Omezení rychlosti na 30 km/h vede podle nového výzkumu k sedmatřicetiprocentnímu poklesu úmrtí při dopravních nehodách. Kromě toho se při takovém snížení rychlosti snižuje jak hluk, tak i emise a spotřeba paliva..
Studie, jejíž autory jsou řečtí vědci George Yannis a Eva Michelaraki, se zaměřila na kvantifikaci v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, energie, dopravy, obyvatelnosti a zdraví před a po postupném zavedení městských omezení rychlosti na 30 km/h.
Výsledky ze 40 různých evropských měst (včetně Paříže, Londýna, Curychu, Bruselu nebo Helsinek) ukázaly, že snížení rychlosti na 30 km/h vedlo k sedmatřicetiprocentnímu poklesu úmrtí při dopravních nehodách a celkově bylo o 23 procent méně dopravních nehod.
Kromě toho se o 18 % snížily emise, o 2,5 dB hluk a o 7 % spotřeba paliva, přičemž průměrná rychlost dopravy se měnila jen velmi málo.
Při výzkumu byla použita metoda kvantitativního přístupu spolu s kvalitativním hodnocením. Celoměstské omezení rychlosti na 30 km/h zavádí čím dál více měst. Už v roce 2020 zavedly tento limit Helsinky.
Cílem bylo zvýšit bezpečnost pro chodce a cyklisty, kteří se v městském prostředí často pohybují. V lednu 2021 ve většině svých ulic zavedl maximální třicetikilometrovou rychlost i Brusel. Tento krok byl součástí širší strategie zklidňování dopravy a zlepšení bezpečnosti, kvality ovzduší a obytných podmínek ve městě.
Od srpna 2021 platí celoměstský limit 30 km/h i na většině pařížských silnic. Výjimku tvoří hlavní dopravní tepny a některé další specifické ulice.