Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius.
Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší techniku, lepší spotřebu. Ale protože stejný hybridní systém dostala i Corolla, seznali inženýři, že nejnovější Prius musí být jiný.
A tak pátá generace je v Evropě, i na českém trhu, nabízená výhradně jako plug-in hybrid, čemuž odpovídá i cenovka (testovali jsme model za 1 150 000 korun, pozn. red.).
Jeho Výsost Prius
Toyota doposud po celém světě prodala přes 23 milionů elektrifikovaných vozů s hybridním nebo plug-in hybridní pohonem, z toho samotný Prius tvořil přes 5 milionů aut.
Od svého uvedení v roce 1997 je široce oceňován pro svoji hospodárnost, ne však pro jízdní schopnosti. Pátá generace je však jiná, s naprosto jiným potenciálem. Vlastně je to nejvýkonnější a nejhospodárnější plug-in hybrid (na světě), se kterým je radost jezdit.
Srdcem auta je spalovací motor o objemu 2,0 litru s výkonem 152 koní (112 kW) a velmi vysokou termodynamickou účinností (41 %). Jednotka spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 163 koní (120 kW). Maximální systémový výkon tak činí 223 koní (164 kW).
Systém používá i novou jednotku řízení energie (PCU), jejíž součástí je integrovaný vysoce výkonný měnič DC-DC (nezbytný k úpravě napětí), který díky změně frekvence snižuje hladinu hluku v kabině. Jednotka je zabudována přímo na převodovce a disponuje 120 % výkonu předchozího provedení.
Samotná převodovka je o 60 % výkonnější než v případě předchůdce, přestože je díky tvarové optimalizaci o 20 % lehčí.
Lithium-iontová baterie s kapacitou 13,6 kWh vykazuje vyšší hustotu energie při nárůstu kapacity o 50 % i přes pokles počtu článků o 30 %, díky čemuž je bateriový modul kratší, a bylo tak možné jej zabudovat do prostoru pod zadními sedadly.
Čistě elektrický dojezd až 86 km umožňuje zvládat většinu každodenních potřeb bez použití spalovacího motoru. Na delších trasách nebo všude tam, kde nabíjení jednoduše není možné, přichází plug-in hybridní pohon s vylepšeným výkonem a ultra nízkými emisemi CO2, které v kombinovaném režimu podle WLTP činí pouze 11 g/km – doposud nejméně v rámci této modelové řady.
V Guinnessově knize rekordů
Prius a s plnou baterkou v reálném provozu okresek, měst a dálnice dokáže projet nádrž s neuvěřitelnou spotřebou pod 3,5 litru/100 km. To byl náš údaj.
To v Americe měli o litr lepší hodnoty, když tamní model ujel trasu z Los Angeles do New Yorku s průměrnou spotřebou 2,52 l/100 km, čímž výrazně vylepšil dosavadní nejlepší výsledek a vysloužil si zápis do Guinnessovy knihy rekordů.
Řidičem byl Wayne Gerdes, který se specializuje na dálkové úsporné jízdy. Po 3211,7 mil (5168,7 km) dlouhé cestě se Prius potýkal s různorodými podmínkami na silnici i s různým počasím. Vystoupal do nadmořské výšky 2133 metrů a v Mohavské poušti se musel vypořádat s vedrem dosahujícím více než 40 stupňů Celsia.
Cesta trvala týden a Gerdes na ní dosáhl průměrné spotřeby 93,158 mpg (2,52 l/100 km). Zlepšil tak předchozí rekord o téměř 0,6 l/100 km.
Baterky a soláry
Snahu o maximální efektivitu dokládá příplatkové řešení v podobě fotovoltaických článků na střeše vozidla. Nabíjecí výkon panelu narostl ze 179 W na 185 W, přičemž články nyní dokážou denně vyprodukovat elektřinu k prodloužení elektrického dojezdu až o 8,7 km (na základě průměrné intenzity slunečního záření v japonském městě Nagoya).
Při zhruba týdenním parkování vozidla je tak možné baterii vozidla plně dobít. Střecha je přitom nyní o něco menší, ale díky novým fotovoltaickým článkům se celková účinnost zvýšila o více než 15 %.
Díky nárůstu kapacity baterie dále bylo možné implementovat funkci pro intenzivnější rekuperaci energie (Regeneration Boost), která stojí za výraznějším zpomalováním a účinnějším získáváním energie. Řidič může volit ze tří různých režimů rekuperace (slabý, střední nebo silný), a vychutnávat si tak uvolněnou jízdu, kdy až v 80 % případech zpomalování není vůbec zapotřebí používat brzdový pedál.
Předvídáme…
K ještě nižší spotřebě paliva přispívá i nový systém předvídání ‚Predictive Efficient Drive‘, který analyzuje řidičovy pravidelné trasy i způsob jízdy a automaticky optimalizuje používání režimu elektrické jízdy ve prospěch co nejnižší spotřeby.
Dále na základě údajů z navigace rozpoznává místa, kde se zpravidla prudce brzdí, a automaticky zde intenzivněji využívá rekuperaci k maximálnímu využití kinetické energie pro dobíjení. Když se blíží dálnice nebo stoupání s vyššími nároky na spotřebu energie, systém aktivně volí režim Hybrid, aby zajistil dobití baterie ještě před nárůstem odběru elektřiny, čímž pomáhá snižovat celkovou reálnou spotřebu vozidla.
S dalšími získanými údaji a narůstajícím počtem ujetých kilometrů je systém stále účinnější, a umožňuje tak efektivněji využívat elektrifikovaný pohon.
Toyota Prius Plug-in Hybrid
cena: od 929 000 Kč
motor: R4 o objemu 2,0 l + elektromotor
max. výkon: 112 kW (152 k)
baterie: lithium-iontová s kapacitou 13,6 kWh
max. výkon elektromotoru: 120 kW (163 k)
celkový systémový výkon: 164 kW (223 k)