Pilotáž letadla je stále považována za cosi výjimečného až nedosažitelného. Desítky nadšenců do létání tak mají představu, že dokud neinvestují desítky tisíc korun a stovky hodin studia letecké teorie, nemají šanci se posadit do kokpitu malého letadla a stát se, alespoň na chvíli, pilotem.
Proto vznikl koncept, díky kterému to není nic nereálného – studentem letecké školy se můžete stát třeba jen na hodinu a být tak pilotem letadla na zkoušku.
Zájemci se bez jakýchkoli předešlých zkušeností dostanou do kokpitu a nic už tak nebrání tomu, aby si splnili svůj sen a třeba i změnili život.
Tisíce nadšených fanoušků letectví, kteří se s Pilotem na zkoušku proletěli, jsou jasným důkazem toho, že tohle rozhodnutí padlo na úrodnou půdu.
Jak to celé probíhá?
Pilot na zkoušku nejprve projde briefingem v délce 30 až 60 minut. Během něj se dozví, jak se letadlo ovládá, co znamená který ukazatel na palubní desce, jak se plánuje trasa letu, kontroluje počasí a jak se řeší neobvyklé situace.
Spolu s instruktorem pak provede předletovou kontrolu letounu, nastaví palubní přístroje, poslechne si, jak kapitán komunikuje s řízením letového provozu, nejen pro povolení vzletu, a pak už ho čeká samotný let, kde má vyjma vzletu a přistání stroj plně pod kontrolou.
Na závěr pak přichází poletový rozbor, při kterém se zhodnotí průběh celé akce a je prostor na všechny otázky, které pilota na zkoušku jen napadnou. Kromě vzpomínek si účastník odnese i průkaz o absolvování letu.
Pro některé účastníky jde jen o jednorázový nevšední zážitek, pro mnohé z nich je to první krok k získání opravdového pilotního průkazu, ale našli se už i tací, pro které byla zkušenost nečekaným startem nové kariéry. V řadách absolventů jsou totiž i kapitáni velkých dopravních letadel.