Nejčastější výmluvy pacientů, proč nedodržují předepsanou léčbu, jsou všem dobře známé – cítím se zdráv, zapomněl jsem, po lécích mi není dobře apod. Nový průzkum probíhal mezi pětistovkou diabetiků, lidí s vysokým cholesterolem a tlakem v rámci Týdne adherence.
K nedodržování léčby předepsané lékařem se přiznala celá polovina dotázaných. Ochota spolupracovat a dodržovat doporučení lékaře (adherence) je přitom pro úspěšnou léčbu klíčová..
Dotazník mezi 510 pacienty praktických lékařů a internistů ukázal, že nejvíce lidé bojují s dodržováním diety a cvičením. V polovině případů neberou pravidelně své léky, tak jak mají. Buď na ně zapomínají, nebo je neužívají, protože se bez nich cítí dobře.
Podle MUDr. Igora Karena, praktického lékaře ze Společnosti všeobecného lékařství ČLS JEP, jsou největšími „hříšníky“ diabetici II. typu, lidé s vysokým krevním tlakem a cholesterolem.
Jejich nemoc totiž nebolí, zato jim to takříkajíc spočítá v podobě těžkých zdravotních komplikací později.
Dotazník mezi pacienty ukázal, že pro ženy – chronické pacientky – je nejobtížnější pravidelně cvičit a hubnout, pro muže je problémem abstinence, kouření a dieta. Předepsanou léčbu nejlépe dodržují hubení, nekuřáci a lidé, kteří nežijí v Praze.
Potíže s adherencí mají nejvíce lidé mladší 40 let. „Mladí lidé si často možnost vzniku závažných onemocnění a jejich komplikací nepřipouští a své zdraví zanedbávají. Snaží se budovat kariéru, starají se o rodinu a na sebe nemyslí.
Nemoc na sebe ale dříve či později upozorní,“ vysvětluje diabetoložka MUDr. Marcela Szabó..
Lékaři se shodují v tom, že si pacienti dostatečně neuvědomují rizika svých nemocí. Důležité je vysvětlování ze strany lékařů. „Je potřeba, aby sám lékař věřil, že je léčba účinná, a přesvědčil o tom i pacienta.
Pomáhá například, když nemocnému vysvětlíme, že lék testovalo v klinické studii tisíce lidí a jeho pozitivní účinek se prokázal u drtivé většiny z nich. Na tento silný argument pacienti většinou reagují pozitivně,“ říká prof.
MUDr. Richard Češka, CSc., FACP, FEFIM, a doplňuje: „Bohužel se často setkáváme s tím, že si pacienti najdou nepodložené informace na internetu, kterým věří více. Snažíme se dezinformace vyvracet, ale je to mnohdy velmi obtížné.“.
O tom, jak podpořit adherenci pacientů, diskutovali na konci října lékaři, lékárníci, zástupci zdravotních pojišťoven i ministerstva zdravotnictví u kulatého stolu, který zorganizovala společnost Teva Pharmaceuticals.
Jeden ze způsobů, jak zlepšit adherenci u pacientů trpících diabetem II. typu, vysokým krevním tlakem či cholesterolem, vidí v moderních technologiích. Mobilní aplikace by například pacientům připomínaly, aby si vzali své léky.
Diabetici si už nyní mohou díky chytrému telefonu hlídat svůj jídelníček. Pomoci k lepší adherenci by měl podle odborníků i tzv. lékový záznam.