Digitalizace stále postupuje a éra, kdy se z lidí a strojů stanou partneři, je téměř za dveřmi. Přesto jsou představy o tom, jak taková budoucnost bude vypadat, prozatím velmi rozpolcené. Vyplývá to z globálního průzkumu, který zveřejnila společnost Dell Technologies..
Průzkum zahrnuje odpovědi 3 800 lídrů globálních společností, polovina z nich přitom očekává, že jim automatizované systémy uvolní čas. Stejné množství z nich je ale opačného názoru. Pouze 42 procent respondentů se přitom domnívá, že v budoucnu převezmou část jejich úkolů stroje, a oni tak budou v práci spokojenější. S touto tezí ovšem nesouhlasí 58 procent dotázaných.
Pohledy dotázaných osobností se výrazně liší ve vnímání toho, jestli nová nastupující éra představuje příležitost, nebo hrozbu, či jak vážně brát případná rizika, která to přináší. 48 procent si myslí, že čím více závisíme na technologiích, tím více můžeme ztratit v případě kybernetického útoku;
52 procent taková hrozba netrápí. Polovina firemních lídrů volá po jasně daných postupech v případě selhání autonomních strojů; druhá půlka se pro ně nevyslovila. 45 procent oslovených tvrdí, že počítače budou nuceny sami rozhodnout, které příkazy jsou dobré a které zlé; naproti tomu 55 procent takovou potřebu nevnímá.
„Důvody, proč je podnikatelská komunita tak polarizovaná, jsou nasnadě,“ komentuje Jeremy Burton, marketingový ředitel společnosti Dell Technologies. „Na budoucnost existují v zásadě dva protichůdné pohledy.
Úzkostí živená představa o zastarávání lidstva, nebo optimistický názor, že technologie vyřeší nejzávažnější společenské problémy. Tyto rozcházející se úhly pohledu mohou organizacím ztěžovat přípravu na budoucnost, která se právě tvoří, a nepochybně narušují úsilí lídrů o prosazení potřebných změn.“.
Vzhledem k očekávání velkých změn – poháněných exponenciálně narůstajícím objemem dat a množstvím aplikací, výpočetního výkonu a konektivity nutné k jejich využití – podle 56 procent oslovených se budou muset školy soustředit na výuku dovedností, spíše než na obsah.
Jejich úkolem totiž bude připravit žáky na povolání, která se teprve objeví. To potvrzuje prognóza organizace IFTF (Institute for the Future), že 85 procent povolání, kterým se budeme věnovat v roce 2030, zatím ještě neexistuje.
Zda české školství s dílnami a s brannou výchovou bude v takovém světě konkurenceschopné, je více než pochybné.