Scott Shim, Matthew Grossman a Ryan Lightbody si vzpomněli na své cyklistické začátky, ke vzpomínkám z dětství přidali současné rodičovské zkušenosti a navrhli speciální kolo, které malým sportovcům i jejich rodičům podstatně usnadní život.
Pokud jste někdy chtěli naučit svého potomka bravurně jezdit na kole, doposud se vám k tomu nabízeli dvě možnosti. Buď jste mu k nestabilnímu dopravnímu prostředku přimontovali pomocná kolečka, nebo obětavě běhali za ním, přidržovali ho a čas od času taky pustili. Kolo SHIFT, což v překladu znamená „posun“, představuje novou, převratnou metodu, jak z caparta udělat v krátké době doslova malého Lance Armstronga.
Chytrá kolečka
SHIFT v mnohém připomíná tříkolku. Má jedno kolo vepředu a dvě tenká kolečka vzadu nakloněná k sobě, která v nehybném stavu vypadají jako písmeno V otočené vzhůru nohama. Jakmile se dítě rozjede, dvě zadní kolečka o průměru 40 centimetrů mu pomáhají udržet rovnováhu a chrání ho před pádem. Pokud ale přidá na rychlosti a lehce se předkloní dopředu, zadní kolečka splynou ve spodní části v jedno a z tříkolky se rázem stane „klasický“ bicykl. Zadní kolečka tentokrát připomínají skutečný tvar písmena V a navíc nutí jezdce kolo vyvažovat. Při zpomalení se zadní kolečka opět od sebe rozestoupí. Za malý zázrak může pružný mechanismus, který kolečka při vyšší rychlosti tlačí k sobě.
„Naše kolo naučí děti držet balanc během jízdy místo toho, aby se na něm vrtěli, otáčeli a pokukovali po rodičích, zda je stále ještě zezadu podporují,“ připomíná vedoucí celého projektu Scott Shim, docent z univerzity Purdue, jednu z největších výhod celého vynálezu – dítě se místo strachu z možného pádu může plně soustředit na svůj jezdecký výkon.
Porazili i kolo pro unavené psy
Neobvyklý vynález se již dočkal prestižního ocenění. Autoři variabilní tříkolky totiž vyhráli hlavní cenu v Mezinárodní soutěži v designu jízdních kol v tchajwanském Taipei. Jejich SHIFT uspěl v konkurenci 853 návrhů z 56 zemí světa, mezi kterými nechyběly ani takové modely, jakými jsou například bicykl měnící se v nákupní vozík nebo kolo určené pro venčení psa se sklápěcím sedátkem, kdyby se náhodou domácí mazlíček příliš unavil.
O americký vynález již také údajně projevily zájem tři zahraniční společnosti, dvě z Koreje a jedna z Tchajwanu, které by chtěly unikátní tříkolku začít vyrábět ve velkém. Už je také na čase, protože vynálezcům se doslova hromadí žádosti od koupěchtivých rodičů, které již nebaví běhat za svými ratolestmi a ošetřovat jim rozbitá kolena. „A přesně tak průmysloví designéři uvažují, jak mohou lidem usnadnit běžný život,“ říká Scott Shim.
Co se to s kolem děje?
1818 – Němec Karl Friedrich Drais von Sauerbronn patentoval svůj výtvor – dřevěnou „drezínu“, na které člověk seděl obkročmo a musel se odrážet nohama.
1861 – Francouz Pierre Michaux společně se svým synem Ernestem přidali k drezíně pedály a pojmenovali ji jako „vélocipede“.
1868 – V Saint-Cloud u Paříže se konal první cyklistický závod.
1870 – Britové James Starley a William Hillman předvedli celokovový model „Ariel“ s výrazně větším předním kolem a pryžovou obručí v ráfcích.
1885 – John Kemp Starley, synovec Jamese Starleyho, představil model „Rover“, kterým oběma kolům vrátili stejnou velikost.
2005 – V současnosti lidé po celém světě používají kolem 1,6 miliardy jízdních kol.
Více se dozvíte na:
http://www.purdue.edu/