Domů     Technika
Jak funguje řízení v automobilu?

komerční sdělení

Zajímalo vás vždy, jak je možné, že se kola vozu točí společně s volantem? Mohou za to převodky řízení, řízení, elektrická řízení atd.., jež pohyb volantu v kombinaci s posuvnými spojovacími tyčemi řízení transformují právě do pohybu kol.

Každý typ řízení má ale různý počet převodů, převod navíc ne za všech okolností zůstává stejný, mění se podle úhlu otáčení volantu. Například při mírnějším otáčení volantu je převod nižší díky čemuž kola reagují na pohyb volantu mnohem pružněji a řízení je tak daleko citlivější.

U vysokých převodů je tomu přesně naopak – kola na otáčení volantu reagují menším vychýlením, díky čemuž je řízení méně citlivé a stabilnější. Nejčastěji se lze setkat s převodníky od 14:1 do 18:1, přičemž toto číslo převodníku udává velikost středního převodu. Čím je tedy menší, tím je řízení logicky náchylnější na změny směru.

Převodníky s posuvným pohybem – Jejich výhodou je konstrukční jednoduchost 

Převodníky se dělí do dvou základních kategorií. První z nich jsou převodníky s posuvným pohybem, do nichž spadá aktuálně nejpoužívanější typ řízení – hřebenové řízení.

To se nejvíce hodí pro auta s pohonem předních kol. Je navíc i konstrukčně jednoduché a odolné. 90% dnes jezdících automobilů má řízení postavené na technologii hřebenu. O skvělých vlastnostech této technologie svědčí i použité v motosportu.

Sportovní podvozek a rychlá jízda představuje vysoký nárok na kvalitu řízení a právě hřebenová technologie se díky své naprosté jednoduchosti odvědčila.

Hřebenové řízení funguje díky pastorku, jenž je umístěn na zadní straně volantové hřídele, a který je spojen s ozubenou tyčí řízení. Ta je následně ještě propojena se spojovacími tyčemi řízení, jež se starají o otáčení kol.

Toto spojení je zároveň kryto manžetami, jež znemožňují nečistotám, aby se dostaly do převodky a tím ohrozily její funkčnost. V útrobách tohoto systému řízení se rovněž nachází pružina, jež zmírňuje opotřebení spojů. Řízení se tak i po tisících kilometrech chová +- stejně.

Převodníky s otočným pohybem 

Sem spadají kupříkladu převodky se šroubem a maticí. Ty jsou určeny pro vozidla s malou maximální rychlostí, neboť u tohoto typu řízení vzniká velké tření, jež zabraňuje rychlé reakci za změnu pohybu.

Ve vysokých rychlostech by tedy bylo nebezpečné. O otáčení kol se stará ozubení, jež je napojeno na ocelovou matici. Tyto komponenty jsou pak čepem ještě připojeny na hlavní páku řízení.

Naopak převodky se šroubem a maticí doplněné o oběžné kuličky, které zmírňují tření mezi hřídelí volantu a maticí řízení, se dají použít i do rychlejších aut. Důkazem budiž, že se hojně používaly ve starých Mercedesech a vozech BMW.

Za zmínku stojí i šnekové řízení, jež je zásluhou velkého převodu určeno zejména pro těžké zemědělské stroje a náklaďáky. Rozšířené jsou zejména dva typy: převodka se šnekem s kolíkem, a převodka se šnekem a kladkou.

Prvně jmenovaný typ funguje na principu pohybu hlavní páky řízení skrze kolík kuželovitého tvaru. Inovací druhého typu je poté to, že dochází k odvalování kladky po šneku, čímž se zmírňuje tření.

Elektrické řízení

Novodobým typem řízení je elektrické řízení. Dříve dominantní typ hřebenového řízení vytlačuje z trhu díky nařízením Evropské unie a tlaku na bezpečnost. Klasický mechanický pohon řízení je nahrazen elektromotorem, který mimo posilovací funkce může plně ovládat všechny pohyby řízení a tím zapojovat prvky autonomní výbavy.

Zatím je technologie autonomního řízení a každému pokušiteli doporučujeme kvalitní havarijní pojištění nicméně technologickým základem je elektrické řízení.

Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz