Domů     Technika
Jak pracuje: ESKALÁTOR
21.stoleti 16.11.2007

Lze si vůbec podzemní dráhu představit bez jezdících schodů? V současnosti asi těžko. Ovšem eskalátory najdeme na mnoha dalších místech, ať už na letištích, v obchodních centrech nebo třeba v zábavních komplexech.Lze si vůbec podzemní dráhu představit bez jezdících schodů? V současnosti asi těžko. Ovšem eskalátory najdeme na mnoha dalších místech, ať už na letištích, v obchodních centrech nebo třeba v zábavních komplexech.

Eskalátor není vlastně nic jiného než řetězový přepravník. Takovým přepravníkem se obvykle přepravuje zboží nebo na pásech součástky ve fabrice. Eskalátory mají však specifickou vlastnost; jsou k určeny především k přepravě lidí.
Psal se rok 1897 když v New Yorku otevřel americký vynálezce Jesse W. Reno první eskalátor na světě. Zprvu jezdící schody sloužily spíše jako zábavní atrakce, k jejich komerčnímu využívání došlo až později. Název eskalátor, který se později všeobecně vžil, je složenina z anglického pojmu Elevator (výtah) a latinského termínu Scalae (schody). Není jistě bez zajímavosti, že v té době se jednotlivé stupně schodů vyráběly ještě ze dřeva.
Nejdelším eskalátorem na světě jsou jezdící schody v jednom obchodním centru v Honkongu. Dosahují délky úctyhodných osmi set metrů. Zde se však jedná spíše o systém eskalátorů. Nejdelší nepřerušované jezdící schody se nacházejí ve washingtonské stanici podzemní dráhy Wheaton; měří 155 metrů a jízda po nich trvá tři a půl minuty. Nejdelšími eskalátory pražského metra jsou ty, které jsou umístěny ve stanici Náměstí Míru (87 metrů) a Hradčanská (76 metrů).
Eskalátor je vnímán jako bezpečný dopravní prostředek, ale ani jemu se nehody nevyhýbají. A zdaleka se nejedná jen o zabodnuté jehlové podpatky mezi jednotlivými schody. Například 28. října 2003 se stala v Římě tragická nehoda, při které jedna britská turistka propadla do vnitřního soukolí stroje, které ji zcela rozdrtilo. Nebo v únoru 2005 jistému Američanovi, který na jezdících schodech seděl, se do nich zamotala jeho kapuce. Když se ji snažil vyrvat ven, eskalátor vtáhnul do svých útrob jeho ruku a on vykrvácel. Aby se podobným tragédiím zamezilo, bývají dnešní eskalátory většinou vybaveny bezpečnostním systémem, který při sebemenším podezření na problém celý mechanismus preventivně vypne.

Související články
Latence v řádu mikrosekund, rychlost přenosu dat 1 terabit za sekundu, mobilní síť čtyřikrát rychlejší než úder blesku – zní to jako hudba budoucnosti? Zatím ano, technologie 6G je ale momentálně ve vývoji, aby změnila realitu bezdrátové komunikace. Kdy ji můžeme čekat a proč ji vůbec potřebujeme? Přibližně každých 10 let sledujeme nástup nové generace mobilních […]
Stavba rakety, která dopraví lidstvo zpět na Měsíc, je jedním z největších inženýrských výkonů moderní doby. Program Artemis, vedený NASA, připravuje start superrakety SLS (Space Launch System), která vynese kosmickou loď Orion na cestu kolem Měsíce. Podívejme se krok za krokem, jak se sestavuje tento obří nosič, který jednou dopraví astronauty nejen na Měsíc, ale […]
Toyota dokončila první fázi výstavby svého „Tkaného města“ Woven City, tedy testovacího hřiště pro mobilitu. Spuštění první fáze je plánováno na podzim 2025. Výstavba budov první fáze byla dokončena v říjnu 2024. Souběžně s tím probíhá renovace bývalého závodu TMEJ Higashi-Fuji na výrobní centrum pro Woven City a byly zahájeny přípravné práce pro fázi dvě. […]
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz