Domů     Technika
Radarový poplach v oblacích
21.stoleti 21.5.2004

Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti. Vznik námrazy na trupu je v zimním období jednou z nejčastějších příčin problémů pilotů malých a středních letadel. Vědci z Národního centra pro výzkum atmosféry (NCAR) proto testují nový radarový systém, nazvaný „S-Polka“, který by měl pomoci odhalit mikroskopické vodní kapky v mracích a určit potencionálně nebezpečné oblasti.

Ledové nebezpečí
Mikroskopické kapky vody, které mají mnohdy velikost jen 50 mikronů a méně, mohou zůstat v kapalné formě i přesto, že teplota poklesne pod bod mrazu. Tato skutečnost je velmi nebezpečná, protože tyto kapičky mají tendenci se zachytávat na křídlech letadel a nabalovat na sebe další kapky. Vytvořená námraza pak nepříznivě ovlivňuje aerodynamické vlastnosti letounu a může tak způsobit vážné problémy či v horším případě i zřícení letadla.

Jak S-Polka pracuje?
Vlastní radarové zařízení systému S-Polka tvoří ve skutečnosti dva navzájem propojené radary, které pracují na různých vlnových délkách. Vědci totiž zjistili, že porovnáním výsledků z obou radarů získají informace, které lze využít k vyhledávání mikroskopických vodních kapek, jež standardní radar pracující na jedné vlnové délce není schopen odhalit. Systém sestává z silného polarizovaného radaru známého jako S-Pol, který pracuje na frekvenci 3 000 MHz a polarizovaného radaru pracujícího v Ka-pásmu, jenž využívá frekvenci 35 000 MHz. Zatím co radar S-Pol produkuje detailní obrazy mraků a srážek, radar pracující v Ka-pásmu pomáhá odhalovat i teprve tvořící se mračna.

Probíhají intenzivní testy
V současné době jsou nainstalovány dva shodné radarové systémy S-Polka na pracovišti NCAR v lokalitě Marshall v americkém státě Colorado, kde probíhají testy. Oba dva systémy jsou nainstalovány na jednom podstavci a oba jsou zaměřeny na shodnou oblast. Výzkumníci budou údaje z těchto radarů porovnávat s údaji, které získají od výzkumného letadla z University of Colorado, které bude létat v pokusné oblasti. Data Než však bude moci být systém S-Polka uveden do rutinního provozu na letištích, bude jej nutné několik let testovat, aby byla ověřena jeho funkčnost a spolehlivost.

Havárie, které zavinila námraza
Námraza na křídlech způsobila v roce 1956  krátce po startu zřícení malého letadla ve kterém cestovali rock’n’rollové legendy Buddy Holly, Ritchie Valens a J. P.  Richardson. Všichni tři hudebníci včetně pilota zahynuli.
Letadlo ATR-72 společnosti American Eagle se v roce 1994 zřítilo poté, co se letadlu kroužícímu nad státem Indiana před přistáním v Chicagu vytvořila námraza na křídlech. Ta způsobila ztrátu kontroly nad letounem. Z 68 cestujících a členů posádky nikdo havárii nepřežil.
V roce 1997 se na cestě mezi Cincinnati a Detroitem zřítil letoun Embraer 120RT s 29 pasažéry na palubě. Další letadlo, které se v tom čase pohybovalo ve stejné oblasti hlásilo problémy s tvořící se námrazou na křídlech.

Předchozí článek
Související články
Objevy Ostatní Technika 11.11.2024
Martin Ševeček z Fakulty jaderné a fyzikálně inženýrské ČVUT v Praze se svým týmem úspěšně otestoval materiály pokrytí jaderného paliva, které mohou poskytnout provozovatelům ekonomický benefit, a v krajním případě i dodatečný čas pro zvládnutí jaderné havárie. Poslední rok podroboval zkouškám různé varianty palivových proutků na MIT, jedné z nejlepších technických škol na planetě. Výsledky několika běžících […]
Byl prvním sériově vyráběným hybridem, který způsobil revoluci v automobilovém průmyslu. Který z Toyoty udělal lídra v oblasti elektrifikace a vlastně i největší automobilku na světě. Dodnes je to první legenda – Prius. Už více než čtvrt století zanechává Prius automobilový otisk jako první sériově vyráběný elektrifikovaný vůz. Každá další generace přinesla lepší hybridy, lepší […]
NOVINKY Objevy Technika 7.11.2024
Google dosáhl významného pokroku ve vývoji kvantových počítačů. S procesorem Sycamore nyní dokáže překonat nejlepší superpočítače na světě při provádění složitých a specifických výpočtů. Tento procesor s 67 kvantovými bity (qubity) vykazuje novou úroveň výpočetní síly díky pokročilým operacím, které vstupují do tzv. fáze slabého šumu. Je to důležitý milník v oblasti kvantových výpočtů, protože […]
Technika Vesmír 28.10.2024
Česko se chystá na největší tuzemský festival kosmických aktivit Czech Space Week, kde nemůže chybět jedna velká společnost z malého pošumavského města. V Klatovech totiž společnost ATC Space vyrábí komponenty pro novou evropskou raketu Ariane 6. Vlajková loď Evropské kosmické agentury už 9. července uskutečnila úspěšný první start, málokdo ale ví, že se raketa neobejde […]
Technika 23.10.2024
Vyvinout silové a sdělovací kabely, které budou použitelné pro rekonstrukci nebo výstavbu nových bloků jaderných elektráren. To je hlavním cílem projektu, na kterém pracují vědci z Centra polymerních systémů (CPS) Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně společně se společností PRAKAB Pražská Kabelovna a Ústavem jaderného výzkumu ŘEŽ.   Nově vyvíjené kabely musí být odolné proti radiaci […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz