Domů     Technika
Lexus NX: První v historii
Jan Zelenka 5.1.2023
foto: Lexus

Když jedna generace auta nahrazuje druhou, většinou jde o evoluci. Málokdo přistoupí k revoluci. Ale když už k ní přistoupí, tak má koukat, aby byla. A když už kouká, aby byla, tam má být něčím, co málokdy bývá – něčím mimořádným jako nový Lexus NX 450h+….

NX nepředstavuje nic menšího než skoro nové auto. A nic víc než první plug-in hybrid v historii značky!

Po všech stránkách jde o revoluční vývoj a počin, kde 95 % komponent vozidla bylo vyvinuto zcela nově. „Auto bylo navrženo v souladu s různorodými potřebami zákazníků z celého světa a ještě zvyšuje svoji atraktivitu cestou kompletní obměny svých silných stránek, kam patří elektrifikace, design, jízdní schopnosti a vyspělé technologie,“ vysvětluje hlavní konstruktér Takeaki Kato.

Nové srdce…

Tohle SUV je vůbec komplexní ambasador novinek – reprezentant proměny značky s širší nabídkou pohonů a vylepšených technologií. Základem je NX 350h se čtvrtou generací hybridního ústrojí s výkonem vyšším o 22 % při poklesu emisí o 10 %.

Avšak novinkou a hitem je NX 450h+, první plug-in hybridní Lexus, který nabídne 306 koní výkonu, dojezd na elektřinu 63 km a emise CO2 pod 40 g/km.

Kombinuje hybridní pohon se čtyřválcem 2,5 litru a dobíjecí lithium-iontovou baterií o nejvyšší kapacitě (18,1 kWh) v dané třídě. Permanentní pohon všech kol zajišťuje další elektromotor na zadní nápravě a ve výsledku i zrychlení z místa na 100 km/h v čase lehce přes 6 sekund.

Klíčovou předností plug-in hybridního elektrického pohonu je vysoká provozní hospodárnost i po vybití baterie. Zatímco řada konkurenčních systémů v takových situacích standardně přepíná na pohon pomocí spalovacího motoru, výchozím režimem NX 450h+ je hybridní pohon s autonomním dobíjením.

Vlastní průzkum Lexus ukazuje, že spotřeba paliva konkurenčních vozů po vybití baterie je v průměru cca o 30 % vyšší.

foto: Lexus

…nová architektura

Nová je také i architektura Tazuna – koncepce pojmenovaná podle japonského výrazu pro ovládání koně jezdcem prostřednictvím otěží. Zaměřuje se na přímou a intuitivní kontrolu nad vozidlem v souladu s principem „ruce na volantu, oči na silnici“.

A tak se na palubě nového NX zredukoval počet fyzických spínačů ze 78 na 45, navíc jsou seskupeny v určených zónách podle funkce. Pro nejčastěji používané funkce jsou i nadále k dispozici fyzická tlačítka ve prospěch rychlejšího a intuitivnějšího ovládání.

Tlačítka používaná během řízení jsou uspořádána kolem volantu; ovladače audiosystému a klimatizace byly soustředěny na obrazovce centrálního displeje; a ovládací prvky řízení, které lze používat u stojícího vozidla, se nacházejí na středovém panelu.

Omotenashi, Takumi a Fusuma

Design, kvalita a povrchové zpracování je samozřejmě dál ukázkou tradiční omotenashi (pohostinnosti), tedy snahu předvídat potřeby člověka a vyvolávat v něm pocit vítaného hosta cestou maximálního pohodlí.

Jedná se např. o uvítací osvětlení a posloupnost rozsvěcování při spouštění vozidla, resp. osobní uvítání na multi-informačním displeji před řidičem. Systém ambientního osvětlení umožňuje volit ze 64 barevných odstínů v závislosti na momentální náladě posádky.

Nové NX jako první model značky používá i elektronický zámek pro otevírání dveří. Systém nahrazuje tradiční vnitřní kliku dveří tlačítkovým spínačem, umístěným vedle loketní opěrky na panelu dveří. Snadný způsob ovládání jediným hladkým a jednoduchým pohybem se inspiroval tradičními posuvnými příčkami ‚fusuma‘ z japonských domácností.

Vylepšení se dočkalo i ovládání elektrického víka zavazadelníku, která je nyní tišší a rychlejší – doba otevírání i zavírání se zkrátila o polovinu, tedy přibližně na čtyři sekundy.

Tradiční je naopak nejvyšší úroveň zpracování interiéru – o to se starají řemeslní mistři Takumi s uplatněním lidského hmatu, sluchu a zraku.

foto: Lexus

Celý článek si můžete přečíst v časopise 21. STOLETÍ 2/2023, který vychází 16. ledna.

Související články
Technika 6.7.2025
V Číně se objevila nová a neobvyklá forma technologie „tap and pay“, která umožňuje zákazníkům platit pouhým naskenováním dlaně místo tradiční platební karty. Tuto biometrickou technologii poprvé uvedl internetový gigant Tencent a v posledních měsících se ji snaží co nejvíce rozšířit. Lidé, kteří novou technologií využívají, mohou zapomenout na peněženky a u pokladen nechat své […]
Objevy Technika 2.7.2025
Školní jaderný reaktor VR-1 na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze, známý jako „Vrabec“, v prosinci oslaví 35 let od svého spuštění. A protože takové výročí si zaslouží něco speciálního, otevře fakulta 8. října 2025 reaktor pro širokou veřejnost! Běžně se do reaktorové haly jen tak někdo nedostane – slouží hlavně studentům a […]
Do roku 2050 vzroste světová populace na 9,8 miliardy, přičemž 70 % z těchto lidí bude žít ve městech a jejich nejbližším okolí. Aby to bylo možné, je potřeba hledat inovativní řešení a dostupné technologie k přetvoření měst na chytrá města budoucnosti, která budou snižovat své dopady na životní prostředí a zároveň šetrně nakládat s […]
Když se řekne „atom“, naprosté většině lidí vytane na mysli malá sluneční soustava, tzv. Rutherfordův model. Možná kvůli tomu, že je všudypřítomný – esteticky rozvířené elektrony se staly symbolem ateistů, Mezinárodní agentury pro atomovou energii i TV seriálu Teorie velkého třesku. A to navzdory tomu, že je vadný – svět na něm vystavený by zkolaboval […]
Technika 28.6.2025
Led není jen voda v pevném skupenství, ale je to zároveň i záznamové médium budoucnosti. Vědci z Koreje, Číny a České republiky přišli s překvapivým způsobem, jak v ledu ukládat informace: skrze vzory vzduchových bublinek vznikajících při mrznutí. Ve studii zveřejněné v časopise Cell Reports Physical Science badatelé představili techniku, která by se bez nadsázky […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz