Domů     Technika
Železnice v arktickém ledu extrémní lidské úsilí

komerční sdělení

Kanada je zemí, která patří ke kolébkám vlakové dopravy. Vždyť třeba kanadská pacifická železnice patří dlouhodobě ke snům mnoha kluků, kterým láska k vláčkům vydržela často až do dospělosti. My si však tentokrát povíme o jiné trati, která je ještě o něco extrémnější.

Tahle železnice nese název Ontario Northland a její druhý název, „arktický polární expres“, vás utvrdí v tom, že rozhodně není pro bábovky. I odlehlé osady severního Ontaria je čas od času třeba zásobovat, což byl hlavní důvod, proč se naši předkové do výstavby tratě vlastně pouštěli.

Zanechali nám tak dědictví, které je sice praktické, ale o které je třeba se starat. A to je obzvláště v zimním období dosti náročné.

Trať Ontario Northland začala být budována počátkem 20. století, přičemž hlavním cílem byl ekonomický rozvoj oblastí okolo jezer Timiskaming a Nipissing. Šlo zkrátka o to, aby byly osady kolem těchto jezer infrastrukturou propojeny s civilizací na jihu provincie.

Výstavba tratě však měla ještě další výhodu v tom, že při ní prospektoři našli cenné zásoby drahých kovů, mimo jiné zlata, stříbra, mědi a niklu. Díky dostupnosti po železnici navíc bylo snadnější začít v oblasti těžit dřevo.

Na kanálu Viasat Explore bude k vidění nový dokumentární seriál s všeříkajícím názvem Železnice v arktickém ledu, který diváky provede životními osudy lidí, kteří se rozhodli spojit s ontarijskou železnicí svůj pracovní, ale potažmo i osobní život.

Nikdo totiž neví, zda a kdy se vrátí z nebezpečné mise, kterou se v ledové pustině stává například i „pouhé“ řízení vlaku. V místech, kde teploty klesají pod -40 stupňů Celsia, je totiž už samotné přežití nejisté.

A když se pak dostanete do cíle i s celým vlakem, je to rozhodně důvod k oslavě.

V zimním Ontariu však krutost počasí nezažívají jen posádky vlaků, ale například i traťoví inspektoři a v neposlední řadě party dělníků a opravářů, kteří musejí v rekordním čase opravit zničenou trať i tehdy, když jim právě počasí nepřeje.

A na tisíci kilometrech zmrzlé tundry je stále co opravovat, takže si chlapi už na začátku tuhé zimy toužebně přejí, aby co nejdřív přišlo jaro.

My můžeme osudy zaměstnanců kanadské železnice sledovat z pohodlí svého domova už na začátku léta. Premiéra šestidílného seriálu začíná na Viasat Explore už 16. června ve 21:45.

 

Trailer:

https://youtu.be/OufIKYsBVR0

Související články
Omezení rychlosti na 30 km/h vede podle nového výzkumu k sedmatřicetiprocentnímu poklesu úmrtí při dopravních nehodách. Kromě toho se při takovém snížení rychlosti snižuje jak hluk, tak i emise a spotřeba paliva. Studie, jejíž autory jsou řečtí vědci George Yannis a Eva Michelaraki, se zaměřila na kvantifikaci v oblasti bezpečnosti, životního prostředí, energie, dopravy, obyvatelnosti […]
Fyzika kolem nás, v nás, ale i daleko od nás, je fascinující. Určuje pravidla všem ostatním vědám. Fyzika není jen dílem ve velké skládačce, nýbrž je podkladem, na kterém leží vše. Tato rubrika představuje příběh jedné z částic. Tentokrát elektronu… Elektrony jsou malé částice s velmi malou hmotností, ale jejich vliv je obrovský. Váží pouze […]
Před více než 100 lety dal Jaroslav Heyrovský světu revoluční analytickou metodu – polarografii. Před téměř 70 lety vyrobili Češi plastickou trhavinu Semtex a ve stejné době Otto Wichterle dokončoval první hydrogelovou kontaktní čočku pro korekci optických vad zraku. V nedávnější době profesor Holý vyvinul nové skupiny léčiv, antivirotik, proti HIV/AIDS, virovou hepatitidu typu B či […]
Česká republika hledá cesty, jak snížit uhlíkové emise, k čemuž se zavázala v rámci tak zvaného Green Dealu, a to zejména z provozu benzinových a naftových motorů v dopravě. U železniční dopravy by k tomu vedle elektrizace železnic mohl přispět i provoz vlaků na vodík či baterie. Dle závěrů nejnovější studie by mohly být tyto […]
Vědci z centra CATRIN Univerzity Palackého v Olomouci vyvinuli nový senzor pro měření v rozmezí od 10 do 90 stupňů Celsia. Na revoluční technologii spolupracovali s odborníky ze Západočeské univerzity (ZČU) v Plzni a Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava (VŠB-TUO). Základem je nový grafenový derivát, díky kterému je senzor přesný a spolehlivý, zároveň […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz