Co to teče z hadice?

Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?

První benzínové motory se roztočily okolo roku 1870. Pro svůj pohon mohly využívat nejen lehký benzín (směs uhlovodíků převážně s 5–6 atomy uhlíku), ale i plyn (tehdy svítiplyn či dřevoplyn). Do automobilů začaly být tyto motory zabudovávány začátkem 20. století.

Konec olova
Během dvacátých let se začala odlišovat kvalita jednotlivých benzínů a trh se tak mohl otevřít pro Super a Premium, směsi aromatických uhlovodíků s benzínem. Pro zvýšení oktanového čísla (míra náchylnosti tekutých paliv k předčasnému zápalu) se začaly používat olovnaté sloučeniny. Ty se však posléze ukázaly jako velmi nešetrné k životnímu prostředí a postupem času se od nich začalo ustupovat. V posledních letech převzaly vládu bezolovnaté benziny a výroba benzinu s jakýmkoliv obsahem olova byla zakázána.
První motor na naftu sestrojil v roce 1892 německý vynálezce Robert Diesel. Ve 20. letech minulého století jej začaly využívat zprvu nákladní a později i osobní automobily.
V době války, kdy benzín byl jen pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. V poslední době se však stále populárnějším stává pohon na LPG, tedy zkapalnělý ropný plyn. Například v Nizozemsku jej využívá téměř 10 % všech vozidel. Přitom motor na plyn není žádnou novinkou. První, například Lenoirův stroj z roku 1862, používal svítiplyn.

Co je to za číslo?
Výroba tradičních pohonných hmot je nemyslitelná bez ropy a zemního plynu. Na benzínových pumpách se pak setkáváme s jeho několika podobami, odlišenými číslovkou (oktanové číslo) za názvem daného paliva. To určuje charakter daného paliva a vyjadřuje jeho odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
Je to vlastně procentuální obsah izooktanu (C8H18, bezbarvá kapalina vyskytující se v ropě) ve směsi s heptanem (nasycený uhlovodík se sedmi atomy uhlíku), kdy heptan má oktanové číslo 0, izooktan 100. Například oktanové číslo 95 pak znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a pěti % heptanu.
Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100. Takové palivo je pak ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan.
 

Special 91 (Special)
Složením je tento druh velmi podobný benzinu Normal. Jediný rozdíl spočívá v tom, že Special je aditivován přísadou, která má zabraňovat vytloukání sedel výfukových ventilů. Special 91 využívají především řidiči starších aut, která byla vyrobená před zákazem olovnatých příměsí. A že takových vozidel najdeme po našich silnicích ještě dost. Od roku 2001, kdy se do benzínu již olovo nepřidává, je zde jako aditivum používán draslík.

Natural 91 (Normal)
Natural 91 již aditivum nahrazující olovo nemá. Proto ho využívají především automobily, které byly vyrobeny v nedávné době, a kterým buď tento druh benzínu stačí nebo jej přímo vyžadují. Bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 91 se používá do automobilů s katalyzátorem nebo elektronickým vstřikováním.

Natural 95 (Super)
Natural 95 je nejprodávanějším benzínem na trhu. Ve Spolkové republice je tento druh benzínu známý jako Speciál 95. Používá se do všech vozidel s katalyzátorem i bez katalyzátoru, s novějšími motory přizpůsobenými pro spalování bezolovnatého benzinu. V současné době využívá tohoto typu benzinu většina vyráběných osobních vozidel od vozidel nejnižší třídy až po luxusní vozidla s vysokým výkonem motoru. Nelze jej používat do starých typů motorů vyžadujících olovnaté přísady. Nedoporučuje se jej bez úprav používat jako náhradu za benzin 91 oktanů, aby nedošlo k poškození motoru. Před takovým využitím je nutné náležitě seřídit ventily, předstih motoru a poradit se s odborníky.

Natural 98 (Super Plus)
Načepovat si do nádrže Natural 98 je jako dát si místo salámu junior šunku od kosti. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Vzhledem k tomu, že se do jisté míry jedná o luxusní zboží, není nijak masově rozšířen. Pro rafinerie se jedná o drahý a náročný produkt. Přestože jej některá vozidla, zvláště ta dražší, vyžadují, dá se předpokládat, že z nabídek čerpacích stanic postupně zmizí. Během dvou let by tak na pumpách měly zůstat z dosavadních ropných produktů dva druhy benzinů a motorová nafta.

Motorová nafta
Motorová nafta je palivem pro pohon dieselových motorů, převážně strojů, agregátů, nákladní dopravy a v menší míře i osobních vozidel s moderními dieselovými motory. Oproti benzinovému pohonu je motorová nafta olejového složení, čímž zajišťuje současně i mazání palivového systému. Záměna motorové nafty za benzin má za následek velmi rychlé zadření motoru. Olejové složení motorové nafty však má i svoje nevýhody, kterými jsou tuhnutí, horší hoření a spalování, usazování karbonizačních zbytků v motoru apod. V zimním období je potom velmi důležitým parametrem její filtrovatelnost.

