Domů     Technika
Fantastické koncepce
21.stoleti 21.1.2004

Pozornost automobilových tvůrců se v současnosti obrací k co možná nejuniverzálnějším autům jdoucím napříč segmenty, reagujícím na veškeré požadavky potenciálních uživatelů. Na autosalonech se setkáte stále častěji s prostornými vozy v kategorii minivan, auta pro širokou populaci se výrazně zkvalitňují a dostávají podoby velkých limuzín.
Pozornost automobilových tvůrců se v současnosti obrací k co možná nejuniverzálnějším autům jdoucím napříč segmenty, reagujícím na veškeré požadavky potenciálních uživatelů. Na autosalonech se setkáte stále častěji s prostornými vozy v kategorii minivan, auta pro širokou populaci se výrazně zkvalitňují a dostávají podoby velkých limuzín.

Samozřejmostí se stává výbava nejnovější zábavní multimediální technikou. Pro mladé se připravují speciálně upravená vozidla určená pro jízdy v terénu a k výletům do přírody. Auta jsou stále bezpečnější (viz. článek »Automobily pod kontrolou« v lednovém vydání 21. STOLETÍ) a ohleduplnější k životnímu prostředí, což dokládají vozidla s netradičními zdroji pohonu včetně palivových článků.

JEEP
Jeep Treeo
Jeep představil návrh ekologicky čistého třímístného minivozu mezi automobily SUV Jeep Treeo. Takzvané »Urban mobility vehicle« neboli »městské vozítko« je poháněno vodíkovými palivovými články a řízení zajišťuje systém drive-by-wire. Přední kola i brzdy tedy řídí servomotory, studie postrádá řídicí tyč i hydraulické brzdové vedení. Zadní křidélka mají v sobě svítilny a zároveň slouží jako nosič na jízdní kola. 

TOYOTA
PM Concept
Jak by asi měl vypadat vůz budoucnosti určený do města, představuje jednomístná tříkolka od Toyoty s označením PM (Personal Mobility). Model japonských konstruktérů je poháněn dvěma elektromotory na stejnosměrný proud. Zajímavostí je polohovatelnost kabiny řidiče a rozvor, měnící se v závislosti na rychlosti a režimu provozu. Při pomalé jízdě, pro snadné nastupování a lehkou manévrovatelnost ve městech se PM vzpřímí a zkrátí (dobrý výhled na dopravní situaci). Naopak pro jízdu vyššími rychlostmi se studie prodlouží, kabina »ulehne« k zemi a vozítko připomínající zavírací nůž těží z nízko posazeného těžiště a rozvoru, který je pomalu větší než délka vozidla. Třetí je pak jakási mezipoloha pro »střední« rychlosti. PM uvítají i »milovníci« parkování – s poloměrem otáčení 1,2 metru je totiž schopný se otočit téměř na místě. Opravdovými vychytávkami jsou možnosti neustálé komunikace s řidiči ostatních »vajíček na kolech« a »společný výlet« více PM. První auto v řadě převezme elektronicky řízení vozítek, která jsou navěšena za ním, ostatní se za něj poslušně seřadí do jakéhosi vláčku, řízení přenechají autopilotovi, jehož počítač neustále vyhodnocuje údaje o jízdě, přidává, brzdí a udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla před ním. Všechny informace o vozidle a o pozicích dalších PM-kamarádů se promítají na virtuální displej. Řidič vozítko ovládá pomocí dvou joystiků. Veškerá komunikace mezi jednotlivými mechanickými prvky je svěřena drive-by-wire technologii – po drátech.

CITROEN
C-Airlounge
Koncept vozu Citroen C-Airlounge získal cenu »Conceptcarof the Year2003« při příležitosti »Autocar Car of theYearAwards«. Tvůrce C-Airlounge (a také konceptu C-Airdream), designér vývojového centra Citroenu Marc Lloyd, získal titul »Designer of the Year 2003«. C-Airlounge je čtyř až pětimístné vozidlo nabízející cestujícím na zadních sedadlech nebývale bohatý prostor. Pro plné využití zadního prostoru byl vyvinut variabilní systém, který umožňuje snadný přechod na čtyřmístnou nebo pětimístnou konfiguraci. Jeho výrazný styl mu dodává na dynamice a eleganci, které se u vozu této velikosti objevují zcela nově. Cx v hodnotě 0,26 bylo dosaženo díky mimořádné pozornosti věnované proudění vzduchu pro zlepšení aerodynamických vlastností. 5 Cestující C-Airlounge si mohou zvolit jednotlivé sestavy, které rázem § mění vnitřní prostor od podlahy až po střechu. Vnitřní vybavení vozu slouží a k promítání obrazů a ke hře světel přenášených pomocí optických vláken a videopřehrávačů vložených do koberce a čalounění loketních opěrek.

