Byl vyrobený v Sochaux někdy před rokem. Teď jel kolem na cestě do té nejmalebnější části Francie. Do země vína, levandulí, zámků a neskutečné atmosféry, do kouzelné Provence.
V dosud největším testu 21. Století jsme vyzkoušeli jedno z nejprodávanějších auto Evropy, SUV Peugeot 3008 ve verzi GT. A byla to opravdu mimořádná Grand Tour: Za 9 dní jsme projeli 7 zemí a urazili 3569 km.
Dokonalost na čtyřech
Peugeot 3008 GT má vzezření mnohem dražšího auta – je prokazatelně pohledný, dokáže být překvapivě ekologický a reprezentativně noblesní – i do Monaka. Podvozek se dokonale přizpůsobil zákrutám v okolí malebného Roussillonu, který patří mezi nejkrásnější vesnice Francie, a v Gordes, kde se natáčel i Dobrý ročník, ukázal perfektní ovladatelnost díky poloměru otáčení 10,7 m.
Navíc v sytě rudé barvě nádherně kontrastoval s levandulovými lány kolem městeček Lourmarin a Lacoste.
Síla volby
V Provence mají Francouzi všechno – kopce, moře, venkov, zámky. Nejlepší croissanty, hlemýždě, lanýže i žáby. Mají všechno, co si člověk může přát, a k tomu navíc vína a většinou nová auta… často Tesly, nejvíce ale Peugeoty.
„Jste Češi a máte francouzské auto, dobrá volba,“ říkala mi jedna paní ve vůní prosyceném Grasse, hlavním městě parfémů, „… a řídíte jako Francouzi,“ smála se v okénku, když jsem musel couvat desítky metrů ve velmi úzké uličce, aby mohla projet.
V Provence se tím víc couvá, čím větší máte auto. Takže řídit kompaktní crossover SUV segmentu C občas chce trochu zkušeností – tím spíš v centru Saint-Tropez, kde žije 5000 obyvatel, ale každý den přijede a připluje na 100 000 turistů.
Nejstarší stále fungující automobilová značka na světě Peugeot vyrábí kompaktní 3008 od roku 2016, za tu dobu si vydobylo uznání, stalo se bestsellerem v Evropě a získalo prestižní ocenění Car of the Year 2017.
To nový Peugeot 3008 přijel předloni jako dokonalé ztělesnění koncepce „Power of choice“. Síla volby. A že je na výběr. Vrcholem nabídky je pozoruhodně úsporná a výkonná verze Hybrid4 300 e-EAT8 s li-ion baterií s kapacitou 13,2 kWh a dojezdem čistě na elektřinu 59 km.
Pak tu jsou tříválcové benzíňáky a čtyřválcové diesely s pohonem dvou nebo čtyř kol.
Když 130 koní stačí
Právě univerzální nafťák 4×4 s motorem 1.5 BlueHDi a výkonem 96 kW (130 koní) spřažený s automatickou osmistupňovou převodovkou a krouťákem 300 Nm byl „naší volbou“. Vzhledem k očekávanému nájezdu. Plně naložený v kufru (až 591 l) a hlavně v kabině (4 dospělí) zvládl přes 3500 km s průměrnou rychlostí 67 km/h a především s kombinovanou spotřebou 5,7 litru. Velmi slušné.
Plné auto systému pro ochranu
“Síla rozumné volby” to byla i proto, že sedačky 3008 GT patří k tomu nejlepšímu a nejpohodlnějšímu z běžných aut, do čeho muže řidič na tisíce kilometrů při Grand Tour zabořit hýždě. Pohodlný posez pak umocní velmi příjemně tvarovaný malý volant a infotainment s rychlým ovládáním tlačítek a dotykové obrazovky.
Nová 3008 má rovněž rozšířené rozpoznávání dopravních značek (stop, zakázaný směr jízdy, zákaz předjíždění, …), což na okreskách mezi Saint Tropez a Cannes oceníte. K tomu má přední a zadní 360° kameru, a systém, který sleduje pozornost řidiče, a hlídá jeho bdělost při rychlostech nad 65 km/hod pomocí analýzy mikropohybů volantu.
A pak je tu něco, co vědci kdysi vynalezli pro armádu, následně inženýři zavedli do prémiových vozů, a teď to něco dorazilo i do segmentu kompaktních SUV – noční vidění (Night Vision). Umožňuje rozpoznat osoby a zvířata před vozem ve tmě nebo v podmínkách s nízkou viditelností.
Systém funguje na dálku až 200–250 m, tedy na asi 20 % procentech rovinek v Provence – zbytek jsou zatáčky. Infračervené záběry zobrazuje na digitálním přístrojovém panelu v zorném poli řidiče. Vyzkoušeli jsme si to, funguje to, ale ne na netopýry v okolí Grasse.
Ti Francouzi…
Kousek od Lourmarinu ve vnitrozemí pokryté fialovými lány levandulí jsou silnice tak úzké, že se sem vejde právě jen jedno auto. Do toho centrum v Nice a Cannes, jednosměrky Avignonu nebo Nimes, přeplněné Saint-Tropez.
To vše je spíš dělané na menší auta typu Peugeot 208/2008, ale i díky systémům, kamerám se ani s 3008 nemusíte bát. A když už musíte sjet do příkopu kvůli další 3008, hodí se mít 4×4. Využili jsme i systém automatického nouzového brzdění, který rozpoznává chodce a cyklisty, a to ve dne i v noci, v rychlosti 5–140 km/hod. Protože Francouzi velmi rádi jezdí na kole.
Databox
9 dní
7 zemí
3569 km
spotřeba: 5,7 l/100 km
Průměrná rychlost: 67 km/h
Rozměry (d/š/v): 4447/1906/1624 mm
Cena: od 930 000 Kč