Vyzařuje každý z nás bioenergie?

Dokážete si představit že nebudete mít pouze jedno tělo, ale hned několik, a to neviditelných? Domníváte se, že jste velkou pohyblivou baterií, nabitou energií? Pokud odpovíte kladně, pochválí vás příznivci tzv. bioenergetiky. Při záporu potěšíte mnoho vědců.Dokážete si představit že nebudete mít pouze jedno tělo, ale hned několik, a to neviditelných? Domníváte se, že jste velkou pohyblivou baterií, nabitou energií? Pokud odpovíte kladně, pochválí vás příznivci tzv. bioenergetiky. Při záporu potěšíte mnoho vědců.

Myšlenka, že člověk nemá pouze hmotné tělo, které vidíme, ale i několik nehmotných (tzv. vyšších), se v Indii objevila už 700 let před Kristem.  Mezinárodně uznávaný parapsycholog Lubomír Kříž pro 21. STOLETÍ uvádí: „Každý člověk má také astrální tělo a indická filozofie učí, že do něj vedou otvory, kterým se říká čakry. Těmi vstupuje do astrálního  těla energie, která ho vyživuje. Stejně tak jako člověk musí jíst potravu potřebnou pro fyzické tělo, tak i tělo astrální musí být napojeno na nějakou energii. Čaker je sedm a kromě toho lidé vyzařují energii z rukou.Tu má každý člověk originální, podobně jako otisk prstu.“ S pomocí této energie se prý dá i léčit. Přitom se doporučuje brát v úvahu biorytmy určitých orgánů. Nejlepší výsledky jsou v čase měsíčního úplňku.

Tělo prý obestírá pestrá aura
Nejsou to pouze Indové s čakrami, něco obdobného zná i tradiční čínská medicína, židovská kabala či tibetský budhismus.
V souvislosti s bioenergií se objevují i další pojmy, např. meridiány (nádí; energetické dráhy v těle). Těchto kanálů, kterými proudí energie, máme v těle čtrnáct. Jejich soustava zabezpečuje přenosy energie mezi jednotlivými body, čakrami, orgány a částmi těla. Narušení, nerovnováha se projevuje fyzickými i psychickými problémy. Životní energie v drahách není stísněna jen do našeho těla, ale vyzařuje i do okolí. Zde je prapůvod energetického obalu – aury. Přirovnává se k jemnému biomagnetickému ochrannému štítu obklopujícímu hmotné tělo, ve vzdálenosti půl až jednoho metru.
Pro senzibily, kteří pestrobarevnou auru vidí, je zdrojem informací o tělesném, duševním a emocionálním stavu bytosti, kterou obklopuje. Lidská aura má oblasti, které slouží jako skladiště energie, která se z nich vysílá do tělesných orgánů.

PRO
Ing. Radmila Zemanová – Kopecká
parapsycholožka, spisovatelka

Někteří vědci připomínají inkvizitory

Pod pojmem bioenergie se řadě lidí vybaví cosi tajemného, léčivého, co může ovlivňovat okolní svět, či je dokonce součástí tajemně okultních dovedností. Kdo se ale o bioenergii a její účinky zajímá více, vidí v ní to „přirozené něco“, co jako impuls nastartuje náš samostatný život s prvním nadechnutím. Informační pole, které zatím ještě neumíme číst, ale které musí být v rovnováze, aby organismus fungoval správně. Životní sílu, bez které nemůže existovat nic.Pojem bioenergie používáme pro organismy, které pokládáme za živé, ale tato energie je ve skutečnosti všude kolem nás i v nás. Informační pole (energie) celého vesmíru obsahuje „data“ o všem, co je v něm přítomno. Lidský mozek využívá 10 – 11% své kapacity a proto je schopen vnímat i odpovídající fragment informací. Možná, že jednoho dne vědci zjistí, že s využitím zbývajícího mozkového potenciálu by byl člověk schopen číst ve vesmírném informačním poli jako v otevřené knize. Je proto smutné, že i dnes se někteří vědci chovají jako inkvizice – co není v jejich dogmatech (tedy měřitelné přístroji či spočitatelné), to pro ně neexistuje a je třeba to popřít a zesměšnit.

PROTI
Prof. MUDr. Jiří Heřt, DrSc.,
přední představitel Českého spolku skeptiků SISYFOS:

Tělo vyzařuje jedinou energii – tepelnou!

Na předpokladu existence duchovní energie je založena celá parapsychologie, respektive psycho- a biotronika, kde se pro „bioenergii“, která má zprostředkovat mimosmyslové vnímání a kontakty, vžil termín psí (PSI). Energie je však termín fyzikální, přesně definovaný. Zjednodušeně řečeno znamená potenciální nebo aktuální schopnost určitého fyzikálního systému vykonávat práci. Energie je tedy schopnost objektivně prokazatelná, přesně měřitelná v jednotkách práce. V pseudovědě má však energie povahu nehmotnou, duchovní a vždy neměřitelnou. Nicméně s ní léčitelé „pracují“ a dokonce ji dělí na pozitivní a negativní, což je krásný fyzikální nesmysl. Negativní energii pacientům odebírají, pak zahazují nebo spalují, pozitivní dodávají dotekem ruky, nabíjejí jí různé předměty a jsou údajně schopni vysílat ji i na dálku. Ovšem jediná energie, kterou tělo vyzařuje, je energie tepelná, tedy infračervené elektromagnetické záření. Ještě dodávám, že diagnostické i léčebné efekty uvedených bioenergetických metod samozřejmě nikdy nebyly objektivizovány.

Čakry září barvami
Podle indické filozofie najdeme u člověka sedm čaker (v překladu kruhy, kola) – na určitých místech kolem páteře. Soustřeďují energii astrální, mentální i éterická. Mají transformovat energii ze dvou silových polí (kosmického a zemského) a také z našeho prostředí (strava, vztahy atd.) do takové podoby, aby ji mohlo využít tělo. Každá čakra má silnou vazbu na fyzické tělo a ovládá určité fyziologické procesy. Současně vytváří vibraci, jejíž frekvence odpovídá konkrétní barvě a zvuku. Nedostatek energie v čakrách vede ke vzniku nemoci. Pestrobarevná lidská aura se údajně dá zvěčnit speciálními fotoaparáty.

Moderní technika zachytila auru?
Rozruch vyvolala profesorka Kalifornské univerzity v americkém Los Angeles Valerie Huntová. Objevila metodu měření vrcholů vysokých elektrických impulsů v lidském těle. Vznikla křivka, jejíž vrcholky se podle názoru prof. Huntové vztahují k energetickému poli obklopujícímu tělo. V organismu živých bytostí nepřetržité dochází k elektrochemickým procesům. Nejvýraznější je to u člověka vzhledem k elektrické aktivitě jeho mozku. Podle Huntové jsou však jí registrované vysokofrekvenční elektrické signály produktem nehmotného systému, který se podílí na fungování fyzického těla. Huntová na cestě za vědeckým důkazem nehmotného těla chce do laboratoří pozvat na testy senzibily, kteří tvrdí, že vidí zářivou auru.
Již dříve někteří experimentátoři poukazovali, že biologické vyzařování člověka registruje u srdce elektrokardiograf (EKG) a u mozku encefalograf (EEG).

Jak to vidí 21. STOLETÍ
Problematika se týká každého z nás. Při hovorech s vědci jsem dospěl k závěru, že předpona bio- se stala velice módní, protože vše, co je bio-, je přece živé, prospěšné, zdravé. Ovšem žádná bioenergie ještě nebyla objevena. Léčitelé ji však tzv. využívali odjakživa.
Bioenergetici používají různé přístroje ke zjišťování diagnózy a k vysílání léčebných paprsků. Žádný z biotroniků a žádná z těchto pomůcek určených pro zachycování, měření nebo naopak ovlivnění nebo vysílání tzv. bioenergie však žádnou energii neměří ani nevysílá.
Zastánci bioenergií, kteří mají i Českou psychoenergetickou společnost a časopis Psychoenergetika, argumentují: „Bioenergie je zjevným projevem řádu, jehož zákony se snaží vědci definovat. Měli bychom snad odmítat i jeho existenci protože ho nemůžeme změřit? Pak se ovšem dostáváme do kolize se samotnou podstatou lidské víry, bez které by ani věda neměla šanci na svou evoluci.
Obě skupiny se shodují, že naše tělo nějakou energii vyzařuje. Nejnověji to převratným objevem, o kterém píšeme jinde, dokázala profesorka Huntová. Ani na bioenergii nelze nahlížet černobíle.

J. Heřt a Č. Zlatník (editoři): Věda kontra iracionalita (Sisyfos), Nakladatelství Věra Nosková, 2008