C-Airdream
Automobilka Citroen představila na autosalonu v Paříži netradiční Afuturistickou studii vozu C-Airdream. Řidič vůz kompletně ovládá přes drive-by-wire systém, tedy bez jakýchkoli mechanických vazeb na brzdy, řízení či škrticí klapku v motoru. Volant je pouze vnějším ovladačem elektronických systémů a vůz zcela postrádá pedály brzdy a plynu. Střed volantu je pevný a otáčí se pouze vnější obroučka. Řidič přidává plyn a brzdí tlakem prstů na příslušné pohyblivé části středu volantu, řízení má variabilní převod závislý na rychlosti. Maximální pohodní cestujících zajišťuje pneumatické odpružení. Interiér je velmi prostorný a světlý, díky celoskleněné střeše, pouze tenké sloupky karoserie jsou vyrobeny z klasických kovových materiálů. Čtyřmístné kupé je poháněno motorem V6 o výkonu 220 k (162 kW) spojeným se samočinnou převodovkou.


MERCEDES
Mercedes F 500 Mind
Na tokijském autosalonu uvedl Mercedes studii »mobilní laboratoře«, luxusního MPV s délkou 5092 mm a rozvorem 2965 mm. Mercedes F 500 Mind má elektronický dotykový pedál brzdy a plynu, pedály úplně zmizely a nahradily je plošky na podlaze se senzory intenzity stisku pedálu. Auto »s rozumem« postrádá boční sloupky, dveře se otvírají proti sobě. Pevnější karoserii pomáhá vzpěra uprostřed kabiny, umístěná mezi předními sedadly. Auto má více prosklených ploch (střecha je také prosklená) a je z něj výhled jako ze skleníku. Z technických vymožeností stojí za zmínku navigační systém, který hlasem navádí řidiče, ale zvuk je směrovaný tak, aby nerušil ostatní v autě. Díky dvěma laserovým paprskům systému pro noční vidění lze na kameře sledovat cestu před sebou až do vzdálenosti 150 metrů. Místo klasických »budíků« je před řidičem TFT displej, kde se zobrazují požadované informace. Systém je možné ovládat také částečně hlasem. Vůz má hybridní pohon (vznětový motor s technologií CDI a elektromotor) s výkonem 234 kW, jeho provoz má být až o 20 % úspornější oproti klasickému motoru CDI.

RENAULT
Ellypse
Zajímavý koncept budoucnosti představila francouzská automobilka Renault. Je to vůz vyráběný z recyklovatelných dílů, využívající energii slunce a s výjimečně úsporným a k životnímu prostředí přátelským motorem. V designu studie Ellypse na první pohled zřejmě nejvíce zaujme systém otevírání dveří, absence středového sloupku na pravé straně a skleněná střecha obsahující solární články. V interiéru se přístrojová deska přestěhovala na jeden ze dvou centrálních displejů, na kterém jsou zobrazovány veškeré informace pro řidiče. Druhý displej slouží ke zobrazení ostatních informací s a může být i skryt v palubní desce. Snadné ovládání klimatizace, GPS navigačního systému a mnoha e dalších moderních technologií je zajištěno přes multifunkční centrální £ ovladač, který je při nečinnosti rovněž možné skrýt do palubní desky. Jediný stisk zajistí také polohování nebo úplné uschování sedadel do podlahy. K dalším zajímavostem Ellypse patří hojné využití moderních materiálů (i na karoserii), které jsou nejen recyklovatelné, ale mají i nízkou hmotnost. Spolu s moderním dieselovým motorem a robotizovanou převodovkou je tak dosaženo i nízké spotřeby a nízké produkce výfukových plynů. Napomáhá tomu i využití speciřckého elektrického systému o napětí 42 voltů. Koncept Ellypse přichází i s novým systémem tzv. x-by-wire-era, jež nahrazuje hydraulické obvody moderními elektrotechnickými systémy, jejichž funkčnost je lepší a navíc nepotřebují neekologické maziva.

