Domů     Technika
Radarový poplach v oblacích
21.stoleti 21.5.2004

Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti. Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti.

Ledové nebezpečí
Mikroskopické kapky vody, které mají mnohdy velikost jen 50 mikronů a méně, mohou zůstat v kapalné formě i přesto, že teplota poklesne pod bod mrazu. Tato skutečnost je velmi nebezpečná, protože tyto kapičky mají tendenci se zachytávat na křídlech letadel a nabalovat na sebe další kapky. Vytvořená námraza pak nepříznivě ovlivňuje aerodynamické vlastnosti letounu a může tak způsobit vážné problémy či v horším případě i zřícení letadla.

Jak S-Polka pracuje?
Vlastní radarové zařízení systému S-Polka tvoří ve skutečnosti dva navzájem propojené radary, které pracují na různých vlnových délkách. Vědci totiž zjistili, že porovnáním výsledků z obou radarů získají informace, které lze využít k vyhledávání mikroskopických vodních kapek, jež standardní radar pracující na jedné vlnové délce není schopen odhalit. Systém sestává z silného polarizovaného radaru známého jako S-Pol, který pracuje na frekvenci 3 000 MHz a polarizovaného radaru pracujícího v Ka-pásmu, jenž využívá frekvenci 35 000 MHz. Zatím co radar S-Pol produkuje detailní obrazy mraků a srážek, radar pracující v Ka-pásmu pomáhá odhalovat i teprve tvořící se mračna.

Probíhají intenzivní testy
V současné době jsou nainstalovány dva shodné radarové systémy S-Polka na pracovišti NCAR v lokalitě Marshall v americkém státě Colorado, kde probíhají testy. Oba dva systémy jsou nainstalovány na jednom podstavci a oba jsou zaměřeny na shodnou oblast. Výzkumníci budou údaje z těchto radarů porovnávat s údaji, které získají od výzkumného letadla z University of Colorado, které bude létat v pokusné oblasti. Data Než však bude moci být systém S-Polka uveden do rutinního provozu na letištích, bude jej nutné několik let testovat, aby byla ověřena jeho funkčnost a spolehlivost.

Havárie, které zavinila námraza
Námraza na křídlech způsobila v roce 1956  krátce po startu zřícení malého letadla ve kterém cestovali rock’n’rollové legendy Buddy Holly, Ritchie Valens a J. P.  Richardson. Všichni tři hudebníci včetně pilota zahynuli.
Letadlo ATR-72 společnosti American Eagle se v roce 1994 zřítilo poté, co se letadlu kroužícímu nad státem Indiana před přistáním v Chicagu vytvořila námraza na křídlech. Ta způsobila ztrátu kontroly nad letounem. Z 68 cestujících a členů posádky nikdo havárii nepřežil.
V roce 1997 se na cestě mezi Cincinnati a Detroitem zřítil letoun Embraer 120RT s 29 pasažéry na palubě. Další letadlo, které se v tom čase pohybovalo ve stejné oblasti hlásilo problémy s tvořící se námrazou na křídlech.

Předchozí článek
Související články
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
Technika 10.4.2025
V Brně vzniklo České polovodičové centrum, které propojí výzkum s průmyslem a pomůže nastartovat polovodičový ekosystém. Má ambici posílit nejen českou, ale i evropskou technologickou suverenitu. Nově otevřené České polovodičové centrum (Czech Semiconductor Centre – CSC) má za cíl propojit výzkumné instituce, univerzity a technologické firmy. Pomůže především malým podnikům a startupům s vývojem čipů, […]
Technika 10.4.2025
Společnost Toyota Engineering Society začala loni pracovat na sférickém mobilním zařízení, které bude schopné přepravovat lidi v průhledné kulaté kapsli. Po čtyřech měsících vývoje představila funkční prototyp. Připomíná mobilní kapsli, kterou se pohybovali návštěvníci parku dinosaurů ve filmu Jurský svět. Vozidlo funguje na stejném principu jako kolo pro křečky. Na vnitřní straně koule jsou položeny […]
Tým z laboratoře CAPADS na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze provedl průlomové měření v oblasti intenzitní optické interferometrie, která je zásadní pro přesné měření směrů a vzdáleností ve vesmíru. Zlepšení v přesnosti by mohlo dosáhnout až několika řádů a výrazně přispět k hlubšímu pochopení kosmických struktur a jevů. Výzkum týmu se zaměřil na tzv. Hanbury […]
Může technologie zrušit smrt, jak ji známe? Možná ano. Uchování mozku by podle jednoho mladého australského vědce mohlo být možnou cestou k tomu, aby lidstvo překonalo své největší biologicky dané omezení. V roce 1918 bylo Elizabeth Hughes Gossettové jedenáct let. Místo, aby si hrála s jinými dětmi, pomalu umírala. Lékaři jí totiž diagnostikovali diabetes 1. […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz