Budoucnost automobilismu je v elektřině?

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.
V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

Šetrnost k životnímu prostředí se dá výhodně zpeněžit. Automobilové společnosti dobře vědí, že ekologické přístupy se mohou stát součástí image dané značky. Finančníci a investoři si tuto skutečnost uvědomují, takže se v současnosti nachází i dostatek peněz na vývoj automobilů s elektrickým pohonem.

V této souvislosti o sobě dala vědět americká společnost Fisker Automotive. Již v příštím roce dodá na trh vůz s názvem Fisker Karma, který elektrický pohon využije. Nebude však na něm zcela závislý, spíše se bude jednat o hybrid. Auto totiž na elektřinu ujede jen osmdesát kilometrů. Poté, co baterie vyčerpá svou energii, zapne se klasický motor. Během jízdy však baterie znovu dobíjí.. Karma bude schopna dosáhnou rychlosti až 200 kilometrů za hodinu a na stovku zakceleruje za necelých šest sekund. Objevují se však i jisté obtíže: Zejména přehřívání baterií může být problémem. Podobné typy baterií jsou vmontovány i do notebooků a jsou známy případy jejich vznícení. Co by se stalo, kdyby baterie vzplála během jízdy, raději nedomýšlet…

Elektromobil? Zatím pro bohaté!
Zakladatel firmy Henrik Fisker však o svém projektu nepochybuje. „Náš automobil je k životnímu prostředí chová velmi zodpovědně,“ prohlašuje.
Vzhledem k tomu, že tento zajímavý vůz bude stát 80 000 amerických dolarů (cca 1 600 000 korun) zřejmě si ho budou moci dovolit spíše bohatší lidé, například vrcholní manageři, kteří jím budou dokreslovat svou image. To ovšem neznamená, že se zároveň vzdají své limuzíny s ohromnou spotřebou benzínu.
Investice, které byly vloženy do vývoje tohoto auta, přesáhly 10 milionů dolarů. Ovšem, management Fisker Automotive s jejich sháněním neměl zas takový problém. Investorům dal tip i držitel Nobelovy ceny za mír Al Gore. Ten už přislíbil, že si nové vozítko pořídí.

Co je levnější?

Nestabilita ropných trhů a obavy z klimatickým změn nutí přemýšlet o změnách ve výrobě i jiné automobilové společnosti. Dosud většímu rozšíření elektromobilů bránily politické a ekonomické tlaky. Přitom již dnes je z technického hlediska elektromobil  schopen nahradit nezanedbatelnou část běžné individuální automobilové dopravy. Dlouhá léta měly elektromobily nálepku „drahé“. To byl důsledek produkce menších sérií vozů proti verzi se spalovacím motorem. Podle některých analytiků však jsou jejich trakční agregáty složené z méně dílů a velkosériová produkce by byla levnější než současná výroba. V tomto ohledu se však názory odborníků různí.
Z čeho má automobilový průmysl dnes hlavní zisk? Samy společnosti přiznávají, že především z prodeje náhradních součástek a leasingu. Prodejní cena nového automobilu často jen pokrývá výrobní náklady a vývoj daného modelu. Dlouhodobé investice do infrastruktury, které souvisí s výrobou běžných spalovacích pohonů, zabraňují změně výroby odlišné koncepce, nad kterou nemá automobilový komplex kapitálovou a licenční kontrolu, jako jsou pokročilé bateriové technologie nebo asynchronní trakční systémy.

Elektromotor z golfového vozítka

Pojďme zpět ke konkrétním projektům. Není bez zajímavosti, že na řadě z nich se podílí počítačové společnosti sídlící v Silikon Valley. Pod jejich taktovkou vznikla například společnost Tesla Motors, která má v plánu vyrábět sportovní elektromobily. Jejich cena bude ještě vyšší než cena Karmy. Dosáhne až sta tisíc dolarů.
Na podobných projektech pracují i další společnosti, mimo jiné Toyota, Chrysler nebo General Motors. Zatím se nejedná o čisté elektromobily, ale podobně jako u Karmy je zde kombinován elektrický pohon a klasický spalovací motor. General Motors už na detroitském autosalonu představil svůj vůz, který je pojmenován Chevrolet Volt. Ten by měl na jedno nabití ujet téměř 70 kilometrů, což při běžném denním městském provozu bohatě stačí. Otázkou je, jak dalece tento projekt GM myslí vážně. Při prezentaci vozu došlo totiž k docela kuriózní situaci. V jednom nestřeženém okamžiku jistý fotograf pořídil snímek otevřené kapoty vozu. Fotka ukázala, že zde byl jen narychlo zapojený elektrický motorek, který se jinak používá v golfových vozítcích.

