Domů     Technika
Plynulá doprava: Budou mít semafory v budoucnu čtvrtou barvu?
Zdroj: Pixabay

Už děti vědí, co znamenají tři barvy na semaforu. Ale co kdyby se na něm najednou objevilo i bílé světlo? Není vyloučeno, že se to stane a výzkumníci horlivě zvažují, kdy a jak ho prosadit. Souvisí s autonomními vozidly a i pro ta obyčejná by prý mohlo mít jen samé výhody..

Autonomní vozidla (AV) brázdí silnice po celém světě ve stále hojnějším počtu. A vývoj jde nezadržitelně kupředu, takže těchto vozidel bude nejenom více, ale budou také mnohem sofistikovanější (existuje šest úrovní autonomie).

V souvislosti s těmito výhledy se experti zamýšlejí nad tím, jak zařídit, aby na cestách nevznikal chaos. Může dojít třeba i ke změně barev na semaforech.

Jedno světlo navíc

Po desetiletí jsme zvyklí, že semafory mají tři barvy: zelenou, žlutou a červenou. V hypotetické budoucnosti by mohly mít nainstalovanou i bílou barvu. Navrhují to výzkumníci z americké North Carolina State University a podle nich by tato inovace mohla pomoci redukovat intenzitu a trvání dopravní zácpy i jejich celkovou tvorbu a také pomoci snížit spotřebu pohonných hmot.

Jak by to celé fungovalo? Červená barva by stále znamenala povinnost zastavit a zelená možnost pokračovat v cestě. A bílé světlo by bylo znamením pro lidské řidiče, aby se zaměřili na auto před sebou. Tento koncept využívá výpočetní výkon autonomních vozidel, která by v určitém rozsahu bezdrátově komunikovala mezi sebou i se semafory na křižovatkách, což by umožnilo efektivněji koordinovat dopravní tok i doporučit optimální rychlost.

Čím více, tím lépe

Všichni lidé za volantem by byli prostřednictvím bílého světla informováni, aby následovali auto před sebou, co se týká zastavení nebo pokračování v jízdě. Jakmile počet AV na dané křižovatce klesne pod určitou hranici, semafory se vrátí ke své běžné tříbarevné signalizaci.

V simulovaných modelech bylo prokázáno, že autonomní vozidla zlepšují plynulost dopravy sama o sobě a přidané bílé světlo na semaforu by jejich pozitivní vliv na dopravní situaci dále zvýšilo. Odborníci přišli na to, že čím vyšší je procento AV na křižovatce, tím rychleji se provoz pohybuje s možným zlepšením v rozmezí od 40 do 99 %, pokud jde o zmírnění celkového zpomalení.

Výzkumníci poznamenávají, že když počet samořiditelných aut na křižovatce přesáhne 30 %, zlepšení se stane významnějším. Se 70 % AV v provozu může křižovatka běžet jako plně automatizovaný „režim bílé fáze“.

Jak a kde začít?

Tato studie navazuje na předchozí výzkum z roku 2020 provedený stejným týmem, kdy byl dopravní tok řízen centrálním počítačem propojeným s křižovatkou a potřebné výpočty mohly spravovat samotná autonomní vozidla.

Modernizace každé silniční křižovatky by samozřejmě vyžadovala čas i peníze, ale vědci se domnívají, že určité aspekty řešení zahrnujícího bílé světlo na semaforu by mohly být implementovány relativně snadno.

Dalším krokem vpřed by byly zkušební inovované semafory v některých předem vytipovaných místech. Mohlo by jít například o lokality, kde dochází k velkému objemu provozu užitkových vozidel. Experti tvrdí, že realizace pilotního projektu v takovém prostředí by bylo velkým přínosem pro komerční dopravu, například v blízkosti přístavů.

Autor: Kateřina M. Košutová

Související články
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
V našich domácnostech se nachází spousta drobných zařízení, jako jsou alarmy či senzory, ve kterých je třeba pravidelně vyměňovat baterie, aby fungovaly. Nově vyvinuté „solární“ panely by je mohly napájet energií získanou pouze z vnitřního osvětlení interiéru. „Miliardy zařízení, která vyžadují malé množství energie, se spoléhají na výměnu baterií – což je neudržitelná praxe. Toto […]
Laser, který by i jen svým odrazem mohl poškodit zrak, a přesto vznikl jako studentský projekt v rámci výuky. Na Fakultě elektrotechnické ČVUT v Praze se v kurzu Jak vyrobit (téměř) cokoli studenti a studentky učí převádět své nápady ve skutečnost – bez ohledu na to, jestli výsledkem bude užitečný produkt, osobní výzva nebo jednoduše […]
Společnosti MAN a Dettendorfer zavádějí v rámci pilotního projektu bezemisní noční logistiku na mezinárodní dopravní tepně vedoucí přes Brennerský průsmyk. Elektrické nákladní vozy mohou být důležitou součástí nákladní dopravy přes Alpy. Po čtyři týdny v červenci a srpnu testují společnosti MAN Truck & Bus a Spedition Dettendorfer v rámci pilotního projektu noční provoz plně elektrických nákladních vozidel na trase mezi bavorským […]
Sklo je hojně využívaný materiál, nejen v oknech domů, ale například i v solárních panelech, sklenících či automobilech. Problém však představují nánosy prachu. Jejich smývání z oken ve velkých výškách je nebezpečné a drahé, v pouštích zase může prach snížit výkon solárních panelů až na polovinu. Naštěstí do hry vstupuje novinka – sklo, které se […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz