Společnosti Dassault, Airbus a Leonardo představili na berlínském Berlin Air Show model eurodron, který by měl poprvé vzlétnout v roce 2023. Bezpilotní stroj, který patří do kategorie MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), který je určen pro let ve středních výškách s dlouhým doletem..
Na dronu začali vývojáři pracovat v roce 2009, kdy se společnosti EADS podařilo získat vládní finanční prostředky pro vývoj dronu Talarion, jenž měl být vybaven dvojicí proudových motorů. V Berlíně byl představený bezpilotní letoun je výsledkem navazujícího programu MALE RPAS, na kterém od roku 2016 pracují společnosti Airbus, Dessault a Leonardo.
Na projektu měla spolupracovat také Velká Británie, ale ta se nakonec rozhodla spolupracovat s americkou General Atomics Aeronautical Systems Inc. Británie by chtěla od nich nakoupit bezpilotní stroje Protector, které by ve Velké Británii nesly označení MQ-9 Reaper.
Vraťme se ale k programu MALE RPAS. V první fázi proběhne zhodnocení systémových požadavků a předběžná revize návrhu, který skončí na konci letošního roku. Výsledky napoví, zda je vývoj evropského dronu technicky a finančně uskutečnitelný.
Pokud by vývoj pokračoval i nadále, předpokládá se, že by mohl dron poprvé vzlétnout v roce 2023 a do reálného provozu by se mohl dostat o dva roky později.
Výhodou by měla být schopnost autonomně létat také v civilním leteckém provozu nad Evropou. Mělo by se tak jednat o první bezpilotní letoun, jenž by nemusel létat pouze ve vojensky vyhrazeném vzdušném provozu.
Díky dvěma motorům by měla být zajištěna i bezpečnost. V případě poruchy jednoho z nich by tak nedošlo ke zřícení do obytných částí. Zároveň by měly poskytnout dostatečný výkon pro výrobu elektrické energie pro palubní přístroje a senzory.
Eurodron by měl sloužit ke zpravodajským účelům, sledování, akvizici cílů a k průzkumu. Kromě toho by mohl nést zbraně typů vzduch-země a vzduch-vzduch.