Experiment sledující vliv kosmického záření v letecké přepravě uskutečnili Čeští odborníci společně s kolegy z devíti zemí. Přímo za letu srovnávali metody a přístroje používané k měření tohoto záření.
Výsledky přispějí k vývoji co nejpřesnějšího standardizovaného dozimetru..
Foto: Tým Oddělení dozimetrie záření Ústavu jaderné fyziky AV ČR
Porovnáváno bylo několik desítek různých detektorů záření. Umístěny byly v letadle Embraer Legacy 600 provozovaném společností ABS Jets, která uspěla v tendru na realizaci tohoto výzkumného letu a letadlo z její flotily splnilo náročné požadavky vědeckého experimentu.
„Podobných výzkumných letů bylo provedeno celosvětově jen několik, ale nikdy v takovém rozsahu: počet přístrojů a účastníků byl nyní několikanásobně větší než u těch předchozích“, říká Ondřej Ploc, výzkumný pracovník Oddělení dozimetrie záření ÚJF AV ČR a zástupce ředitele projektu CRREAT.
Podle Mezinárodní agentury pro atomovou energii patří posádky letadel do skupin, které dostávají nejvyšší roční efektivní dávky, často i překračující limity pro veřejnost. Atomový zákon ČR pak ukládá provozovatelům letadel při letech ve výškách nad 8 km povinnost monitorovat jejich dávky záření.
Výsledky výzkumného letu tak zároveň pomohou ověřit výpočetní programy používané pro posuzování radiační expozice posádky a zlepšit modely tzv. kosmického počasí. „Oblast k letu nebyla zvolena náhodně.
Jedná se o vyhrazený vzdušný prostor, který se běžně využívá pro provozní zkušební lety“, uvedl Štefan Kukura, ředitel letového úseku ABS Jets.
Foto: Ústav jaderné fyziky AV ČR – měřící přístroj
Provedený experiment umožnil získat dozimetrická data na stejných místech v atmosféře (zeměpisné šířce, délce a nadmořské výšce) a za stejných klimatických podmínek. Pro minimalizaci vlivu distribuce dávky uvnitř letadla byla měřicí zařízení stejného typu uložena co nejblíže k sobě.
Použitá radiační zařízení zahrnula přístroje běžně používané k monitorování kosmického záření i nově vyvinuté detektory záření. Data budou dále vyhodnocována.
V plánu je nový dozimetr, který bude využíván i na palubách komerčních letadel a stane se zdrojem cenných poznatků pro další rozvoj bezpečnosti letecké dopravy. Výzkumný let byl součástí vědeckých aktivit projektu CRREAT (Výzkumného centra kosmického záření a radiačních jevů v atmosféře) financovaného z Evropských strukturálních a investičních fondů.
Zúčastnili se jej zástupci institucí z celého světa, zejména ze skupiny EURADOS (European Radiation Dosimetry Group), někteří osobně, jiní jen poslali svá zařízení. Test byl zaměřen na charakterizaci radiačního pole s různými přístroji na palubě letadla, během jejich společného letu, za neměnných podmínek (jedna letová hladina a oblast s malým rozsahem zeměpisných souřadnic).