MITSUBISHI
SE-RO
Koncept Mitsubishi SE-RO (Secret Room) s motorem umístěným uprostřed a pohonem zadních kol měl světovou premiéru na tokijském autosalonu (25. 10. -5. 11. 2003). Připomíná vzducholoď a je postaven na úplně nové platformě. Svými vnějšími rozměry se řadí do v Japonsku velice populárního segmentu miniautomobilů. Díky uložení přeplňovaného tříválcového zážehového motoru o obejmu pouhých 660 cm3 spolu s převodovkou a dalšími agregáty mezi nápravy s poměrně velkým rozvorem (2560 mm) se podařilo konstruktérům získat dostatek prostoru pro čtyři dospělé cestující. Variabilitě interiéru přispívá rovněž sklápěcí a posouvací zadní sedadlo, automobil lze rozdělit třeba na část pro řidiče a obývací pokojík vzadu. Nový koncept je zaměřen na cílovou skupinu mužů starších 35 let, kteří používají malý vůz nejen ke své práci, ale i k nejrůznějším aktivitám ve volném čase.

LEXUS
Minority Report
Dopravní prostředek budoucnosti představil světoznámý režisér Steven Spielberg společně s vývojáři Lexusu ve filmu Minority Report, který se odehrává v roce 2054. Lexus pro rok 2054 je supersportovní dvoumístný vůz s muskulaturním designem, dopředu posunutou kabinou pro cestující a minimálními převisy karoserie. Díky agresivnímu designu a odvážným proporcím přitom není hned jasné, kde má vůz příď a kde záď. Fascinující supersport je doslova nabitý špičkovou technikou. Speciální systém například mění barvu karoserie podle nálady řidiče nebo jeho oblečení, komponenty karoserie jsou vyrobeny ze speciální oceli vyztužené uhlíkovými vlákny s pamětí. Při poškození se tak karoserie sama vrátí do původního tvaru. Ani na kolech se nešetřilo, jsou rovnou dvaadvacetipalcová. O pohon se stará za sedadly uložený elektromotor s výkonem 670 koní, napájený z palivových článků. Těm dodávají energii solární panely na střeše vozu. Podvozek je z titanu, pérování a tlumení je adaptivní a podobně jako světlá výška se plynule přizpůsobuje rychlosti jízdy a vozovce. Údržba a opravy se odehrávají při parkování, nehodám brání speciální systém s infračervenými paprsky. Řada prvků se ovládá hlasem nebo dokonce jen gesty, odemknutí a nastartování je možné až po kontrole řidičovy DNA. Ve výbavě nechybí počítač s internetem a patřičnou porcí zábavy, pohodlí při parkování zvyšuje systém, který s vozem sám zajede do garáže a poté jej opět přistaví. A protože i v budoucnosti asi budou na silnicích kaluže a špína, má futuristický Lexus ještě jednu lahůdku – systém automatického čištění.

„i“
Dalším konceptem značky tří diamantů, který měl světovou premiéru už v září 2003 na autosalónu IAA ve Frankfurtu, je jiný zástupce segmentu takzvaných microcars, vůz s označením „i“. V Tokiu si získal velkou pozornost, mimo jiné také proto, že naznačil směr, jakým se bude tento segment v příštích letech ubírat. Při I ekotestu uspořádaném letos německým autoklubem ADAC dosáhl | KONCEPT „i“ průměrné spotřeby 4,1l/100 km. = Díky velice nízkému obsahu škodlivin ve výfukových plynech získal s tento prototyp 48 z 50 možných bodů hodnocení ekologických vlastností a celkově jako první vůz vybavený klimatizací získal maximální počet pěti hvězdiček v tomto testu. V testu probíhajícím podle evropské normy ECE dosáhl tento automobil průměrné spotřeby 3,8l/100 km a spolu s naměřenou hodnotou CO2 ve výfukových plynech (90g/km) splnil s rezervou kritéria takzvaných »třílitrových« vozů – tu se dosud podařilo splnit pouze vozidlům poháněným dieselovými agregáty. Koncept „i“ pohání zážehový tříválec s variabilním časováním ventilů MIVEC o objemu 999 cm3 a výkonu 50kW (68k). Automatický systém vypínání motoru při zastávkách (Start/Stop System) přispívá rovněž k nízké spotřebě paliva. Podle šéfdesignéra Mitsubishi Oliviera Boulaye dojde ještě před zahájením sériové výroby k menším úpravám interiéru, ovšem vnější tvar už zůstane zachován.

