Půjčte si na chvíli chytré vozítko!

Nad tím, že si člověk v obchodě půjčí nákupní vozík a poté jej vrátí, se nikdo nepozastavuje. Ale co kdyby na podobném principu fungovala městská doprava? Fikce? Možná už ne. Ve světě se o tom již uvažuje!Nad tím, že si člověk v obchodě půjčí nákupní vozík a poté jej vrátí, se nikdo nepozastavuje. Ale co kdyby na podobném principu fungovala městská doprava? Fikce? Možná už ne. Ve světě se o tom již uvažuje!

Jednoduše si pak na nejbližším stanovišti zapůjčíte lehký městský vůz, zajedete si s ním na druhý konec města a tam ho prostě odstavíte, aby ho mohl využít zas někdo jiný.

Nápad z BostonuSoučasná katastrofální situace dopravy ve velkých metropolích nutí k zamyšlení nad jejím řešením. Nedostatek parkovacích míst, znečištění ovzduší, husté zácpy a z nich vyplývající nervozita i agresivita řidičů je už dnes bohužel neodmyslitelnou součástí dopravy ve větších městech.

Leckde už je taková situace skutečně na hraně únosnosti. A ani Praha už není výjimkou.Massachusettský technologický institut (MIT) se sídlem v americkém Bostonu však přišel s nápadem, který by řadu současných dopravních problémů mohl alespoň částečně odstranit.

Jeho projekt, na kterém vědci, vedeni Williamem Mitchellem, pracovali čtyři roky, spočívá v sestrojení lehkého elektrického vozíku, se kterým se řidič dostane téměř všude. Vůz má být dvoumístný i s menším úložným prostorem pro nevelký nákup.

Koule od slavného architektaNa projektu se podílely nejlepší mozky ve svých oborech. Například na tvorbě designu se podílel i světově proslulý architekt z Los Angeles Frank Gehry, v Čechách známý projektem (spolu s Vladem Milunićem) Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze.

Gehry a jeho tým nakreslili do plánu vozidla v podstatě kouli, ke které poté konstruktéři místo klasických kol připojili opět koule. Vůz tak opravdu působí dojmem jako vystřiženým z nějakého sci-fi snímku.

Nejedná se však jen o to, že představované vozítko je malé a snadno se s ním zaparkuje. Koneckonců, s lehkými vozy, například Smart, se můžeme na našich silnicích setkat už dnes. V Praze je využívají nejen mnozí řidiči pro přejíždění v přecpaném městě, ale dokonce i městská policie.

Důležité je především včlenění systému používání těchto aut do hromadné dopravy.

Jak a kde zaparkovat?Městská infrastruktura by v představách vědců měla být poseta stanovišti, kde si malé vozítko lze půjčit nebo je tam zanechat. Taková parkoviště by měla být rozmístěna především u strategických míst městské infrastruktury, tedy například u stanic metra, vlakových a autobusových nádraží či letišť, ale i u významnějších budov a u dalších podobně důležitých městských uzlů.

„Představte si nákupní vozíky, které dohromady nezaberou mnoho prostoru. Vezmete si první vozík a odjedete s ním. Tak by to mělo fungovat i u nových aut,“ vysvětluje člen konstruktérského týmu Ryan Chin, který je v odborných kruzích považován za jednoho z největších talentů ve svém oboru.

Auto bez převodovkyNavrhovaný dopravní prostředek budoucnosti se obejde bez motoru, tedy alespoň v takové podobě, v jaké ho známe dnes. Jako pohon mu poslouží tzv. kolečkový robot. To je zařízení, které je vybaveno systémem koleček a uvnitř má zabudován elektrický motor, což je v podstatě bezpřevodovkový diskový motor, umístěný uvnitř kola.

Pohonná zařízení tohoto typu pracují s pohyblivým magnetickým polem a v současnosti je například využívali i roboty Spirit a Opportunity, které zanechávají své stopy na povrchu Marsu. Jak to u podobných převratných zařízení bývá, americká armáda jejich existenci dlouho tajila a používala je k řízení palebných systémů.

Zdaleka to není první případ, kdy si americké ozbrojené síly „syslily“ nějaký vynález dlouhou dobu pro sebe. Za všechny jmenujme třeba internet.

Počasí změní barvu!To ještě ovšem není zdaleka vše. Na první pohled úsporné vozítko, u nějž neexistuje ani předek či záď, ovládnou ty nejmodernější technologie. S koly vozu, respektive koulemi na jejich místě, bude možné otáčet o 360 stupňů, což naprosto revolučně změní jeho manévrovací schopnosti.

Například při vyjíždění z řady zaparkovaných vozidel bude možné vycouvat bokem, podobným způsobem, jakým se pohybuje krab. Řídit se bude pomocí ovládací páky (jakéhosi joysticku) a volantu. Převodová páka je zde zbytečná.

Na proměnlivost počasí dokonce auto dokáže reagovat i změnou barvy, aby bylo v provozu lépe viditelné. K tomu mu poslouží tenké programovatelné displeje, jimiž bude pokryt exteriér i interiér vozu. Palubní deska bude vlastně jeden velký displej, jehož části lze podle potřeby měnit, zvětšovat nebo rozšiřovat.

