Opakovaně použitelný stroj pro cesty na oběžnou dráhu Země nebo lety na Měsíc má okolo roku 2010 nahradit zastaralé Sojuzy, které slouží už od roku 1967.
Od roku 2000 pracuje Ruská konstrukční kancelář (RKK) Eněrgija na vývoji nové kosmické lodě pro pilotované lety. Důstojný nástupce Sojuzu se má jmenovat Kliper. Zájem na spolupráci má i ESA (European Space Agency), ale její definitivní rozhodnutí má padnout až na přelomu tohoto roku. „Jsem přesvědčen, že většina členů bude pro spolupráci,“ prohlásil Daniel Sacotte, ředitel oddělení pilotovaných letů ESA.
Kosmický taxík
Úkolem nového kosmického „taxíku“ bude nejen přeprava posádky (2 piloti a 4 kosmonauti nebo cestující) na palubu Mezinárodní kosmické stanice ISS, ale má sloužit i jako „záchranný člun“ pro případ okamžité evakuace posádky stanice v situacích ohrožujících život kosmonautů. Navíc bude zajišťovat i přepravu lidí na palubu meziplanetární kosmické lodě, parkující na oběžné dráze kolem Země, která se po „nalodění“ kosmonautů vydá třeba k Měsíci či k planetě Marsu. Kliper má také vydělávat jako „výletní autobus“ při dopravě zámožných turistů na oběžnou dráhu, na níž bude schopen samostatného desetidenního letu. Po připojení k Mezinárodní kosmické stanici může zůstat ve vesmíru i podstatně déle.
O čem Američané teprve uvažují
Ve srovnání se současným Sojuzem bude podle vyjádření konstruktérů podstatně pohodlnější a rozměrnější. Základní vlastnosti samozřejmě odvozuje od ostříleného Sojuzu, z raketoplánu Buran si zas odnesl unikátní navigační systém a zkušenosti s vícenásobně použitelnou tepelnou ochrannou.
Narozdíl od amerických raketoplánů nebude ruský Kliper přepravovat náklad, je určen především pro přepravu kosmonautů. „V praxi tak realizujeme to, o čem Američané teprve uvažují v rámci nové kosmické iniciativy, kterou nedávno nastínil prezident George Bush“ řekl ředitel RKK Jurij Koptěv.
Vedoucí představitelé RKK jsou přesvědčeni, že pokud budou mít k dispozici dostatek finančních prostředků, nová loď by mohla poprvé odstartovat v roce 2010, tj. o čtyři roky dříve, než bude vyvinuta nová americká kosmická loď.
S dlouhým nosem
Pro vynášení Kliperu na oběžnou dráhu kolem Země bude vyvinuta nová nosná raketa Oněga, vycházející z konstrukce osvědčené rakety Sojuz. Startovat bude z kosmodromů Bajkonur a Pleseck, ale uvažuje se také o startech z kosmodromu ve Francouzské Guyaně.
Kosmická loď Kliper je vlastně prostorná kabina, tvarem připomínající dlouhý nos raketoplánu Buran. Součástí lodi je malá orbitální sekce, která usnadňuje život posádky na oběžné dráze a nese zařízení pro připojení ke stanici. Okolo této sekce bude prstenec servisního modulu s nádržemi, manévrovacími motory, energetickými systémy a solárními panely. Po splnění úkolů se prstenec oddělí a shoří v atmosféře.
Jak přistát přesně?
Zcela nově koncipována bude opakovatelně použitelná přistávací sekce, která představuje vlastní podstatu projektu Kliper. Tvar vztlakového tělesa bez křídel umožní klouzavý let při návratu do atmosféry. Zatímco kabiny Sojuz přistávaly v přesně vymezeném koridoru, kormidla na zádi Kliperu umožní manévrování až o 500 kilometrů na obě strany. V závěrečné fázi manévru pak loď zabrzdí tři padáky a těsně před dopadem utlumí náraz malé raketové motory.
Více se dozvíte:
http://www.1tv.ru
http://www.astronautix.com
http://wwwmywisecounty.com
http://newsfromrussia.com
http://www.spacenews.ru
Většina je opět použitelná
Předstartovní přípravy před každým následujícím startem budou trvat 5 až 6 měsíců. Bude nutno vyrobit kompletní přístrojový úsek včetně orbitální sekce a některé výměnné systémy návratové kabiny. Opakované použití celé kosmické lodě Kliper dosahuje 80 %, u návratové kabiny 95 % všech částí.
Základní parametry Kliperu
startovní hmotnost 14,5 tuny
hmotnost návratové kabiny 9,8 tuny
celková délka 10 m
délka návratové části 7 m
maximální průměr 3,06 m
posádka 6 osob (2 piloti + 4 „pasažéři“)
hmotnost vynášeného nákladu na oběžnou dráhu 700 kg
hmotnost nákladu dopravovaného z vesmíru na Zemi 500 kg
objem hermetizovaného prostoru 20 m3
přetížení při návratu z vesmíru maximálně 2,5 G
mnohonásobné použití 25x
životnost 10 let
Předpokládá se výroba 4 letových exemplářů lodě Kliper