Automobilka, která vyvíjí a vyrábí první český hypersport Praga Bohema, uvádí na trh i výjimečnou jednostopou záležitost. Tahle motorka váží pouhých 142 kg, v rámu z chrom-molybdenové oceli je vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec o objemu 773 cm3 a vznikne jen 28 kusů. Praga ZS 800…
Mrkněte na to. Ještě jednou. A pak na design ikonického modelu Praga BD 500 (malý obrázek) z roku 1928. Jasný odkaz na minulost se špetkou klasické nostalgie. Tahle pragovácká novinka kombinuje celou řadu velmi náročných výrobních postupů s použitím špičkových materiálů, přitom ale zachovává charakter a do velké míry i designové detaily svého předchůdce.
Zpátky do minulosti
Bylo to tehdy v pražské Libni asi takhle… V roce 1927 došlo ke sloučení společností Praga a Breitfield-Daněk a už rok poté vyjel z továrny první model motocyklu Praga BD 500, jehož moderní design původně vytvořil mladý letecký konstruktér a vášnivý motocyklista Jaroslav František Koch.
Uběhlo 95 let výsledkem nadšení, lásky k technice, motocyklům a jejich historii je teď ZS 800, takový remake původního modelu BD 500.
Praga ZS 800 je mistrovskou ukázkou řemeslného zpracování. Kombinuje nejmodernější výrobní postupy a ultralehké materiály. V rámu z chrom-molybdenové oceli je uložený vzduchem chlazený čtyřtaktní paralelní dvouválec o objemu 773 cm3. Výkonná, klasicky tvarovaná pohonná jednotka s nízkou spotřebou je lehká a dokonale ladí s estetikou motorky.
Nabízí krásnou architekturu, která připomíná původní konstrukci motoru BD 500 s pohonem rozvodů pomocí královské hřídele. Přitom plní normu EURO 5.
Kola a rám
Samostatnou kapitolou jsou kola. Karbonové ráfky jsou ručně vyplétané a připomínají vzhled kol na původním modelu. Výroba jednoho kola zabere minimálně 75 hodin práce. Absolutní harmonii s koly pak dotváří hydraulické bubnové brzdy.
Do moderní doby se vrací i kyvná přední vidlice, jejíž v dnešní době neobvyklý a specifický design je možný vyrobit především díky pětiosému obrábění a chrom-molybdenové oceli. Ve vidlici je uloženo plně nastavitelné odpružení Öhlins s titanovou pružinou, které zajišťuje hladkou a exkluzivní jízdu.
Konstruktérské umění: Zvládnutí materiálů
Klíčový fakt pragovácké motorky je, že suchá hmotnost dosahuje pouhých 142 kg. Za to může i použití titanu v celé konstrukci. Z titanu jsou šrouby, matice, osy, čepy a šrouby podvozku a motoru. Také výfukový systém je plně titanový a díky tomu váží pouhých 4,8 kg – vybrané prvky byly zkonstruovány pomocí nejmodernějšího 3D tištěného titanu.
Během konstrukce modelu ZS 800 byly použity také další špičkové materiály, jako jsou duralové slitiny, ušlechtilá chrom-molybdenová ocel a kovaný karbon. Cit pro detail vyjadřuje i fakt, že na výrobu jednoho kusu motocyklu je třeba více než 300 hodin pětiosého obrábění.
Limitovaná série 28 motocyklů s prémiovou cenou 86 000 EUR je už nyní k objednání, dodávky začnou v polovině roku 2023.
Databox
Praga ZS 800
Cena: 86 000 eur
Motor: čtyřdobý paralelní dvouválec o objemu 773 cm3
Max. výkon: 50 k
Max. točivý moment: 65 Nm