Domů     Technika
Pendolino láme rekordy
21.stoleti 23.11.2004

Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.Při rychlostních zkouškách rychlovlaku Pendolino byl překonán 32 let starý, tehdy československý rychlostní rekord, který měl dosud hodnotu 219 kilometrů v hodině. Nejvyšší dosažená rychlost na české železnici je nyní 237 km/h.

Podle informace, kterou poskytl novinářům vedoucí homologační komise pro rychlovlak Pendolino Antonín Blažek, bylo na železniční trati mezi Vranovicemi a Břeclaví při rychlostních testech dosaženo rekordní rychlosti 237 km/h.
Zkoušky proběhly za mimořádných bezpečnostních opatření, protože stále není dořešen hlavní technický problém, který spočívá v  teoretická možnost, že by elektromagnetické pole motorů soupravy mohlo ovlivnit zabezpečovací zařízení na trati.

Kdy se svezou cestující
Veřejnost by se mohla poprvé Pendolinem svézt při zkušebních jízdách z Prahy do Děčína koncem roku. Maximální rychlost vlaku s cestujícími však bude jen 160 kilometrů v hodině, protože vyšší rychlosti nebyly pro české tratě povoleny. Po dokončení železničních koridorů by se čas strávený například na cestě mezi Praho a Brnem měl zkrátit pod dvě hodiny.
Po vleklých problémech s výrobou Pendolina jsou již nyní V Česku tři tyto soupravy k dispozici a další čtyři se u italského výrobce, společnosti Alstom Ferrovia, vyrábějí.  Cena jedné sedmivozové soupravy je přibližně 700 000 000 Kč.

Kde se vzalo Pendolino
V roce 1993 se započalo s rekonstrukcí I. národního koridoru Děčín-Praha-Česká Třebová-Brno-Břeclav, který je součástí IV. mezinárodního koridoru Berlin-Praha-Vídeň. Pro kvalitní a rychlou dopravu bylo nutné vyvinout a vyrobit nová univerzální vozidla, umožňující jet celou cestu bez výměny lokomotivy, což dosud nebylo možné.
Koncepční návrh nových vozidel vznikl v roce 1994 a počítal s výrobou třísystémových sedmivozových souprav Integral s naklápěním vozových skříní. Roku 1995 proto České dráhy vyhlásily soutěž na výrobu těchto souprav, ve které zvítězilo konsorcium ČKD Praha, MSV Studénka, Fiat Ferroviaria a Siemens AG. Deset souprav mělo být dodáno do roku 2000. Z důvodů vnitřních problémů ČKD (a tedy i MSV, neboť ta se stala součástí holdingu ČKD) došlo v roce 1998 k odsunu termínu dodávek do roku 2003 a zvýšení původní ceny souprav. V roce 1999 došlo ke krachu ČKD a výrobu jednotek převzala společnost Fiat Ferroviaria, později Alstom Ferroviaria. Zároveň došlo ke změně počtu souprav na sedm a nové jednotky měly vycházet z již ověřených souprav ETR 470 Cisalpino z roku 1996. Tyto naklápěcí italské soupravy, jejichž design pochází od slavného automobilového designera Giugiara, jsou označovány názvem Pendolino, společným pro všechny řady tohoto vlaku.
První Pendolino řady ETR 401 vyjelo v roce 1988 a v současnosti Pendolina různých typů používají italské, finské, slovinské, španělské i portugalské železnice. Naklápěcí systém Pendolin využívají i německé rychlovlaky ICE T. Od roku 2003 konečně v severoitalském Saviglianu probíhá výroba Pendolin řady 680 ČD. 

Předchozí článek
Další článek
Související články
Technika 1.5.2025
Renault oživil legendu. Nový model R5 E-Tech Elektrický není jen retro poctou slavnému hatchbacku ze 70. let, ale chytrou odpovědí na současné výzvy městské mobility. S čistě elektrickým pohonem, evropskou výrobou a technologiemi jako z jiné galaxie chce být víc než jen dalším elektromobilem. Chce dobýt města – a možná i srdce nostalgiků. Pop-art na […]
Technika 1.5.2025
Co se vám vybaví, když se řekne slovo darkweb neboli temný web? Už název sám o sobě vyvolává v člověku představu, že se zde bude konat něco nekalého. Někteří už asi slyšeli zvěsti o tom, že se zde prodávají drogy, nelegální pornografie, zbraně či orgány. Co je na tom ale pravdy? Asi vás to překvapí, […]
Potrubní či pneumatická pošta není zdaleka překonanou technologií. V moderní podobě ji využívá i Masarykova nemocnice v Ústí nad Labem. Transport zásilek mezi jednotlivými odděleními díky ní dosahuje rychlosti pěti metrů za sekundu a nemá efektivnější alternativu. Kapsle s nosností do jednoho kilogramu přepravují například biologický materiál nebo originální zprávy. Po celé nemocnici je rozmístěno 67 stanic, odkud […]
Medicína Technika 21.4.2025
Vědecký tým z Kalifornské univerzity v Berkeley oznámil  objev, který poněkud rozčeřil vody optiky a neurovědy: badatelé údajně identifikovali zcela novou barvu, která se vymyká běžnému lidskému vnímání. Tento nový barevný vjem pojmenovali „olo“ a podle samotných autorů experimentu jej nelze reprodukovat ani zobrazit na žádné běžné obrazovce či tiskovině. Objev je výsledkem experimentu, při […]
Český národní pavilon na světové výstavě EXPO 2025 byl oficiálně otevřen veřejnosti a hned od začátku zaujal nejen svou architekturou, ale i pestrým programem. Významným bodem je účast středoškolského týmu LASAR, který představí inovativní řešení problematiky kosmického odpadu. Pavilon navržený studiem Apropos Architects je architektonickým skvostem, jehož dřevěná a skleněná konstrukce ve tvaru spirály symbolizuje […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz