Domů     Technika
JAK PRACUJE: Odkud přichází elektřina?
21.stoleti 21.10.2006

Rozsvítit světlo, spustit počítač, ohřát si vodu na čaj či opéct touast, jak jednoduché… Ale ke všem těmto činnostem je potřeba nějaký pohon, elektřina, která se někde musí vyrobit.Rozsvítit světlo, spustit počítač, ohřát si vodu na čaj či opéct touast, jak jednoduché… Ale ke všem těmto činnostem je potřeba nějaký pohon, elektřina, která se někde musí vyrobit.

Kdyby nějakým způsobem vypadla celosvětová elektrická síť, znamenalo by to katastrofu nebývalých rozměrů. Současná civilizace je totiž na elektřině ohromným způsobem závislá, mnohem závislejší než například na ropě.
První elektrárny vznikly koncem 19. a začátkem 20. století. Konstrukčně šlo o poměrně jednoduchá zařízení, jejichž hlavní součástí byl generátor, poháněný buď parním strojem nebo vodním kolem.
Parní stroj byl později nahrazen parní turbínou, čímž vznikly dnešní tepelné elektrárny. Později pak byl u tepelné elektrárny vystřídán kotel jaderným reaktorem a vznikla tak jaderná elektrárna. Funkci vodního kola ve vodních elektrárnách zas převzaly turbíny.
Dnešní elektrárny by se daly rozdělit na dva druhy, na ty s obnovitelným a neobnovitelným druhem pohonu. V současnosti se více využívá spíše ten druhý typ (elektrárny na fosilní paliva a elektrárny jaderné), ale budoucnost se stále více upírá k využívání větru, vody, slunečního záření apod. Nikoliv však z nějakých módních důvodů, ale prostě proto, že nejdříve fosilní paliva a za delší dobu i uran jednou naší civilizaci dojdou.

Související články
Čínští vědci vybavili svého robota STAR1 párem tenisek, díky kterým se mu podařilo dosáhnou rychlosti 3,6 m/s, a stát se tak nejrychlejším humanoidním robotem na světě. V závodě v poušti Gobi to nandal i některým svým lidským soupeřům. STAR1 je humanoidní robot vysoký 171 centimetrů a vážící 65 kilogramů, kterého postavila čínská společnost Robot Era. […]
Největší český výrobce letadel, společnost AERO Vodochody AEROSPACE, pojmenovala svůj nejmodernější cvičný letoun L-39 Skyfox. Název odkazuje na dlouholetou tradici úspěšných československých letounů, jako byly L-29 Delfín nebo L-39 Albatros, a zároveň vystihuje jedinečné vlastnosti nového cvičného stroje. Aero letoun L-39 Skyfox produkuje v sériové výrobě a letos navíc slaví 105. výročí od založení. Za tu […]
Značka Kia vyvinula jako první na světě automobilové příslušenství vyrobené za použití plastů vytěžených organizací The Ocean Cleanup z Velké tichomořské odpadkové skvrny (GPGP). poskytovatele řešení trvale udržitelné mobility. Jedním z nejdůležitějších výstupů dosavadní spolupráce je rohož do zavazadelníku z plastů vytěžených z oceánu, kterou Kia v limitované edici uvede ve zcela novém modelu Kia EV3. Exkluzivní […]
V Německu otevřeli lunární simulátor za 45 milionů eur, díky kterému budou evropští astronauté testovat vše od 3D tisku obydlí z měsíčního prachu až po pěstování potravin v tamních podmínkách. Projekt, provozovaný Evropskou kosmickou agenturou (ESA) a Německým střediskem pro letectví a kosmonautiku (DLR), nemá ve světě obdoby –⁠ ani NASA podobné zařízení nevlastní. Simulátor […]
Toyotu C-HR si nemůžete splést s žádným jiným autem. Charakteristická silueta je čistou esencí dynamiky a městského stylu. Výjimečný je také interiér z těch nejkvalitnějších materiálů. A ještě něco… má štempl na nejekologičtější auto roku… Už před téměř 25 lety začínaly v Toyotě vznikat první hybridní vozy. Měly nižší spotřebu, nabíjely se jim baterie při brždění, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz