Domů     Technika
První automobil s hybridním pohonem
21.stoleti 26.11.2004

Český automobilový trh již má svůj první automobil s hybridním pohonem – zážehový motor kombinovaný s elektromotorem. Jeho ohleduplnost k přírodě je zcela zřejmá, a proto jej Toyota české veřejnosti představila symbolicky v prostředí pražské ZOO.Český automobilový trh již má svůj první automobil s hybridním pohonem - zážehový motor kombinovaný s elektromotorem. Jeho ohleduplnost k přírodě je zcela zřejmá, a proto jej Toyota české veřejnosti představila symbolicky v prostředí pražské ZOO.

Automobil s hybridním pohonem je zatím mezi ostatními vozy unikátem nejen na českém trhu, ale současně je i prvním sériovým vozem s tímto pohonem v celosvětovém měřítku. V zahraničí se Toyota Prius prodává už šest let a populární je především v Americe. Přelomový vůz tak boří všechny dosud zažité zvyklosti. Kombinace zážehový motor a elektromotor navíc vozu umožňuje, aby byl maximálně ohleduplný k životnímu prostředí.
 
Jak to funguje
Při rozjezdu je v činnosti pouze elektromotor o maximálním napětí 500 V a zážehový motor o objemu 1,5 litru se přidává až po rozjetí automobilu a při akceleraci. Při zpomalování se benzínový motor opět odmlčí a elektromotor pak funguje jako generátor elektrické energie dobíjející akumulátory. Řazení rychlostí přitom probíhá automaticky.
Prius je současně vybaven i technologií nazývanou „Stop and Go“, což znamená, že se zážehový motor při zastavení například na křižovatce zcela vypíná a elektromotor přechází do úsporného režimu.
 
Kompromis s ekologií
Je zcela pochopitelné, že žádný spalovací motor nemůže pracovat tak, aby nevypouštěl škodlivé spaliny a definitivním řešením pro ekologicky čisté auto nemohou být ani elektromotory, protože ty zase mají celkově nižší výkon, relativně malý dojezd a potřebu častého dobíjení. Proto se výrobci aut snaží kombinovat spalovací motory s elektromotory a snížit tak množství škodlivin při relativně slušných jízdních vlastnostech. Toyota se v tomto směru dostala zatím asi nejdál. Prius produkuje spaliny s obsahem oxidu dusíku o téměř 90 procent nižším než vyžaduje norma Euro 4 a velmi nízká je i produkce CO2.

Podrobnější článek o hybridním pohonu připravujeme pro některé z našich příštích vydání časopisu 21. STOLETÍ

Související články
Příroda Technika 7.9.2025
Oceány se mění rychleji než kdy dříve a s nimi se proměňují i pravidla podmořské hry. Nový výzkum ukazuje, že oteplující se světové vody znesnadňují detekci ponorek, což může výrazně zamíchat světovou bezpečnostní rovnováhou. Sebevětší ponorka ať už při bojovém nasazení nebo běžném průzkumu spoléhá na to, že ji nikdo neuslyší. Až doposud byly nejspolehlivějším […]
Saúdská Arábie, země spojovaná především s ropou, učinila další významný krok směrem k budoucnosti. Tentokrát nejde jen o vodík, ale také o amoniak. Země plánuje výstavbu zařízení na výrobu zeleného vodíku s roční produkcí 400 000 tun. Hodnota se odhaduje na miliardy eur. Yanbu Green Hydrogen Hub s výkonem 4 gigawatty se má stát jedním […]
Peugeot opět dokazuje, že rodinný vůz nemusí být nudná krabice na kolech. Nový model 308 (a jeho prostornější sourozenec 308 SW) přináší do střední třídy pořádnou dávku stylu, technologií a inovací. Ať už dáváte přednost kompaktnímu hatchbacku, nebo kombi s velkým kufrem, oba vozy spojuje jedna myšlenka: radost z jízdy. Francouzský šarm se tu nezapře. […]
Objevy Technika Vesmír 28.8.2025
NASA zveřejnila nejdetailnější snímky Marsu, jaké kdy oko lidského stroje spatřilo. Rover Perseverance, operující v kráteru Jezero, poslal na Zemi fotografie, které berou dech. Ukazují krajinu tak jasně, že se zdá, jako byste stáli přímo na rudém písku – jen s trochou štěstí a hodně drahou vesmírnou letenkou. Mars je starý známý soused, který nás […]
Objevy Technika 27.8.2025
Plasty jdou do žlutého kontejneru, papír zase do modrého. Třídění odpadu je považováno za základ zdárné recyklace. Nicméně ta se netýká jen plastových lahví nebo hromady starých novin. Některé její formy mohou zásadním způsobem ovlivnit další technologický vývoj – směrem k větší ekologičnosti a udržitelnosti Neodymové magnety. Díky nim lze přeměňovat pohyb na elektrickou energii, […]
reklama
Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden
reklama
Nenechte si ujít další zajímavé články
reklama
Copyright © RF-Hobby.cz
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz