Ohlášení karantény i změny rozvrhu. Takové úkony lze pomocí nových informační systémů dělat ve vzdáleném přístupu během několika kliknutí. Vyšším odborným školám je firmy nabízejí i s úpravami pro jejich typ vzdělávání..
I když školy nyní formálně uzavřeny nejsou, od začátku školního roku už bylo v karanténě skoro dva tisíce tříd. Zájem o kvalitnější informační systémy, které s distanční výukou pomohou, proto stále roste.
K základním a středním školám se přidávají ve větší míře i vyšší odborné školy. Firmy jejich poptávce vycházejí vstříc a systémy ladí na míru jejich vzdělávacímu systému. „Ukazuje se, že vyšší odborné školy často pracují s velmi starými informačními systémy, které neumožňují třeba ani vzdálený přístup, protože nemají cloudový systém.
Nejsou flexibilní, a i malé změny se v nich dělají příliš komplikovaně,“ říká Roman Vejražka ze společnosti Unicorn, která nabízí systém Edookit.
Právě Unicorn si jako jeden z prvních všiml toho, že vyšší odborné školy na limity starých systémů naráží, a začal změny nabízet. „Dnes už si nás školy vyhledávají samy. Systém je pro ně upravený, pracuje s kredity, umí dělat online přijímací řízení a ze středních škol jsou jinak uzpůsobené i zkoušky během semestru,“ dodává Vejražka.
To kvituje i ředitel Vyšší odborné školy Volyně Jiří Homolka, který Edookit také využívá. Jeho škola nabízí studentům obory jako dřevěné konstrukce nebo pasivní a nízkoenergetické objekty. Právě díky upravenému informačnímu systému se podařilo kvalitu výuky během lockdownu udržet.
„Systémy jsme využívali už dříve, v distanční výuce jsme je jen zdokonalili, nakonec to fungovalo velmi dobře, i když klasickou výuku nic nenahradí,“ říká Homolka.
Chválí si zejména speciální funkce na zkoušení žáků. Učitelé totiž brzo zjistili, že studenti jsou v těchto technologiích napřed a informace si dokážou během testu snadno obstarat. „Systém ale umí zamíchat otázky, příklady, zkracovali jsme čas, neumožňovali jsme vracet se k příkladům a dávali jsme i několik různých zadání,“ vyjmenovává ředitel.
I když se ve Volyni nechtějí k distanční výuce vracet, v jiných školách právě probíhá projekt, který zkoumá, jestli by se studenti přece jen nemohli jeden den v týdnu učit z domova. Rozjelo ho samo ministerstvo školství, snahou je zjistit, jestli distanční výuka může zajistit stejné výsledky jako prezenční.
Mezi vybrané školy patří třeba VOŠ potravinářská v Kroměříži, která měla při distanční výuce za pandemie skvělé výsledky. Je jednou ze 72 škol, které byly do projektu vybrány.