Je to jeden z největších problémů, jenž se týká elektromobilů. Nejeden specialista si klade otázku, co se starými bateriemi z elektrických aut. Recyklace je prozatím pro mnohé tabu. Nicméně Čína vše vzala do svých rukou a připravuje řešení..
Není to ale až takové překvapení. V Číně se prodá kolem poloviny všech elektromobilů. Pouze během letošního půlroku se zde prodalo bezmála 400 tisíc automobilů do zásuvky. Během dvou let má dojít k nárůstu výroby, a to až o dva milionů vozů.
Čínské ministerstvo průmyslu a informačních technologiích tak informovalo, že je jejich cílem, aby automobilky, společně s výrobci baterií, začaly zavádět recyklační programy.
V současnosti není řešení na takové úrovni, aby bylo plně použitelné. Recyklace trvá dlouho. Neřeší se ani možnost, kdy mohou vysloužilé baterie sloužit jako zdroje v energetických uložištích. Je ale nutné najít také řešení, jak bezpečně baterie z elektromobilů recyklovat, a to tak, aby nebylo ohroženo životní prostředí.
A nic na tom nemění ani skutečnost, kdy výrobci uvádějí, že moderní li-ion baterie jsou z 90 procent recyklovatelné již nyní a obsahují také minimální množství škodlivých látek. Měly by také vydržet v elektromobilech několik desítek let.
Daleko horší je podle nich používání startovacích 12V startovacích baterií, které obsahují nebezpečné olovo. Odborníci uvádějí, že i tady se podařilo během let vybudovat natolik kvalitní recyklační program, že jistě nebude problém připravit i projekt na likvidaci baterií z aut do zásuvky.
Nechme se tak překvapit. Jisté ale je, že je již na čase, aby se tím někdo začal pořádně zabývat.