Bionafta je stále populárnější
V současnosti je v automobilovém světě pochopitelně nejrozšířenější klasický benzínový pohon. Ropná lobby má samozřejmě zájem na tom, aby tento stav vydržel co nejdéle. Ovšem, nejen benzínem mohou být auta „živá“. Kromě elektrické energie se stále více využívá plyn. Do tohoto šuplíku lze zařadit například LPG, zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Čím dál víc populárnější je i bionafta, tedy klasická nafta s třicetiprocentní příměsí rostlinných olejů. Objevují se i další možnosti, třeba pohon stlačeným vzduchem. A v Japonsku se dokonce experimentovalo s autem na klíček. Nikoliv však s hračkou, ale s normálním autem, které mělo pérko a bylo „natahováno.“ Výsledky však asi nebyly příliš povzbuzující, protože od podobných experimentů se v tichosti upustilo.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Česká města stále dusí automobilová doprava

Česká města stále dusí...

Že automobilová doprava založená na spalovacích motorech je jedním z největších...
Tiché elektromobily jsou minulostí. EU požaduje hlasitější zvuk…

Tiché elektromobily jsou minulostí....

Především s ohledem na bezpečnost chodců vstupuje v platnost nová legislativa EU,...
Budoucnost zas a znovu: VW rodinka na baterky

Budoucnost zas a znovu: VW...

Převratný Brouk, ikonický Golf, revoluční Passat… Volkswagen během...
Lev bude tankovat proud

Lev bude tankovat proud

Automobilka Peugeot ve Francii spustila ofenzívu elektrifikace...
Pneumatiky budoucnosti? Nepropíchnutelné a bez vzduchu

Pneumatiky budoucnosti?...

Známý francouzský výrobce pneumatik Michelin před několika dny představil...
Švédský zájemce o elektromobil vynalezl nabíjení za jízdy

Švédský zájemce o elektromobil...

Je to téměř osm let, co Švéd Dan Zethraeus koketoval s...
Škoda představí svůj první elektromobil na MS v hokeji

Škoda představí svůj první...

Jak možná víte, automobilka Škoda je hlavním sponzorem aktuálně...
Elektromobily Tesla nenabíjejte na 100 %, radí Musk

Elektromobily Tesla nenabíjejte...

Před několika dny obdržel podnikatel a vynálezce Elon Musk dotaz...
Mercedes rozjíždí sériovou výrobu elektromobilů

Mercedes rozjíždí sériovou výrobu...

Zatímco některé automobilky si elektromobily teprve oťukávají, jiné...
Model Rapide E: První elektromobil značky Aston Martin

Model Rapide E: První...

Je to jen několik dní, co britská automobilka Aston Martin...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Generál Lafayette v Americe: Dodával Georgi Washingtonovi energii?

Generál Lafayette v Americe:...

„Všichni lidé byli stvoření jako sobě rovní,“ šeptá si generál Lafayette...
Bahamy: Bezstarostné ostrovy

Bahamy: Bezstarostné ostrovy

Třicet větších, sedm set menších a více než dva tisíce malinkých ostrůvků...
Trutnovské procházky: Po stopách války

Trutnovské procházky: Po stopách...

Pokud máme rádi procházky, určitě vyzkoušíme jednu z řady...
Litomyšl a její zámecké návrší

Litomyšl a její zámecké návrší

Příběh zámeckého návrší v Litomyšli začíná někdy v polovině jedenáctého století....
Český Krumlov: Perla jižních Čech

Český Krumlov: Perla jižních Čech

Městem protéká řeka Vltava, a proto je častou zastávkou vodáků. Ve městě můžeme...
Mozartovo město Salzburk

Mozartovo město Salzburk

Rodné město Mozarta ležící uprostřed krásné přírody vám nabízí nejen silné...
České Budějovice: Tady by chtěl žít každý…

České Budějovice: Tady by chtěl žít...

Dalším městem na soutoku dvou řek, Vltavy a Malše, jsou České Budějovice. V...
Cyklotrasa nad Nežárkou: Z Jarošova až do Stráže

Cyklotrasa nad Nežárkou: Z Jarošova...

Cyklostezka je součástí Cyklistické cesty Lužnice – Nežárka, která se dělí na...
Nekonečná krása Vysokých Tater

Nekonečná krása Vysokých Tater

Jsou jako prostřední bratr mezi našimi Krkonošemi a gigantickými Alpami....
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.