Bionafta
Na našich čerpacích stanicích se již nesetkáváme jen s klasickými palivy, jako je benzín nebo nafta. Z ekologických i finančních důvodů se neustále vyvíjí alternativní paliva, která by byla schopna nahradit současné ropné produkty. Jedním z nejoblíbenějších je právě tzv. bionafta, nahrazující klasickou motorovou naftu. Bionafta obsahuje kromě běžných ropných komponentů motorové nafty okolo 30 procent rostlinných olejů tzv. meřo, tedy metylestery kyselin řepkového oleje. Bionafta sice lehce omezí výkon, ale je šetrnější nejen k životnímu prostředí, ale i k palivovému systému a díky daňovému zvýhodnění i k peněženkám řidičů.

LPG (Liquified petroleum gas)
Další palivo, které postupně dobývá svět je LPG. Pod touto zkratkou se skrývá náš starý známý, tlakem zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Nelze nevzpomenout, že díky ceně (cca 16,50 Kč) ten, kdo LPG používá, ušetří nezanedbatelné množství financí.
LPG je vlastně nízkovroucí benzín, který se odpařuje rychleji než klasický automobilový benzin s plnou destilační křivkou. V České republice se tento druh pohonných hmot teprve rozvíjí, spotřebuje se ho tu ročně 70 tisíc tun. Naproti tomu benzínu se ročně spálí až dva miliony tun.

Oktanová čísla některých paliv
Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle nejméně 91
Letecký benzín: 87 – 107
Závodní benzín: 95 – 130
Benzín používaný ve Formuli 1: 95 – 102 (stanoveno pravidly)
LPG: okolo 110

Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Zvířata používají kompasový smysl

Zvířata používají kompasový smysl

Schopnost vnímat magnetické pole Země se i díky českým vědcům podařilo...
Mobilní aplikace LungScreen pomáhá odhalit rakovinu plic

Mobilní aplikace LungScreen...

Na začátku týdne byla na tiskové konferenci představena mobilní...
SpaceX plánuje v roce 2023 vyslat lidi na oblet Měsíce

SpaceX plánuje v roce 2023 vyslat...

Elon Musk informoval média, že by chtěl v roce 2023 vyslat na...
Zastoupení žen v české vědě patří mezi nejhorší v Evropě

Zastoupení žen v české vědě patří...

Národní kontaktní centrum – gender a věda Sociologického ústavu AV...
Amazonský prales skrývá neznámé kultury

Amazonský prales skrývá neznámé...

Od počátku epochy objevitelských cest uplynulo přes půl tisíciletí. Za tu...
Představení konceptu Vision iNext od BMW se uskutečnilo netradičně na palubě letadla

Představení konceptu Vision iNext od...

O autonomních automobilech píšeme pravidelně. Ve světě motorismu je...
Největší extrémy, které vydrží lidské tělo

Největší extrémy, které vydrží...

Zajímá vás, co všechno dokáže vydržet lidské tělo? Neuvěřitelné věci! Kde...
Čeští vědci udávají světu směr v mikroskopickém zkoumání rostlin

Čeští vědci udávají světu směr v...

Vědci z olomouckého Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum (CRH)...
Mořští stejnonožci si zajišťují přežití únosem

Mořští stejnonožci si zajišťují...

Jako sprostí kriminálníci se chovají mořští korýši nazývaní stejnonožci,...
Robotický kamion od Volva

Robotický kamion od Volva

S projekty autonomních automobilů a tahačů se doslova v poslední době...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Čína chystá park pro pandy o rozloze třetiny ČR!

Čína chystá park pro pandy o...

Jen málo zvířat se může chlubit takovou celosvětovou popularitou jako panda...
Popral se italský král se kvůli svatbě s premiérem?

Popral se italský král se kvůli...

Dobré jídlo, pití a krásné ženy. To jsou životní záliby prvního krále...
Jak by se nám žilo, kdyby se Země přestala otáčet?

Jak by se nám žilo, kdyby se Země...

„A přece se točí…,“ měl podle legendy zašeptat před inkvizičním...
Nebeský překážkář Dwain Weston: Kariéru i život utne náraz do mostu!

Nebeský překážkář Dwain Weston:...

Žádná překážka není dost velká, aby před ní Dwain Weston...
VIDEO: Jaké jsou nejšílenější lékařské praktiky?

VIDEO: Jaké jsou nejšílenější...

Asi každého z nás někdy bolela hlava. A věděli jste, že tato...
Panamský průplav: Nejkrvavější stavba světa, která propojila oceány!

Panamský průplav: Nejkrvavější...

Tento průplav fascinuje svět už více než jedno století. Jenže i když tím, že...
Sbohem, drahý koni: Neobyčejný hrob v údolí Nilu

Sbohem, drahý koni: Neobyčejný...

Když mezinárodní archeologický tým odkryje rozsáhlou hrobku v Súdánu, kde...
Poslední let Marka Suttona: Z Bondova dubléra toho moc nezbude!

Poslední let Marka Suttona:...

Britský kaskadér Mark Sutton (1971–2013) lechtá smrtku pod bradou už...
Ramstein: Chyba pilota usmaží v roce 1988 desítky lidí!

Ramstein: Chyba pilota usmaží v...

Letecké prohlídky jsou lákadlem pro stovky lidí. Nadšenci letadel se...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.