„Například, jsem-li starší osoba, zvětším si tachometr, abych ho mohl lépe sledovat,“ podotýká Chin. Otázkou zůstává, jak podobné citlivé materiály odolají útoku vandalů, kterých jsou města nejen v Americe plná.

Tajemná kapalinaVelkou pozornost konstruktéři pochopitelně věnovali i bezpečnosti provozu tohoto vozítka budoucnosti. Airbagy nebo bezpečnostní pásy v něm sice nenajdeme, místo nich tu však jsou velmi citlivá sedadla, která jsou sama schopna zareagovat na každý náraz.

Jejich součástí by měla být speciální kapalina, která se zmagnetizováním během nepatrné chvilky promění v pevnou látku. V případě nárazu tak řidiče a jeho spolujezdce doslova zadrží v sedadle. Další parametry, včetně složení oné „tajemné“ látky, zatím Massachusettský technologický institut drží pevně pod pokličkou.

Nicméně společnost General Motors ještě v tomto roce hodlá vyrobit první prototyp městského vozu budoucnosti.

Špičkové vědecké pracovištěNení náhodou, že převratný vůz vznikl právě v Massachusettském technologickém institutu. Tento ústav byl založen v roce 1865 a dnes zaujímá čelné místo v oblasti technického novátorství.

Ale nejde jen o techniku samotnou, vědci zde kladou ohromný důraz na to, aby jimi vynalezená technika sloužila člověku a ne obráceně.Z vynálezů, které z této líhně vzešly, můžeme jmenovat konverzující roboty, kteří umějí měnit výraz obličeje, auta, která jsou schopna zjišťovat řidičův stres, léky, který samy sebe udají, že mají prošlou lhůtu nebo prádlo schopné měřit srdeční puls.

Autor: Martin Janda
Rubriky:  Auto-moto
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce
reklama

Související články

VŠCHT vstoupila do světa horolezců. Na...

Technopark Kralupy Vysoké školy chemicko-technologické v Praze se stal...

První přenos mluveného slova s...

„Zkuste to bez drátů, milý Marconi!“ volá z balónu na italského vynálezce...

5G sítě povýší kulturu i sport

Online debata odborníků z oblasti Smart Cities za podpory Ministerstva pro...

Moderní technologie chrání...

Národní muzeum v Praze, hrad a zámek v Českém Krumlově, Zlatá bula sicilská v...

Facebook a spol.: Algoritmy...

Facebook, Instagram, Twitter, Tik Tok, YouTube, Qzone a spousta dalších. Se...

Odpadní termoplasty se stávají...

Při výrobě a zpracování plastů vznikají různé polymerní typy odpadů, pro které zatím...

Když se z UFO vyklube raroh…

Na záběrech z dronu z roku 2016 byl v americkém státě Utah zachycen...

Uhlíkové nanotrubičky – současnost,...

Uhlíkaté materiály jsou v současné době studovány jak v oblasti základního...

Sonda v nesnázích: Americký...

Již dva a půl roku trvající mise na Marsu bude pro americkou robotickou...

Lázně, které prodlužují životnost...

Pokud přemýšlíte o koupi nového automobilu, možná se vám dostal do hledáčku i některý...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s největším ciferníkem, observatoří i vědeckým centrem

Hodinová věž v Mekce: Rekordmanka s...

Supermoderní věž se zlatým půlměsícem na vrcholu má obří ciferník, který...
Vstřícnost k Čechům se nevyplácí: Jméno historika přibili na šibenici

Vstřícnost k Čechům se nevyplácí:...

Německý historik Johann Ehrenfried Zschackwitz (1669–1744) sepisuje Historische und...
Doba chytrých veverek a padajících vlasů. Co jste netušili o podzimu?

Doba chytrých veverek a padajících...

Někdo ho miluje, někdo nesnáší. O období, kdy příroda po dlouhé letní party...
Spor o vodku: Zvítězí ruská samohonka nebo polská zubrovka?

Spor o vodku: Zvítězí ruská...

„Vodka dělá ze všech lidí Rusy,“ traduje se kde jinde než v Rusku. Na své tekuté...
Nevhodné paměti prezidenta: Beneš vězel v žaludku nacistům i komunistům

Nevhodné paměti prezidenta: Beneš...

Zřízení Protektorátu Čechy a Morava přináší další kapitolu v oblasti zákazů...
Nakupování v době socialismu: Fronty na kečup a plesnivý sýr

Nakupování v době socialismu:...

Komunisté mají na začátku 60. let 20. století představu, že lidé jednou...
Ukázkový proces s rebelem: Na hranici skončí spisy i jejich autor

Ukázkový proces s rebelem: Na...

Německý novokřtěnec Balthasar Hubmaier (asi 1485–1528) obzvlášť rozčílí...
Sázka na kamenné hroty: Překonaly evropské geny zamrzlý oceán?

Sázka na kamenné hroty: Překonaly...

Dřívější výzkumy dokázaly, že DNA severoamerických indiánů...
Tuny oceli vs. zakázaná hudba: Rokenrolový dýchánek stál svobodu pěti lidí

Tuny oceli vs. zakázaná hudba:...

Železárny a těžba uhlí na Ostravsku, těžba uranu v Jáchymově. Československo...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.