/h,...
Byl představen „chytrý“ kartáček na zuby

Byl představen „chytrý“ kartáček...

Během technologického veletrhu CES 2020 v Las Vegas představil přední výrobce...
Módní doplněk, nebo funkční kus elektroniky?

Módní doplněk, nebo funkční kus...

Společnost Guangli představila na každoročně pořádaném veletrhu CES v americkém...
Díky Čechům je možné sledovat žraloky

Díky Čechům je možné sledovat...

Novou verzi systému na sledování žraloků pro americkou neziskovou organizaci...
FrogPhone je nové zařízení pro monitorování žabích populací

FrogPhone je nové zařízení pro...

Pro svou vysokou zranitelnost představují žáby výborný indikátor zdraví ekosystémů. Ke...
Piloty letounů F-35 čeká testování obřího letového simulátoru

Piloty letounů F-35 čeká testování...

Piloti stíhaček Lockheed Martin F-35 Lightning II budou brzy podstupovat...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Záhady kultury Guangala: Proč zdatní keramici pohřbívali děti s přilbami?

Záhady kultury Guangala: Proč zdatní...

Mimořádný nález nedávno ohlásil tým archeologů ze Severokarolínské univerzity v USA...
Muži na zádech vyrostl dračí roh. Nádor na kůži mu odstranil lékař

Muži na zádech vyrostl dračí roh....

Léze na zádech, která se v několika letech přeměnila na útvar enormní velikosti. Útvar,...
Maxmilián II. představil Čechům slona i lva

Maxmilián II. představil Čechům...

Z kráteru na vrcholu sopky šlehají plameny a stoupá dým. Na jejích strmých...
Největší zvířecí milovníci sněhu a zimních radovánek

Největší zvířecí milovníci sněhu a...

Málokterý člověk nemiluje sníh křupající pod nohama, lyžování nebo pořádnou...
Nová metoda měření alkoholu v těle

Nová metoda měření alkoholu v těle

Český biochemik Jan Halámek působící jako profesor na University of Albany ve...
Požár na řece Cuyahoga: Malý katalyzátor velkých změn

Požár na řece Cuyahoga: Malý...

Vodní tok, vinoucí se průmyslovým Clevelandem po desetiletí...
7 dýmajících vulkánů, které stojí za návštěvu!

7 dýmajících vulkánů, které stojí...

Sopky mohou způsobit obrovské katastrofy a ničit vše ve svém okolí....
V Číně jezdí bez strojvůdce

V Číně jezdí bez strojvůdce

Byl představen zbrusu nový rychlovlak dosahující rychlosti až 350 km/h,...
Zlověstné chrliče: Umí trestat každého, kdo podlehne pokušení!

Zlověstné chrliče: Umí trestat...

Jsou symbolem kýče, hrůzy, také ale moci a bohatství. Chrliče. Pompézní...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.