Domů     Technika
Evropský navigační systém EGNOS
21.stoleti 21.7.2004

Systém EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) je moderní systém tzv. diferenciálních korekcí, které umožňují v Evropě zpřesnit systém GPS pod hranici tří metrů.
Systém EGNOS (European Geostationary Navigation Overlay Service) je moderní systém tzv. diferenciálních korekcí, které umožňují v Evropě zpřesnit systém GPS pod hranici tří metrů.

Využití bude mít zejména v letectví, kde se uplatní oba jeho hlavní přínosy – přesnější určení polohy a včasné varování pro případ poruchy některé družice vyhledávacího systému GPS.

WAAS, nebo EGNOS?
Potěšitelné je, že vyšší přesnost měření můžeme využít všichni. Stačí nám k tomu běžný civilní přijímač označený »With WAAS«. »With WAAS« je většina novějších přijímačů. Proč ale WAAS a ne EGNOS? Odpověď je prostá – americký WAAS i evropský EGNOS jsou obdobné systémy, ale WAAS byl první – testoval se od roku 2000. EGNOS přešel od 1. dubna 2003 na formát dat DO-229C (jedná se o protokol, který používá WAAS a který »umí« již většina komerčních GPS) a tím podstatně rozšířil svoji užitnost. Do plného provozu se měl EGNOS dostat od 1. května 2004, avšak plné spuštění se posunulo až na letošní léto. WAAS a EGNOS si nekonkurují – každý je dostupný jen v oblasti svého původu. Svět se neskládá jen z USA a z Evropy, i v jeho dalších částech jsou v různém stadiu vývoje podobné systémy. Všechny by měly být kompatibilní a označují se společnou zkratkou SBAS (Satellite-Based Augmentation System). Služby WAAS a EGNOS jsou stejně jako GPS bezplatné.

Jak to funguje
Po dobudování má mít EGNOS asi třicet pozemních stanic RIMS. Každá stanice monitoruje signály ze všech viditelných družic GPS (a dokonce i ruských GLONASS). Výsledek monitorování je průběžně předáván zabezpečenou datovou sítí do jednoho ze tří hlavních řídicích center MCC. Z nich jedno pracuje, dvě jsou záložní. V řídicím centru jsou převzatá data zpracovávána. Výsledkem zpracování je informace o stavu družic GPS (přesnost atomových hodin, odchylky od dráhy pohybu, výpadky…) a o chybách měření zaviněných stavem zemské ionosféry (= hlavní příčina chyb měření). Data jsou pak sítí předána třem vysílacím stanicím. Vysílací stanice jsou z bezpečnostních důvodů zdvojeny. Každá vysílací stanice předává data »svému« satelitu na geostacionární oběžnou dráhu, tedy nad rovník. Jedná se o dvě družice známého komunikačního
systému INMARSAT. Jeden satelit (Inmarsat III) je nad Atlantikem – na 15,5° západní délky – a druhý (Inmarsat III) nad Indickým oceánem – na 64° východní délky. Vloni se dostal na geostacionární dráhu třetí satelit – ESAARTEMIS. Je umístěn nad Afriku mezi oba Inmarsaty na 21,5° východní délky. Tyto satelity vracejí data zpět k Zemi. Váš ruční přijímač tato data načítá a koriguje podle nich údaje přijaté ze satelitů GPS. V praxi by měla být chyba alespoň v 95 % měření menší než 1,5 metru. EGNOS lze chápat i jako první praktickou etapu spolupráce Evropské unie a ESA, kterou odstartoval 25. 11. 2003 podpis tzv. »Bílého dokumentu« mezi oběma institucemi.

Předchozí článek
Související články
Virtuální realita už není jen hračkou geeků, odnoží herního zábavního průmyslu nebo vědců. Její potenciál je větší, s přesahem do každodenního života. Městská knihovna v Praze prostřednictvím VR nejen zpřístupnila zajímavou, bezmála stoletou historii budovy knihovny na Mariánském náměstí, ale umožňuje i pohlédnout na knihovnu a její služby novýma očima. Městská knihovna v Praze zahájila projekt před […]
Pro své rozměry, vybavení a technologie se stala chloubou amerického námořnictva. Jedná se totiž o největší a nejnovější letadlovou loď, která po více než 10 letech od spuštění na vodu konečně začala sloužit Spojeným státům i alianci NATO. Stavba nejmodernějšího plavidla, se kterým si USA pojistily pozici největší námořní velmoci planety, započala roku 2009. Slanost […]
Peugeot 208, ikonický drobek a nejprodávanější vůz v Evropě v roce 2022, dostává nový kabátek. Modernizací se stává ještě neodolatelnějším, zejména pak jeho elektrická verze E-208, která překonává dojezd 400 km. Celá modelová řada 208 pak profituje z nového designu, špičkových technologií a emocí z nových motorů. Peugeot 208, nástupce dlouhé řady devíti generací městských […]
Americká agentura NASA hodlá v letošním roce odstartovat pátrání po stopách života v rámci Sluneční soustavy. K měsíci Europa proto bude vyslána sonda, která kromě vědeckých přístrojů ponese také speciální poselství o člověku a planetě Zemi. Budoucím poslíčkem byla „jmenována“ Europa Clipper, jež bude vybavena spoustou špičkových přístrojů sloužících k měření ledu zakrývajícího oceán či […]
Věda se spojuje, aby byla silnější. Němci to pochopili už před první světovou válkou, když vznikla Společnost Maxe Plancka. V Česku vědecké klastry a interdisciplinární instituce začaly vznikat teprve nedávno, ale výsledky se už dostavují. Svoje interdisciplinární instituce má už každé významnější město, například Praha, Brno, Ostrava. Před devíti lety myšlenka spojit tři vědecká centra […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz