Co to teče z hadice?

Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?Mnozí lidé si už jen těžko dokážou představit svůj život bez auta či motorky. A jejich motor pochopitelně potřebuje nějakou „potravu“. Víme však, co se skrývá v jednotlivých hadicích na stojanech benzínových čerpadel?

První benzínové motory se roztočily okolo roku 1870. Pro svůj pohon mohly využívat nejen lehký benzín (směs uhlovodíků převážně s 5–6 atomy uhlíku), ale i plyn (tehdy svítiplyn či dřevoplyn). Do automobilů začaly být tyto motory zabudovávány začátkem 20. století.

Konec olova
Během dvacátých let se začala odlišovat kvalita jednotlivých benzínů a trh se tak mohl otevřít pro Super a Premium, směsi aromatických uhlovodíků s benzínem. Pro zvýšení oktanového čísla (míra náchylnosti tekutých paliv k předčasnému zápalu) se začaly používat olovnaté sloučeniny. Ty se však posléze ukázaly jako velmi nešetrné k životnímu prostředí a postupem času se od nich začalo ustupovat. V posledních letech převzaly vládu bezolovnaté benziny a výroba benzinu s jakýmkoliv obsahem olova byla zakázána.
První motor na naftu sestrojil v roce 1892 německý vynálezce Robert Diesel. Ve 20. letech minulého století jej začaly využívat zprvu nákladní a později i osobní automobily.
V době války, kdy benzín byl jen pro armádu, se z nouze znovu začalo jezdit na dřevoplyn. V poslední době se však stále populárnějším stává pohon na LPG, tedy zkapalnělý ropný plyn. Například v Nizozemsku jej využívá téměř 10 % všech vozidel. Přitom motor na plyn není žádnou novinkou. První, například Lenoirův stroj z roku 1862, používal svítiplyn.

Co je to za číslo?
Výroba tradičních pohonných hmot je nemyslitelná bez ropy a zemního plynu. Na benzínových pumpách se pak setkáváme s jeho několika podobami, odlišenými číslovkou (oktanové číslo) za názvem daného paliva. To určuje charakter daného paliva a vyjadřuje jeho odolnost paliva proti samozápalu při kompresi ve válci spalovacího motoru.
Je to vlastně procentuální obsah izooktanu (C8H18, bezbarvá kapalina vyskytující se v ropě) ve směsi s heptanem (nasycený uhlovodík se sedmi atomy uhlíku), kdy heptan má oktanové číslo 0, izooktan 100. Například oktanové číslo 95 pak znamená, že palivo je stejně odolné proti samozápalu jako směs, skládající se z 95 % oktanu a pěti % heptanu.
Oktanové číslo však může mít i hodnotu vyšší než 100. Takové palivo je pak ještě odolnější proti samozápalu než čistý izooktan.
 

Special 91 (Special)
Složením je tento druh velmi podobný benzinu Normal. Jediný rozdíl spočívá v tom, že Special je aditivován přísadou, která má zabraňovat vytloukání sedel výfukových ventilů. Special 91 využívají především řidiči starších aut, která byla vyrobená před zákazem olovnatých příměsí. A že takových vozidel najdeme po našich silnicích ještě dost. Od roku 2001, kdy se do benzínu již olovo nepřidává, je zde jako aditivum používán draslík.

Natural 91 (Normal)
Natural 91 již aditivum nahrazující olovo nemá. Proto ho využívají především automobily, které byly vyrobeny v nedávné době, a kterým buď tento druh benzínu stačí nebo jej přímo vyžadují. Bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 91 se používá do automobilů s katalyzátorem nebo elektronickým vstřikováním.

Natural 95 (Super)
Natural 95 je nejprodávanějším benzínem na trhu. Ve Spolkové republice je tento druh benzínu známý jako Speciál 95. Používá se do všech vozidel s katalyzátorem i bez katalyzátoru, s novějšími motory přizpůsobenými pro spalování bezolovnatého benzinu. V současné době využívá tohoto typu benzinu většina vyráběných osobních vozidel od vozidel nejnižší třídy až po luxusní vozidla s vysokým výkonem motoru. Nelze jej používat do starých typů motorů vyžadujících olovnaté přísady. Nedoporučuje se jej bez úprav používat jako náhradu za benzin 91 oktanů, aby nedošlo k poškození motoru. Před takovým využitím je nutné náležitě seřídit ventily, předstih motoru a poradit se s odborníky.

Natural 98 (Super Plus)
Načepovat si do nádrže Natural 98 je jako dát si místo salámu junior šunku od kosti. Tomu samozřejmě odpovídá i cena. Vzhledem k tomu, že se do jisté míry jedná o luxusní zboží, není nijak masově rozšířen. Pro rafinerie se jedná o drahý a náročný produkt. Přestože jej některá vozidla, zvláště ta dražší, vyžadují, dá se předpokládat, že z nabídek čerpacích stanic postupně zmizí. Během dvou let by tak na pumpách měly zůstat z dosavadních ropných produktů dva druhy benzinů a motorová nafta.

Motorová nafta
Motorová nafta je palivem pro pohon dieselových motorů, převážně strojů, agregátů, nákladní dopravy a v menší míře i osobních vozidel s moderními dieselovými motory. Oproti benzinovému pohonu je motorová nafta olejového složení, čímž zajišťuje současně i mazání palivového systému. Záměna motorové nafty za benzin má za následek velmi rychlé zadření motoru. Olejové složení motorové nafty však má i svoje nevýhody, kterými jsou tuhnutí, horší hoření a spalování, usazování karbonizačních zbytků v motoru apod. V zimním období je potom velmi důležitým parametrem její filtrovatelnost.

Bionafta
Na našich čerpacích stanicích se již nesetkáváme jen s klasickými palivy, jako je benzín nebo nafta. Z ekologických i finančních důvodů se neustále vyvíjí alternativní paliva, která by byla schopna nahradit současné ropné produkty. Jedním z nejoblíbenějších je právě tzv. bionafta, nahrazující klasickou motorovou naftu. Bionafta obsahuje kromě běžných ropných komponentů motorové nafty okolo 30 procent rostlinných olejů tzv. meřo, tedy metylestery kyselin řepkového oleje. Bionafta sice lehce omezí výkon, ale je šetrnější nejen k životnímu prostředí, ale i k palivovému systému a díky daňovému zvýhodnění i k peněženkám řidičů.

LPG (Liquified petroleum gas)
Další palivo, které postupně dobývá svět je LPG. Pod touto zkratkou se skrývá náš starý známý, tlakem zkapalněný propan-butan s malým množstvím nenasycených uhlovodíků. Je ideální pro pohon do rovin, v hornaté krajině má motor přece jen slabší výkon. Nelze nevzpomenout, že díky ceně (cca 16,50 Kč) ten, kdo LPG používá, ušetří nezanedbatelné množství financí.
LPG je vlastně nízkovroucí benzín, který se odpařuje rychleji než klasický automobilový benzin s plnou destilační křivkou. V České republice se tento druh pohonných hmot teprve rozvíjí, spotřebuje se ho tu ročně 70 tisíc tun. Naproti tomu benzínu se ročně spálí až dva miliony tun.

Oktanová čísla některých paliv
Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle nejméně 91
Letecký benzín: 87 – 107
Závodní benzín: 95 – 130
Benzín používaný ve Formuli 1: 95 – 102 (stanoveno pravidly)
LPG: okolo 110

Rubriky:  Zajímavosti
Publikováno:
Další články autora
Právě v prodeji
Tip redakce

Související články

Nový rekordman – největší diamant severoamerického kontinentu byl nalezen v Kanadě

Nový rekordman – největší...

Největší diamant Severní Ameriky byl objeven těžební společností...
Bloodhound SSC rekord kvůli nedostatku financí rychlostní rekord nepřekoná

Bloodhound SSC rekord kvůli...

V roce 2015 se objevil britský projekt Bloodhound SSC. Cílem bylo vyvinout...
Rok 2018: Co přinesl pro vědu?

Rok 2018: Co přinesl pro vědu?

V roce 2018 věda rozhodně nestála tiše v koutě. Řada událostí a nových...
Lezou, kam nemají

Lezou, kam nemají

Nevšední úkaz byl spatřen u tuleňů havajských (Monachus schauinslandi), kterým z nozder...
Arktida zažila druhý nejteplejší rok v historii měření

Arktida zažila druhý nejteplejší...

Měření na Arktidě probíhá již více než sto let. V letošním roce byl zaznamenán...
Pikachu žije!

Pikachu žije!

Australská veterinární klinika zveřejnila na internetu fotky tvora, který svým...
V Tišnově byla objevena cesta z 12. století

V Tišnově byla objevena cesta z...

Neznámá cesta, jež vznikla pravděpodobně ve 12. až 13. století, byla...
Téměř polovina uhelných elektráren ve světě je ve ztrátě

Téměř polovina uhelných elektráren...

Elektráren na uhlí není po celém světě málo. Podle posledních...
Každým rokem se zvyšuje v ČR produkce odpadů

Každým rokem se zvyšuje v ČR...

V roce 2017 bylo v ČR vyprodukováno celkem 34 512,6 tis. tun odpadu....
Rostlina „zkřížená“ s robotem

Rostlina „zkřížená“ s robotem

Chtěli byste mít v pokoji robotickou rostlinu? Výzkumníci z MIT...

Nenechte si ujít další zajímavé články

Utíkali Češi na Volyň před vojnou?

Utíkali Češi na Volyň před vojnou?

24. května 1868 přijíždí na ukrajinskou Volyni patnáct českých...
Přehledně: Čáry, které šetří čas!

Přehledně: Čáry, které šetří čas!

Nekonečné fronty u pokladen v samoobslužných obchodech asi potěší jen málokoho....
Osmdesát pater během několika vteřin: V Chigacu se s lidmi utrhl výtah!

Osmdesát pater během několika...

Scéna jako z horroru nebo akčního filmu. Něčím podobným si nechtěně...
Víno určené pro inaugurace amerických prezidentů vyráběli Češi

Víno určené pro inaugurace amerických...

Korkový špunt z láhve naplněné šampaňským narazí do stropu. Všichni okolo...
Krimi z Německa: Útok na fotbalisty měl vynést miliony!

Krimi z Německa: Útok na...

Policista na motocyklu se poroučí k zemi. Mohutná exploze ho doslova smete ze...
8 podivuhodných věcí, které provádí lidské tělo

8 podivuhodných věcí, které...

Známe to všichni. Když jsme unavení, zíváme. Když strávíme delší dobu ve...
Znaky českých horních měst: Proč se v Jihlavě spřátelil ježek se lvem?

Znaky českých horních měst: Proč se...

Český král Václav II.  si na svůj dvůr zve italské finančníky a právníky. S jejich...
Šéf Amazonu Jeff Bezos: Znáte jeho životní příběh?

Šéf Amazonu Jeff Bezos: Znáte jeho...

V přeplněném sále stojí u mikrofonu vitální muž. „Nevyděláme peníze, když neprodáme....
Frederick Sanger: Muž, který rozplete inzulin!

Frederick Sanger: Muž, který...

Dožije se 95 let, během nichž vesele zahradničí, ale především přijde na...
Poznejte své IQ

Poznejte své IQ

V našem profesionálně sestaveném testu ihned zjistíte přesné výsledky a obdržíte certifikát.