OPEL
Opel Frogster
Svěže zelený (jako legendární Opel Laubfrosch – Rosnička z dvacátých let) je prototyp Frogster. Přehodnocuje zažité postupy v konstrukci malých vozů. Je provokativní a zároveň vstřícný, blízký především dnešní mládeži. Namísto obvyklé střechy je jenom 3,7 m dlouhý prototyp vybaven unikátním rolovacím krytem, který slouží jako střecha i víko zavazadlového prostoru a je ovládán pomocí elektromotoru. Lamelový rolovací kryt chrání interiér vozu před nepřízní počasí a svojí funkcí se podobá stahovacím textilním střechám konvenčních kabrioletů. Kryt je namontovaný do zadní části vozu a při rozbalování se jeho volný konec posouvá vpřed ve dvou kolejničkách umístěných ve výšce boků vozu. Rolovací kryt, zcela nový prvek v konstrukci automobilů, prošel velmi náročným testováním – stejný kryt se například používá na bocích hasičských aut, kde chrání záchranářské vybavení ukryté ve skříni vozu. Díky možnosti individuálně překlápět všechna čtyři sedadla může řidič pouhým stisknutím tlačítka ovládajícího elektromotor přeměnit koncept Frogster do podoby jedno nebo dvousedadlového roadsteru, tří nebo čtyřsedadlového kabrioletu nebo praktického pick-upu. Shrnovací kryt je široký 1,3 m a dokáže se natáhnout do délky až tří metrů. Druhým unikátním prvkem jasně zeleného přizpůsobivého prototypu Frogster je malý počítač PDA (Personal Digital Assistant), který může být zasazen do speciální konzole v palubní desce. Počítač PDA slouží nejenom jako obvyklý osobní computer, ale ovládá i funkci rolovacího ochranného krytu a zastává i roli elektronického klíče od vozu – protože miniaturní počítač PDA je vyjímatelný ze svého uložení v palubní desce, má řidič stále nejdůležitější prvek Frogsteru stále u sebe v kapse. Za jízdy – po zasazení do palubní desky – slouží počítač PDA jako displej zobrazující funkce autorádia nebo klimatizační jednotky. V současné době Opel neplánuje, že by koncept Frogster připravoval pro zavedení do sériové výroby, účelem prototypu bylo vyzkoušet si v praxi využitelnost některých nových nápadů a otestovat jejich přijetí u dnešní mladé generace.

FANTASTICKÉ DROBNOSTI
Městské vozítko z hliníku a plastů Effis je poháněné palivovými lithiovými články. Jeho interiér je variabilní: když je palubní deska vysunutá, vejde se dovnitř řidič a spolucestující, pokud se zasune, lze sedačku spolujezdce posunout vpřed a na zadní sedadlo se vejde ještě dospělý pasažér a dítě.

PEUGEOT
Peugeot 4002
Na loňském autosalonu v Ženevě byl slavnostně vyhlášen vítěz 2. ročníku designérské soutěže Peugeot. Stal se jím Stephane Schulz z Německa s návrhem pojmenovaným »Peugeot 4002«. Koncept Coupé Peugeot připomíná svými liniemi slavný Peugeot 402, předsunutým předním ochranným sklem a k němu vybroušeným stylem jako synonymem dynamismu se výrazně obrací do budoucnosti.

TOYOTA – Fine-N
Koncept naznačující budoucí vývoj automobilového průmyslu je poháněn palivovými články v podlaze. Minivan má u každého kola elektromotor a všechno je v něm řízeno elektronicky. Samozřejmým vybavením je klimatizace a navigační systém.

SUZUKI – S-Ride
Se zajímavým řešením vozítka do města přišla automobilka Suzuki.
Autíčko S- RIDE je stejně jako většina malých vozů Suzuki poháněno tříválcem o objemu 660 ccm, řidič a jeho spolujezdec sedí v tandemu za sebou.

Suzuki – Mobile Terrace
Šestimístný vůz s pohonem na palivové články připomíná díky velkým oknům pojízdnou terasu. Po zastavení lze celou palubní desku sklopit a proměnit na stůl nebo odkládací desku.

HONDA – Kiwami
Nezvykle široká a hranatá Honda Kiwami představená na tokijském Autosalónu jezdí na elektřinu vyráběnou z vodíku v palivových článcích.

PEUGEOT
Pojetí Peugeotu u vozidla HOGGAR se pohybuje po území extrému. Představte si vozidlo, které je opatřeno dvěma motory HDI FAP, jedním vpředu a druhým vzadu, vyvíjejícími dohromady výkon cca 360 ks fenomenálním točivým momentem 800 Nm! Vůz je kratší než 4 m s rozvorem 2 m a výškou 1,48 m. Kapota vyrobená z uhlíkových vláken pokračuje v linii, která ji dovede doslova do kabiny tak, že proniká předním sklem dvěma zakulacenými nosníky. Vůz zaujme na první pohled dvěma výfukovými trubkami z nerezu. Ty jsou pojaté stejně jakou motocyklů, velmi stylové a umožňující jasně rozlišit každou jejich součást, včetně filtru částic. Vozidlo HOGGAR, které bylo konstruováno pro přepravu dvou osob, vyzývá své pasažéry, aby zaujali místa dveřmi, které se otevírají jako poloviční krovky. Vnitřní řešení vozidla HOGGARse inspiruje světem high tech, kde se harmonicky kombinují vkládané hliníkové a kožené prvky. Sedadla HOGGARU jsou vytvořená ve velmi sportovních přírodních formách, vybavená bezpečnostní pásem s navíječi a opatřena pružnou kůží, která působí luxusně a zajišťuje maximální pohodlí. V přístrojové desce jsou integrované dva centrální ciferníky přístrojů, které informují o režimu každého z obou motorů. Na konzole je dotykový displej, spojený s počítačem řídicí GPS pro sledování azimutu, tachometr, sklonometr a zařízení na čtení souborů MP3.

 

Související články
ThinkOrbital, vesmírný startup spoluzaložený Vojtěchem Holubem, za pár dní vypustí experimentální satelit s revoluční vesmírnou stavební technologií. Cílem mise je otestovat sváření, řezání a rentgenovou inspekci pomocí elektronového paprsku. Satelit o váze 45 kilogramů dopraví na oběžnou dráhu Země raketa Falcon 9 společnosti SpaceX z Kalifornie. Letos v květnu ThinkOrbital provedl historicky první autonomní svařování […]
Objevy Technika 19.12.2024
Časopis Science, jedna z nejprestižnějších vědeckých platforem, zařadil do svého přehledu 10 nejvýznamnějších objevů roku 2024 hned dva, na nichž se podíleli čeští vědci. V kategorii fyziky zaujal objev altermagnetismu, nového typu magnetismu, a v oblasti medicíny byla oceněna průlomová injekční léčba HIV s 99,9% účinností, na níž pracoval i český vědec. O výzkumu altermagnetismu, […]
Češi za rok najedou téměř 76 miliard kilometrů. Ukázala to analýza, kterou pomocí dat z STK zpracoval odborný datový tým společnosti Cebia, která je známá především tím, že pomáhá motoristům bojovat proti podvodům při prodeji ojetin prostřednictvím kontroly jejich historie. Hypoteticky se tak Češi ročně dostanou 515krát ke Slunci, 197 tisíc krát k Měsíci či […]
NOVINKY Objevy Technika 12.12.2024
Robotika opět pokročila na další úroveň. Vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT vyvinuli systém, díky kterému se humanoidní roboti mohou pohybovat mezi lidmi přirozeně a bezpečně. Třeba i hrát stolní hry. Tento přelomový algoritmus, nazvaný Harmonious, umožňuje humanoidům nejen reagovat na své okolí, ale také být empatickými společníky, kteří v reálném čase přizpůsobují své pohyby aktuálním […]
Společnost Honda představila robota vybaveného umělou inteligencí, který zlepšuje náladu dětí během dlouhodobé léčby a přináší revoluci do nemocniční péče. Ve Fakultní nemocnici Virgen del Rocío v Seville se odehrává revoluce v péči o malé pacienty. Společnost Honda zde ve spolupráci s místními odborníky představila robota „Haru“, navrženého speciálně pro děti podstupující dlouhodobou léčbu. Haru […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz