Domů     Technika
Mercedes provedl první veřejný čelní náraz dvou elektromobilů
Jan Zelenka 23.11.2023

Mercedes-Benz uspořádal globálně vůbec první veřejný nárazový test dvou elektromobilů, aby prokázal bezpečnost těchto vozů v podmínkách, které se co nejvíce blíží reálným střetům na silnici.

Mercedes-Benz provedl první veřejný čelní náraz dvou elektromobilů. EQA se srazil s SUV EQS. Foto: Mercedes-Benz

Zatímco u standardních bezpečnostních testů, jako je Euro NCAP, naráží vozík o hmotnosti 1 400 kg polovinou své deformovatelné hliníkové přídě do zkoušeného vozu, test stuttgartské automobilky proběhl za mnohem přísnějších podmínek.

Model EQA o hmotnosti kolem 2,2 t a výrazně těžší luxusní vůz EQS SUV vážící tři tuny se střetly polovinou přídě, když měly oba na rychloměru 56 km/h. Výsledkem je mnohem těží náraz, než kolik vyžadují zákonné předpisy.

Přestože zveřejněná videa ukazují prudký střet, experti automobilky zhodnotili výsledky velmi pozitivně. Kabiny obou vozů zůstaly neporušené, u střešních sloupků nedošlo k deformaci a také dveře bylo možné otevřít. Vysokonapěťový palubní systém se v obou vozech samočinně odpojil.

Test sloužil jako demonstrace bezpečnosti elektrických aut a baterií. Foto: Mercedes-Benz

Muž a žena ze silikonu

Při testu byly využity nejmodernější figuríny, a to jak typického muže, tak velmi malé ženy – cílem bylo ověřit, že vozy nabízejí maximální bezpečnost osobám s rozdílnou postavou. Na sedadlo řidiče proto v obou elektromobilech „usedly“ ženské modely Hybrid III 5th Percentile Female s výškou 1,5 m a hmotností 49 kg – podle statistik je pouze pět procent žen na světě menších nebo lehčích.

Na sedadle spolujezdce se nacházela figurína Hybrid III 50th Percentile, jež hmotností 78 kg představuje průměrného muže.

Mercedes-Benz provedl test v Technologickém centru pro bezpečnost vozidel v Sindelfingenu, které je jedním z největších a nejmodernějších zařízení svého druhu na světě. Automobilka zde ročně realizuje až 900 crashtestů.

Oddělení pro výzkum nehod, založené v roce 1969, analyzuje dopravní nehody vozidel Mercedes‑Benz. Cílem je pochopit, jak k nehodám dochází a které bezpečnostní systémy jim mohly zabránit nebo snížit jejich závažnost.

Model EQA o hmotnosti kolem 2,2 t a výrazně těžší luxusní vůz EQS SUV vážící tři tuny se střetly polovinou přídě. Foto: Mercedes-Benz

Vysoká úroveň aktivní a pasivní bezpečnosti je dlouhodobě jednou z klíčových vlastností vozů Mercedes-Benz, a platí to i pro stále populárnější elektromobily na českém trhu. Dle přehledu registrací Svazu dovozců automobilů v ČR 9/2023 je Mercedes-Benz za první tři čtvrtletí s 312 registrovanými elektromobily a 55% meziročním nárůstem na 5. místě celkově mezi všemi značkami v ČR.

Cílem bylo ověřit, že vozy nabízejí maximální bezpečnost osobám s rozdílnou postavou. Foto: Mercedes-Benz
Související články
Příroda Technika 2.6.2025
Světově unikátní způsob dlouhodobého uchování léčivých bylin vyvinuli čeští odborníci z Národního centra zemědělského a potravinářského výzkumu (CARC). Zpracování do tzv. bylinných homogenátů zajistí, že cenné látky obsažené v rostlinách neztratí ani po několika letech skladování v chladu na kvalitě. Nová technologie se již uplatnila v prvních volně prodejných potravinách. Čerstvé byliny mají omezenou životnost. Samotná rostlinná pletiva ohrožují […]
Technika 2.6.2025
Společnost NET4GAS oznámila, že se podílela na úspěšném dokončení studie k ambicióznímu projektu vodíkového koridoru, který má propojit jihovýchodní Evropu se středem kontinentu. Projekt, známý jako South-East European Hydrogen Corridor (SEEHyC), reaguje na rostoucí poptávku Evropy po čisté energii a má být uveden do provozu v roce 2029. Tento plánovaný koridor, dlouhý více než 3 […]
Troufalé cíle si žádají troufalá řešení, a k takovým bezpochyby projekt budoucího urychlovače částic FCC patří. Odhalení záhad temné hmoty a energie? Hledání nových částic či výroba milionů nepolapitelných Higgsových bosonů? Takové úkoly z říše fantazie se už možná brzy přesunou do reality – anebo také navždy zůstanou na papíře. Velký hadronový urychlovač (LHC), největší a nejvýkonnější […]
Mezi savci těžko najdeme tvora s dominantnějším mozkem. Ten delfíní může vážit až 1,7 kg, což je víc než u člověka. Tito inteligentní živočichové spolu komunikují cvakáním a hvízdáním a dokážou rozeznat svá vlastní „jména“. Díky pokroku v umělé inteligenci možná budeme moci jejich řeč brzy přeložit do lidské a naopak. Jsme jen krůček od mluvení se […]
Objevy Technika 22.5.2025
Výzkumný tým vedený prof. Pavlem Jungwirthem z Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR zjistil, že během procesu, kdy se kapalina mění z nekovu na vodivý kov, vzniká ještě jeden, zatím nepopsaný jev. Jedná se o fázi, kdy se systém spontánně velmi rychle přepíná mezi kovem a nekovem, aniž by vydržel v jednom z těchto […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz