Budoucnost automobilismu je v elektřině?

V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.
V České republice jezdí po silnicích v současnosti proti roku 1985 dvakrát tolikautomobilů. I proto mnohé automobilky stále více přemýšlejí o elektrickém pohonu.

Šetrnost k životnímu prostředí se dá výhodně zpeněžit. Automobilové společnosti dobře vědí, že ekologické přístupy se mohou stát součástí image dané značky. Finančníci a investoři si tuto skutečnost uvědomují, takže se v současnosti nachází i dostatek peněz na vývoj automobilů s elektrickým pohonem.

V této souvislosti o sobě dala vědět americká společnost Fisker Automotive. Již v příštím roce dodá na trh vůz s názvem Fisker Karma, který elektrický pohon využije. Nebude však na něm zcela závislý, spíše se bude jednat o hybrid. Auto totiž na elektřinu ujede jen osmdesát kilometrů. Poté, co baterie vyčerpá svou energii, zapne se klasický motor. Během jízdy však baterie znovu dobíjí.. Karma bude schopna dosáhnou rychlosti až 200 kilometrů za hodinu a na stovku zakceleruje za necelých šest sekund. Objevují se však i jisté obtíže: Zejména přehřívání baterií může být problémem. Podobné typy baterií jsou vmontovány i do notebooků a jsou známy případy jejich vznícení. Co by se stalo, kdyby baterie vzplála během jízdy, raději nedomýšlet…

Elektromobil? Zatím pro bohaté!
Zakladatel firmy Henrik Fisker však o svém projektu nepochybuje. „Náš automobil je k životnímu prostředí chová velmi zodpovědně,“ prohlašuje.
Vzhledem k tomu, že tento zajímavý vůz bude stát 80 000 amerických dolarů (cca 1 600 000 korun) zřejmě si ho budou moci dovolit spíše bohatší lidé, například vrcholní manageři, kteří jím budou dokreslovat svou image. To ovšem neznamená, že se zároveň vzdají své limuzíny s ohromnou spotřebou benzínu.
Investice, které byly vloženy do vývoje tohoto auta, přesáhly 10 milionů dolarů. Ovšem, management Fisker Automotive s jejich sháněním neměl zas takový problém. Investorům dal tip i držitel Nobelovy ceny za mír Al Gore. Ten už přislíbil, že si nové vozítko pořídí.

Co je levnější?

Nestabilita ropných trhů a obavy z klimatickým změn nutí přemýšlet o změnách ve výrobě i jiné automobilové společnosti. Dosud většímu rozšíření elektromobilů bránily politické a ekonomické tlaky. Přitom již dnes je z technického hlediska elektromobil  schopen nahradit nezanedbatelnou část běžné individuální automobilové dopravy. Dlouhá léta měly elektromobily nálepku „drahé“. To byl důsledek produkce menších sérií vozů proti verzi se spalovacím motorem. Podle některých analytiků však jsou jejich trakční agregáty složené z méně dílů a velkosériová produkce by byla levnější než současná výroba. V tomto ohledu se však názory odborníků různí.
Z čeho má automobilový průmysl dnes hlavní zisk? Samy společnosti přiznávají, že především z prodeje náhradních součástek a leasingu. Prodejní cena nového automobilu často jen pokrývá výrobní náklady a vývoj daného modelu. Dlouhodobé investice do infrastruktury, které souvisí s výrobou běžných spalovacích pohonů, zabraňují změně výroby odlišné koncepce, nad kterou nemá automobilový komplex kapitálovou a licenční kontrolu, jako jsou pokročilé bateriové technologie nebo asynchronní trakční systémy.

Elektromotor z golfového vozítka

Pojďme zpět ke konkrétním projektům. Není bez zajímavosti, že na řadě z nich se podílí počítačové společnosti sídlící v Silikon Valley. Pod jejich taktovkou vznikla například společnost Tesla Motors, která má v plánu vyrábět sportovní elektromobily. Jejich cena bude ještě vyšší než cena Karmy. Dosáhne až sta tisíc dolarů.
Na podobných projektech pracují i další společnosti, mimo jiné Toyota, Chrysler nebo General Motors. Zatím se nejedná o čisté elektromobily, ale podobně jako u Karmy je zde kombinován elektrický pohon a klasický spalovací motor. General Motors už na detroitském autosalonu představil svůj vůz, který je pojmenován Chevrolet Volt. Ten by měl na jedno nabití ujet téměř 70 kilometrů, což při běžném denním městském provozu bohatě stačí. Otázkou je, jak dalece tento projekt GM myslí vážně. Při prezentaci vozu došlo totiž k docela kuriózní situaci. V jednom nestřeženém okamžiku jistý fotograf pořídil snímek otevřené kapoty vozu. Fotka ukázala, že zde byl jen narychlo zapojený elektrický motorek, který se jinak používá v golfových vozítcích.

Bionafta je stále populárnější
V současnosti je v automobilovém světě pochopitelně nejrozšířenější klasický benzínový pohon. Ropná lobby má samozřejmě zájem na tom, aby tento stav vydržel co nejdéle. Ovšem, nejen benzínem mohou být auta „živá“. Kromě elektrické energie se stále více využívá plyn. Do tohoto šuplíku lze zařadit například LPG, zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Čím dál víc populárnější je i bionafta, tedy klasická nafta s třicetiprocentní příměsí rostlinných olejů. Objevují se i další možnosti, třeba pohon stlačeným vzduchem. A v Japonsku se dokonce experimentovalo s autem na klíček. Nikoliv však s hračkou, ale s normálním autem, které mělo pérko a bylo „natahováno.“ Výsledky však asi nebyly příliš povzbuzující, protože od podobných experimentů se v tichosti upustilo.

Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Elektrické SUV s rekordním dojezdem

Elektrické SUV s rekordním dojezdem

Americká automobilka Fisker Inc. představila model SUV, které by mělo...
Nový Model Y od Tesly

Nový Model Y od Tesly

Sportovně-užitkový elektromobil SUV Model Y, který představila...
Čeští vědci pracují na samostatně myslících automobilech

Čeští vědci pracují na samostatně...

Vskutku smělé plány mají odborníci z pražského Českého vysokého učení...
Nejdražší auto na světě

Nejdražší auto na světě

Společnost Bugatti, spadající do koncernu Volkswagen, představila na...
Volvo sníží maximální rychlost na 180 km/h

Volvo sníží maximální rychlost...

Švédská automobilka se rozhodla k razantnímu kroku – u všech...
Kamarád ke sdílení

Kamarád ke sdílení

Automobilky se již pilně připravují na letošní ženevský autosalon a...
Koenigsegg chce být dostupnější!

Koenigsegg chce být dostupnější!

Automobilka Koenigsegg ročně prodá asi dvacet vozů. Takto nízké číslo samo o...
V Indii jede Jawa

V Indii jede Jawa

Legendární česká značka motocyklů Jawa – přesněji tedy indická...
Panda do Evropy?

Panda do Evropy?

Čínská společnost DeepBlue Technology představila začátkem tohoto roku na...
Mini slaví 60 let

Mini slaví 60 let

Letos tomu bude přesně 60 let, co brány automobilky opustil první Mini....

Nenechte si ujít další zajímavé články

Timbuktu: Tajemné Cambridge afrického kontinentu

Timbuktu: Tajemné Cambridge...

„Sůl přichází ze severu, zlato z jihu, ale boží slovo a drahocenná...
Zelené ledovce nejsou jen anomálií: Mají svou funkci, tvrdí vědci

Zelené ledovce nejsou jen anomálií:...

Zelené ledovce. toto slovní spojení zní jako z dobrého scifi filmu,...
Množství a kvalita spánku: Na co si dát pozor?

Množství a kvalita spánku: Na co...

Obezita, nádorová bujení, Alzheimerova nemoc i vrásky v obličeji – to vše můžeme...
Korzár Henry Every házel vzbouřence jako potravu rybám!

Korzár Henry Every házel...

Tělo zastřeleného muže žbluňkne do vln u pravého boku lodi. „Každý, kdo se...
Co když přestanou zabírat léky na kapavku?

Co když přestanou zabírat léky...

Jako všechny organismy, i bakterie se vyvíjejí. Antibiotika, která byla ještě v minulé...
Jak zachránit život? Zeptejte se těchto mazlíčků!

Jak zachránit život? Zeptejte se...

Možná máte psa, možná kočku, křečka nebo jiné zvíře. Nejspíše...
Dějiny mikroskopu: Galileovo očko zvětšovalo 30krát

Dějiny mikroskopu: Galileovo očko...

„Vidíš něco?“ ptá se napjatě Zacharias Janssen svého otce Hanse. I když se...
Kozy na stromech: Šplhají téměř lépe, než opice!

Kozy na stromech: Šplhají téměř...

Strom, plný libozvučně zpívajících ptáků není nic neobvyklého a potěší...
VIDEO: TOP 5 velkých, ale zvláštních sběratelů

VIDEO: TOP 5 velkých, ale...

Sbíráte něco? Zátky, plechovky, poštovní známky? To zní jako vcelku...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.