Byla vůbec prvním plně elektrickým crossoverem na evropském trhu. Jiné podobné plně elektrické SUV jste svého času nesehnali. Hyundai Kona Electric si pozici jedničky drží stále. Takový elektromobil s dojezdem až 450 km už má smysl… .
V showroomech Hyundai je to jako v luxusním butiku. Jeden model ve třech variantách. Ioniq hybrid, plug-in hybrid nebo electric? Před pár lety to bylo vůbec první auto ve třech různých variantách. A protože se myšlenka osvědčila, přešla i na Konu.
Konu můžete mít jako benzín od 370 000 Kč, jako Hybrid za 560 000 Kč, nebo jako čistý elektromobil od 900 000 Kč s kapacitou baterie 39,2 kWh. Anebo… tu nejlepší Konu vůbec, nejvýkonnější, nejpodmanivější a nejsmysluplnější elektromobil s o 60 procent větším akumulátorem za 1 100 000. Právě ten jsme testovali.
450 kilometrů bez limitů
Korejci auto propagovali sloganem „Hyundai Kona Electric maže rozdíl mezi konvenční a elektrickou mobilitou“. V devíti z deseti případů byste nad tím mávli rukou, ale právě v desátém případě se marketingové oddělení trefilo do černého.
Kona jako jedna z prvních smazává dvě desetiletí trvající propast mezi současností a budoucností. Mezi fosilními palivy a energií z baterek.
Silnější Kona má výkon 204 koní, točivý moment 395 Nm a především akumulátor o kapacitě 64 kWh, který má reálný dojezd okolo 450 km. Značka modely vybavuje rovnou tím nejlepším, čím může – nejnovějšími bezpečnostními a asistenčními systémy, audiosystémem i vyhřívanými sedadly potažené kůží.
Baterky se smyslem
Základem je lithium-ion polymerový akumulátor, který má oproti běžnému nikl-železnému zdroji energie vyšší životnost, lepší účinnost nabíjení a vybíjení spolu s maximálním výkonem. Akumulátor je připojen na okruh klimatizace, je kapalinou chlazený a ohřívaný elektrickým topným tělesem.
Páčky u volantu nejsou na přeřazení nebo podřazení, ale na regulaci efektivity rekuperace při brzdění. Navíc… Akumulátor elektrické Kony je chráněn zárukou po dobu 8 let nebo najetí 160 000 km.
Crossover roku a červený puntík
To, jak výjimečná Kona je a jaký potenciál má, dokládá i ohlas ve světě. Už loni Hyundai získalo ocenění v soutěži Red Dot v kategorii „Automobily a motocykly“. Kona si vysloužila uznání za výjimečný design a inovace v kategorii „SUV/terénní vozidla“.
Red Dot je věhlasnou, globálně uznávanou soutěží, jejíž porota je tvořena prominentními designéry, profesory a novináři. A o pár měsíců později přišlo ještě větší ocenění. Kona vyhrála anketu „North American Utility Vehicle of the Year™“ v segmentu SUV. Poprvé tak zvítězil v kategorii „Utility Vehicle of the Year“ crossover značky Hyundai.
Propojení s autem
Užitečným prvkem výbavy nejnovějšího modelu je telematický systém Blue Link. Řidiči si mohou pomocí aplikace na chytrém telefonu spustit svůj vůz KONA Electric nebo zapnout automatickou klimatizaci, aby se za chladného, resp.
horkého počasí interiér vyhřál, případně ochladil už před odjezdem. Pokud je Kona připojena do sítě – například v garáži – můžete si nastavit čas, kdy ji chcete mít připravenou k jízdě a temperovanou na zvolenou teplotu.
Tato komfortní funkce šetří energii akumulátoru potřebnou v případě vyhřívání vozu až za jízdy. Uživatelé služeb Blue Link mohou také na dálku odemknout dveře vozidla poté, co zadají kód PIN.
Hyundai Kona Electric
Cena test. modelu: od 1 279 999 korun
Motor: synchronní motor s permanentním magnetem
Spotřeba elektrické energie: 15,4 kWh/100 km
Kapacita akumulátoru: 64 kWh
Dojezd: 450 km
Nejvyšší výkon: 150 kW (204 k)
Nejvyšší točivý moment: 395 Nm
Hmotnost akumulátorů: 652 kg
Rozměry (d/š/v): 4180/1800/1555 mm
Objem zavazadlového prostoru 332 l
Hmotnost: 1760 kg
**54 min platí do stavu nabití 80 % na 100kW dobíjecí stanici pro stejnosměrný proud (DC). Uvedené hodnoty platí pro verzi s 64kW akumulátorem.