Domů     Technika
7 nejrychlejších osobních letadel světa
21.stoleti 19.11.2008

Zavřete oči a představte si, že byste se chtěli co nejrychleji ocitnout na úplně jiném místě na světě. Když vyloučíte představy z říše pohádek jako kouzelný prsten či sedmimílové boty, zbývají vám nejrychlejší dopravní prostředky – letadla. Do kterého letadla se tedy posadit, abyste se dostali na druhý konec světa co nejrychleji a v co největším pohodlí? Zavřete oči a představte si, že byste se chtěli co nejrychleji ocitnout na úplně jiném místě na světě. Když vyloučíte představy z říše pohádek jako kouzelný prsten či sedmimílové boty, zbývají vám nejrychlejší dopravní prostředky – letadla. Do kterého letadla se tedy posadit, abyste se dostali na druhý konec světa co nejrychleji a v co největším pohodlí?

Většina z nás, pasažérů, by jistě uvítala, aby se dlouhé a nudné lety přes celý kontinent či přes oceán  co nejvíce zkrátily. Letadla brázdící oblohu obrovskými rychlostmi však již jen tak nezahlédneme. Britsko-francouzský Concorde, nejrychlejší dopravní letadlo světa, odešel v roce 2003 do úplného důchodu po leteckém neštěstí u letiště Charlese de Gaulla v roce 2000. Tento krasavec byl schopen vyvinout nadzvukovou rychlost okolo 2150 km/h. Komerční využívání strojů schopných vyvinout nadzvukovou rychlost bylo díky této nešťastné události zbrzděno. Rychlost malých i větších dopravních letadel se tedy nyní pohybuje poměrně těsně pod rychlostí zvuku. Současní aeronautičtí inženýři však zvedli hozenou rukavici  a ukazuje se, že první platící pasažéři by mohli do nadzvukových letounů zasednout již v roce 2013!

Jak dnes vypadá nejlepší stroj?
Svého oblíbeného mazlíčka by si jistě většina mužů vybírala především podle dokonalého designu, stejně tak se ale rádi nechávají rozmazlovat dokonalou výbavou. U takových letadel proto většinou nechybí například satelitní komunikační systém pro telefonní hovory, DVD přehrávače s širokoúhlými obrazovkami, samozřejmostí je klimatizace a superpohodlné kožené sedačky. Luxusní stroje, kterými se dopravují špičkoví byznysmeni a výstřední milionáři, proto nevyjdou lacino. Například indický miliardář Lakšmí (?) Mittal byl za do detailů „vymazlené“ osobní letadlo Gulfstream G550 ochoten zaplatit astronomickou částku přes 36 milionů dolarů! V korunách byste tedy při dnešním kurzu za toto osmisedadlové žihadlo zaplatili téměř 605 milionů korun, tedy cenu asi 120 rodinných domků!

Na letadlo šetřit nemusíte, ale…
Právě popsaný komfort si však nemusí dopřávat jen detaily posedlí multimilionáři, i když svezení v podobně luxusním stroji jistě dlouho nebude lidovou zábavou. Cestování luxusními letadly nabízí hned několik leteckých společností. Podle Randyho Brandorffa, viceprezidenta společnosti Marquis Jet, zaplatí zákazník za 25 hodinový pronájem letadla částku okolo 160 000 dolarů, tedy zhruba 2,7 milionu korun. I přes to, že částky šplhají do takto závratných výšek, očekává Brandorff, že až budou k dispozici nová nadzvuková letadla, začnou mu zákazníci trhat ruce! Vývoj nových králů oblohy se tedy vyplatí a konstruktéři proto pilně pracují na přípravě nových nadzvukových strojů.

Nový „nadzvukáč“ na obzoru
 U pomyslného „kreslicího prkna“ právě dávají hlavy dohromady nejlepší mozky leteckého inženýrství, které zaměstnává americká společnost Lockheed Martin, a snaží se vyřešit několik zapeklitých konstrukčních problémů. Úkolem konstruktérů je v první řadě potlačit efekt, kterému se odborně říká „aerodynamický třesk“. Ačkoliv zní tento termín honosně, jde v podstatě o to, že letadlo vydává při přechodu na nadzvukovou rychlost zvuk podobný hromu za letní bouřky či výbuchu velkého množství dynamitu! Pod rukama konstruktérů vzniká proto spíše malé letadlo, které by mělo pojmout pouze dvanáct pasažérů. I přesto investoři doufají, že se jim po roce 2013, kdy mají být odzkoušeny první prototypy, podaří vybudovat nadzvuková spojení mezi hlavními světovými finančními centry. Bohatí finančníci, pro které je čas více než peníze, jejich snahy jistě ocení.

V čem se můžeme nyní proletět (pokud na to budeme mít)

Cessna Citation X:
Mach 0.92
Nejvyšší rychlost: 1130 km/h
Kapacita: 8–12
Dolet: 5686 km
Délka: 22 m
Výška: 5,9 m
Rozpětí křídel: 19,4 m

Nejrychlejším cestovním letadlem na současném trhu je fotogenická Cessna Citation X (čti deset), která byla uvedena na trh již v roce 1996. Ta by dokázala uletět vzdálenost z Prahy do New Yorku téměř rychlostí zvuku za pouhých šest hodin. Každý ze stroj má jedinečně na míru vybavený interiér, který umožňuje, aby se v něm pasažéři cítili pohodně a zároveň se jim dobře pracovalo. Ačkoliv vypadá v podstatě jako malé letadélko, kabina není nijak stísněná. Dá se v ní bez problémů postavit a ulička mezi sedadly je dlouhá přes 7 metrů. Jistě není náhodou, že konstruktéři nejrychlejšího osobního letadla na světě si také poradili nejlépe  s úhlavním nepřítelem rychlosti letadel – odporem vzduchu. Díky tomu je spotřeba paliva modelu Citation X srovnatelná s podstatně pomalejšími  nebeskými plavidly ve své velikostní kategorii. Do výšek žene Cessnu síla dvou motorů Rolls-Royce.


Dassault Falcon 7X
Mach 0,9
Nejvyšší rychlost: 1100 km/h
Kapacita: 8–12
Dolet: 5950 km
Délka: 23,2 m
Výška: 7,9 m
Rozpětí křídel: 26,2 m

Prezident francouzské společnosti Dassault Falcon Jet John Rosanvallon sebevědomě prohlásil: „Toto bude bez nejmenších pochyb nejmodernější malé osobní letadlo na trhu!“ K takovému prohlášení měl jistě své důvody. Trumfem konstrukce Falconu 7X je jeho dokonalá akustika a kontrola a regulace teploty v kabině. Poslechněme si nyní hlas spisovatele Murda Morrisona, jednoho ze šťastlivců, kteří se účastnili jeho prvního letu  na trase z Merignacu do Farnboroughu: „Kabina letadla byla neuvěřitelně tichá. I během startu jsme si mohli povídat bez toho, abychom museli zvyšovat hlas.“  Letadlo je totiž vybaveno speciálními tlumiči, které izolují pasažéry od zvuku motorů. Takový komfort jistě potěší.


Gulfstream G550
Mach: 0,887
Nejvyšší rychlost: 1085 km/h
Kapacita: 14–19
Dolet: 12 501 km
Délka: 29,4 m
Výška: 7,9 m
Rozpětí křídel: 28,5 m

Gulfstream G550 byl uveden na trh v roce 2003 jako následovník svých starších bratříčků G500 a G450. Oproti modelu G500 má výrazně prodloužený maximální dolet a je tak malým osobním letadlem, s nímž můžete doletět nejdále ze všech – z Čech byste s ním dolétli třeba až do Vietnamu. Podobně jako řadu dalších letadel v první sedmičce nejrychlejších, jeho pohánějí kupředu motory značky Rolls-Royce. Tradiční silnou stránkou Gulfstreamů je precizní vybavení interiérů, které splňují nároky i těch „nejrozmazlenějších“ pasažérů. Kabina je také vybavena jedním z nejsofistikovanějších zařízení na vyrovnávání změn v atmosférickém tlaku. Díky navigačnímu systému založenému na infračerveném snímání dokáže přistávat za podstatně nepříznivějších meteorologických podmínkách než letadla, kterým tento systém chybí.

Gulfstream G500
Mach 0.885
Nejvyšší rychlost: 1080 km/h
Kapacita: 14–19
Dolet: 10 742 km
Délka: 29,4 m
Výška: 7,9 m
Rozpětí křídel: 28,5 m

Gulfstream G500 jako by z oka vypadl „gé pětsetpadesátce“, jedná se takřka o jednovaječná dvojčata. Základním rozdílem mezi nimi je vzdálenost, kterou dokáží uletět bez mezi přistání. Kdybyste s G500 vylétli z Prahy, dále než za hranice Indie byste se nedostali. Oproti svému dvojčeti potřebuje ovšem téměř o 250 metrů kratší dráhu, aby se mu podařilo vznést se do vzduchu. Gulfstream zde myslel na zákazníky a stvořil cenově přijatelnější variantu. Neodmyslitelné je i luxusní vybavení kabiny, typické pro všechny Gulfstreamy.

Gulfstream G450
Mach  0.88
Nejvyšší rychlost: 1075 km/h
Kapacita: 12–19
Dolet: 8061 km
Délka: 27,2 m
Výška: 7,7 m
Rozpětí křídel: 23,7 m

Třetí zástupce rodiny, jejímž rodičem je firma General Dynamics Gulstream Aerospace, který se vklínil mezi nejrychlejší sedmičku osobních letadel.  Stejně jako model G550 má v základní výbavě infračervenou navigaci, která chybí modelu G550. Jedná se v podstatě o vylepšený stroj G400. Maximální rychlost se blíží oběma dříve zmiňovaným Gulfstreamům, v doletu jim však konkurovat nemůže. Však je také oproti svým příbuzným o něco menší.


Boeing 747-8
Mach: 0.885
Nejvyšší rychlost: 1045 km/h
Kapacita: 467
Dolet: 14 815 km
Délka: 76,4 m
Výška: 19,5 m
Rozpětí křídel: 68,5 m

Masivní a těžký Boeing 747-8 se na nebeské klenbě začíná teprve zabydlovat. První stroje začnou létat na komerčních linkách až od roku 2009, ačkoliv design a celková podoba jsou známy již od roku 2005. Novější modely Boeingů jsou důkazem, že mezi rychlá letadla nemusí patřit jen malá osobní letadla užívaná obchodníky a finančníky na cestách. Oproti všem předcházejícím strojům se jedná o skutečné obry – vždyť pojmou počet cestujících  v řádu stovek! Jejich velikost jim také přidává na doletové vzdálenosti. Šampióna mezi malými letadly, Gulfstream G550 překoná o plných 2314 kilometrů!

Boeing 777
Mach: 0,885
Nejvyšší rychlost: 1045 km/h
Kapacita: až 451
Dolet:  až 20 000 km
Délka: až 73,9 m
Výška: až 18,8 m
Rozpětí křídel: až 64,8 m


První z rodiny „třísedmičkových“ korábů nastoupil na cestu oblohou již v roce 1995. Společnost Boeing se v případě strojů série 777 rozhodla vrhnout na trh několik odlišných typů, které se liší velikostí, množstvím pasažérů či nákladu, který mohou pojmout a zejména délkou doletu. Typ  777-200ER je dokonce držitelem rekordu v délce letu bez mezipřistání. Vzdálenost 20 044 kilometrů se mu podařilo přeletět za 21 hodin a 23 minut. Největší z nich mohou přepravit i přes 450 pasažérů.

Jak uletět zvuku
Už jen při vyslovení slov „nadzvuková rychlost“ se ledaskomu z nás zatají dech. Mytická hranice rychlosti zvuku byla poprvé překonána v roce 1947, od té doby ji však běžně pokořují letadla využívaná zejména armádami různých zemí. Jak přesně se to však s tou proslulou „nadzvukovostí“ má? Rychlost šíření zvuku v atmosféře se mění spolu s teplotou a hustotou vzduch, a tedy i s nadmořskou výškou. Těsně u zemského povrchu je rychlost šíření zvuku asi 1225 km/h, ve stratosféře (11–50 km nad hladinou moře) již jen 1060 km/h. Pro rychlou charakterizaci rychlosti letadel užívají konstruktéři bezrozměrnou fyzikální veličinu, tzv. Machovo číslo neboli Machovu rychlost. Toto číslo je  pojmenováno po rakouském fyzikovi a filosofovi Ernstu Machovi, který po dlouhou dob přednášel i na pražské německé univerzitě. Udává podíl mezi reálnou rychlostí tělesa, například letadla, a rychlostí zvuku. Jeden Mach tedy neznamená přesně to samé přímo nad zemí a ve větších výškách či teplotách. Poletíte-li rychlostí s rychlostí menší než jeden Mach (??), tedy odborně subsonickou, pak své letadlo ještě uslyšíte. Při rychlosti nadzvukové neboli supersonické se vám už nic podobného podařit nemůže.

Související články
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
Informační a komunikační technologie se staly základním stavebním kamenem, který formuje naše každodenní životy i způsob, jakým pracujeme a podnikáme. Od prvních počítačů až po současné cloudové služby a umělou inteligenci prošla oblast ICT zásadní proměnou. Pojďme si posvítit na to, kde všude se ICT technologie využívají.  Co je ICT?  ICT je zkratka pro informační […]
První ložiska, tedy součásti, které snižují tření, lidstvo využívalo už v antice. A vývoj stále pokračuje. Na moderních hydrostatických ložiscích pracují odborníci na tribologii z Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně. Přišli na to, jak udělat ložiska energeticky až o pětinu úspornější.   Využití by vylepšená technologie mohla najít ve velkých obráběcích strojích, divadelních točnách […]
Celoevropský společný podnik EuroHPC (EuroHPC JU) vyhlásil výběrové řízení na dodavatele nového kvantového počítače konsorcia LUMI-Q, který bude umístěn v České republice a propojen se superpočítačem KAROLINA. Národní superpočítačové centrum IT4Innovations, které je součástí VŠB – Technické univerzity Ostrava, se tak stane domovem prvního českého kvantového počítače. Kvantový počítač konsorcia LUMI-Q bude založený na supravodivých […]
Společnost OpenAI na sklonku ledna značně pozměnila „pravidla hry“. Ze svých zásad totiž odstranila zákaz týkající se poskytování umělé inteligence armádám. Proč? Kvůli prevenci! Spolupráci s Pentagonem navázalo „dítko“ Elona Muska a Sama Altmana v polovině ledna, a to konkrétně v oblasti kybernetické bezpečnosti. Projekt, do kterého společnost prozatím zapojila je však ryze preventivní – […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz