Domů     Technika
Plynulá doprava: Budou mít semafory v budoucnu čtvrtou barvu?
Zdroj: Pixabay

Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody..

Autonomní vozidla (AV) brázdí silnice po celém světě ve stále hojnějším počtu. A vývoj jde nezadržitelně kupředu, takže těchto vozidel bude nejenom více, ale budou také mnohem sofistikovanější (existuje šest úrovní autonomie).

V souvislosti s těmito výhledy se experti zamýšlejí nad tím, jak zařídit, aby na cestách nevznikal chaos. Může dojít třeba i ke změně barev na semaforech.

Jedno světlo navíc

Po desetiletí jsme zvyklí, že semafory mají tři barvy: zelenou, žlutou a červenou. V hypotetické budoucnosti by mohly mít nainstalovanou i bílou barvu. Navrhují to výzkumníci z americké North Carolina State University a podle nich by tato inovace mohla pomoci redukovat intenzitu a trvání dopravní zácpy i jejich celkovou tvorbu a také pomoci snížit spotřebu pohonných hmot.

Jak by to celé fungovalo? Červená barva by stále znamenala povinnost zastavit a zelená možnost pokračovat v cestě. A bílé světlo by bylo znamením pro lidské řidiče, aby se zaměřili na auto před sebou. Tento koncept využívá výpočetní výkon autonomních vozidel, která by v určitém rozsahu bezdrátově komunikovala mezi sebou i se semafory na křižovatkách, což by umožnilo efektivněji koordinovat dopravní tok i doporučit optimální rychlost.

Čím více, tím lépe

Všichni lidé za volantem by byli prostřednictvím bílého světla informováni, aby následovali auto před sebou, co se týká zastavení nebo pokračování v jízdě. Jakmile počet AV na dané křižovatce klesne pod určitou hranici, semafory se vrátí ke své běžné tříbarevné signalizaci.

V simulovaných modelech bylo prokázáno, že autonomní vozidla zlepšují plynulost dopravy sama o sobě a přidané bílé světlo na semaforu by jejich pozitivní vliv na dopravní situaci dále zvýšilo. Odborníci přišli na to, že čím vyšší je procento AV na křižovatce, tím rychleji se provoz pohybuje s možným zlepšením v rozmezí od 40 do 99 %, pokud jde o zmírnění celkového zpomalení.

Výzkumníci poznamenávají, že když počet samořiditelných aut na křižovatce přesáhne 30 %, zlepšení se stane významnějším. Se 70 % AV v provozu může křižovatka běžet jako plně automatizovaný „režim bílé fáze“.

Jak a kde začít?

Tato studie navazuje na předchozí výzkum z roku 2020 provedený stejným týmem, kdy byl dopravní tok řízen centrálním počítačem propojeným s křižovatkou a potřebné výpočty mohly spravovat samotná autonomní vozidla.

Modernizace každé silniční křižovatky by samozřejmě vyžadovala čas i peníze, ale vědci se domnívají, že určité aspekty řešení zahrnujícího bílé světlo na semaforu by mohly být implementovány relativně snadno.

Dalším krokem vpřed by byly zkušební inovované semafory v některých předem vytipovaných místech. Mohlo by jít například o lokality, kde dochází k velkému objemu provozu užitkových vozidel. Experti tvrdí, že realizace pilotního projektu v takovém prostředí by bylo velkým přínosem pro komerční dopravu, například v blízkosti přístavů.

Autor: Kateřina M. Košutová

Související články
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
Technika Vesmír 23.6.2025
Na mezinárodní přehlídce Paris Air Show předvádí česká firma Radalytica inovativní robotický systém RadalyX, který dokáže zrentgenovat celé letadlo přímo v hangáru. Využívá nejmodernější částicové detektory a dokáže zobrazovat složitou vnitřní strukturu výrobků. Díky přenosnosti a vysoké mobilitě robotických ramen už tak nemusí majitel vozit stroj do laboratoře ani jej rozebírat či rozřezat. Typickým příkladem […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz