Závislost lidí na osobní i nákladní dopravě oproti minulosti výrazně narostla. Zvyšující se objemy dopravy však zatěžují životní prostředí, navíc jsou náročné na energetické zdroje. K optimalizaci dopravy a jejích dopadů mají sloužit inteligentní dopravní systémy. .
Dopravní síť, jež se zdála být dříve naddimenzovaná, je často na maximu své kapacity. Stavět nové komunikace a dálnice však nelze donekonečna. Na řadě je postarat se o lepší využití těch stávajících.
Jak řídit dopravu?
Jednotná dopravní síť, kterou ta evropská je, by měla najít společnou řeč. Pak mohou být uvedeny do praxe jednotlivé prvky ITS (Inteligent Transport Systems and Services – inteligentní dopravní systémy a služby).
„Nyní jsme ve fázi sběru informací a dat o provozu, kdy se snažíme vytvořit si reálný model v reálném čase, jak to vypadá na naší silniční síti. K tomu používáme systémy ITS, známé také pod názvem dopravní telematika,“ říká Ondřej Bílý, specialista ITS, výzkumu a vývoje Ministerstva dopravy ČR.
Podle něj je na čase začít ovlivňovat chování dopravního proudu a následně jej cíleně řídit, tj. optimalizovat jej v čase a prostoru.
ITS se stane rozhodujícím nástrojem pro integraci jednotlivých druhů dopravy v ČR, zajistí návaznost dopravy mezi městy a regiony s okolními zeměmi. Doprava bude díky ITS tvořit ucelený, vzájemně provázaný systém, tvořený inteligentní dopravní infrastrukturou.
Dvě cesty, jeden cíl
V zásadě lze jít dvěma cestami. První obnáší větší investice do infrastruktury a menší do vozidel. Například osazování příslušného úseku komunikace proměnnými dopravními značkami v případě liniového řízení silničního provozu.
Druhá cesta spočívá v přednostním vybavování vozidel speciálními palubními zařízeními. Tento směr podporuje využívání družicových systémů.
Aplikace systémů ITS bývají zpravidla kombinací inteligentního vozidla, inteligentní infrastruktury a služeb plnících specifické funkce, pro něž byly navrženy.
Výměna dat zachrání životy!
Jednou z hlavních priorit je kooperace v silničním provozu. Do silniční dopravy se postupně zavádějí systémy, které jsou známé ze železniční nebo letecké dopravy. Důkazem tohoto trendu je rozvoj kooperativních systémů ITS (C-ITS), které mají umožňovat komunikaci mezi vozidly navzájem, ale také mezi vozidly a zařízeními silniční infrastruktury.
Díky bezprostřední výměně dat budou řidiči včas informováni o aktuální dopravní situaci, a budou tak moci adekvátně zareagovat.
C-ITS bude využito v praxi například ve chvíli, kdy vozidlo dostane smyk na náledí. Senzory vyhodnotí situaci a systém pošle varování dalším automobilům. Řidičům blížícím se k náledí se na palubním počítači či v navigaci zobrazí informace o mimořádné situaci a budou moci zareagovat.
Počítá se především s komunikací založenou na technologii zabezpečené wi-fi a dále pak s využitím mobilních datových 3G/4G sítí.
C-ITS přispěje k plynulosti provozu i snížení počtu nehod. Umožní též snížit provozní náklady na provoz vozidla, tedy spotřebu pohonných hmot. Řidiči budou kvůli lepší informovanosti jezdit hospodárněji, například se vyhnou popojíždění v kolonách.
V současné době začíná být realizován projekt C-Roads, který si klade za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy.
Jak najít společnou řeč?
Projekt Crocodile zajistí, aby byly řidičům poskytovány informace o silničním provozu a o mimořádných událostech po celou dobu jejich cesty bez ohledu na stát, kde se právě nacházejí.
„Je třeba nejít způsob, jak budou jednotlivé systémy ITS spolupracovat, jak si budou předávat data tak, aby navržený systém ve výsledku odrážel to, co se od něj očekává. Klíčem k úspěchu je interoperabilita.
Realizace mnoha projektů bez hlubší koordinace vede k tomu, že se investované prostředky nemusejí efektivně vracet. To přimělo Evropskou komisi k tomu, aby podpořila realizaci projektu Crocodile,“ vysvětlil dr. Martin Pichl, vedoucí oddělení ITS a výzkumu, vývoje a inovací.
Za Českou republiku projekt zastřešuje Ministerstvo dopravy ČR, na projektu se podílí Ředitelství silnic a dálnic.